Téma: Ibsen: Nóra

sanjust 2011 márc. 30. - 01:39:02 Előzmény géGyula
(30/30)
Ebben zseniális volt pl Páger õt semmiképp nem hagynám ki a sorból.
géGyula 2011 márc. 29. - 22:32:50 Előzmény spinabifida79
(29/30)
Mostmeg mit pufogsz?
spinabifida79 2011 márc. 29. - 14:49:01
(28/30)
Az a Bach ugye az az emeszpés zeneszerzõ, aki az Internacionálét szerezte?
Hát õt nem szeressük mi náczi fasiszták. Mi csak a Wagnert szeressük.
A Nóra pedig csak Leni Riefenstahl alakításában felel meg a mi ízlésünknek.
Remélem most elégedett vagy, hogy minden az elképzelésed szerint vagyon.
géGyula 2011 márc. 29. - 01:08:47 Előzmény spinabifida79
(27/30)
"Minden szerepében Eszenyit hallom és nem pl. Nórát.”
Te ismerted Nórát? Nem mondod!

Kitartok abbéli meggyõzõdésemben, hogy az igazán nagy szinész mindig magát adja, nem változik Nórává, hanem maga lesz egy Nóra, ezt csak úgy tudja, ha kibontja magából a „Nóra-ságot”. Így volt ez DarvasIvánnal, BástyLajossal, MensárosLászlóval, BajorGizivel, TolnayKlárival stb. Mindenkivel, aki tehetség volt.

Nem nekem kell kezeltetnem magam, hanem azoknak, akik képtelenek szabadulni atavisztikus gyûlölködésüktõl minden iránt, ami különb náluk, vagy kisszerû ideáljaiknál, legyenek a körülmények és okok akár tudottak és ismertek számukra, akár csak nyilvánvalóak.
Akinek nincs inye, nem fog ráérezni, hogy a csokoládé finom, aki süket, nem fogja élvezni, mondjuk, Bachot, aki képtelen fölismerni az értéket, mert nincs ahhoz önfegyelme, az nem fogja értékelmi Eszenyit, errõl kár vitát nyitni, ezek szubjektív vélekedések jobbára.
Mivel ellentmondást véltem fölfedezni az általam is beidézett lelkesen méltató kritika és a topikban sorakozó szinte hivalkodó elutasítások között, megpróbáltam rájönni, mi lehet ennek az oka, és leírtam egy hipotézisemet. Hipotézisem nyilván nem tartalmazza a teljes és hiánytalan megoldást, de sokban helytálló.
valamit 2011 márc. 28. - 10:29:51
(26/30)
Mondjuk én épp a hetekben olvastam. A darab is hasonló?
valamit 2011 márc. 28. - 10:22:33
(25/30)
WOW, de felkapott lett a napokban ez a Nóra :))))))
spinabifida79 2011 márc. 28. - 09:59:46 Előzmény géGyula
(24/30)
"a böbebabás hanghordozás, elõször megütötte a fülem, de ez az õ egyénisége, hallatlanul erõs,minden szerepben õ önmaga is, mint minden igazán nagy színész. Ezen a kissé gyerekes affektált hangon amit mondott még hatásosabban kathartikusabban szólt"

A fentiekrõl van szó pontosan. Minden szerepében Eszenyit hallom és nem pl. Nórát.
És ez szerintem nem jó, mert itt nem Ibsen "Enikõ", hanem Ibsen "Nóra" címû darabjának a fõszerepét kellett volna eljátszani.

Azért vizsgáltasd meg magadat egy idegorvossal, mert már egy színházi kritikából sem bírod kihagyni a mucsaizást és a fasisztázást. Ez már egy kissé kóros tünet.

Nem bírod elképzelni, hogy politikai nézetektõl függetlenül feltûnik valakinek az általad találóan "böbebabásnak" nevezett, affektált hanghordozás?

Nekem egyébként fogalmam sem volt Eszenyi politikai szimpátiájáról és pl. Alföldivel ellentétben, kifejezetten rokonszenves volt emberként, mert a Megasztárban mindig szeretettel és jóindulattal szólt a versenyzõkhöz.
offtopic
lilahagyma 2011 márc. 28. - 00:17:51 Előzmény spinabifida79
(23/30)
Gondolom, ez Karinthy; ennél jobb paródiája is van Ibsenrõl, pont a Nóráról. Nem nagyon csípte a feminista törekvéseket, úgy emlékszem, ezt a darabot kifejezetten buta hisztériának tartotta.
géGyula 2011 márc. 27. - 00:13:33
(22/30)
Itt valakik azt írják, Nóra nem ilyen exaltált, s Eszenyi csak exaltált alakokat tud formálni.
Elõször is, ha van olyan drámai szerep, amely a maga természetességében exaltált kell legyen, az a Nóráé.

Sztem Ibsent is fenyegeti a klasszikusok végzete(mint Shakespearet, Katonát, Madáchot, a görögöket), az ui. hogy iskolai tananyaggá merevedve nagy becsben tartják õket, de nem szeretik, nem élik meg, nem igen olvassák.
Ha ez ellen egy-egy szinház tenni akar, esetleg tesz is, akkor jöbbek a dolktriner begyöpösödöttek skárojgnak.
Pedig az igazán nagyok minden aktualizálást kibírnak, sõt „hálás” dolog az aktualizálásuk.
Eszenyiék által adott házasság teljes mértékben életszerû és izgalmasan valóságos, mint ha áthallanánk a szomszédból. Üvöltöznek? Miért a szomszédék tán nem? Horrinbile dictu, mi még nem üvöltöztünk artikulátlanul?

Na, nehogy má, fórumtársak, ne legyünk álszentek!
A tetõpont után Eszenyi láthatóan teljesen megváltozott, s ekkor amikor komolyan beszélt visszacsendült a böbebabás hanghordozás, elõször megütötte a fülem, de ez az õ egyénisége, hallatlanul erõs,minden szerepben õ önmaga is, mint minden igazán nagy színész. Ezen a kissé gyerekes affektált hangon amit mondott még hatásosabban kathartikusabban szólt
géGyula 2011 márc. 26. - 23:56:10
(21/30)
Én nem vagyok egy Nóra-szakértõ, de nekem tetszett.
Elolvasva az eddigi hsz-k sok fanyalgását, megpróbáltam utánanézni, és ezt találtam:
http://premier.szinhaz.org//dec/norak.shtml
Abban pedig bizonyos SasGyörgy imigyen:
„Most ez a dance macabre átköltözik a Vígszínházba, és a tarantelladob egy Bajorhoz, Tolnayhoz hasonlóan izgalmas Nóra, Eszenyi Enikõ kezébe kerül. Nyilván feltárja elõttünk az aszszonyi méltóság mai vetületét. Modellt teremt az új évezred Nórájának gyengéd és erõs, alávetett és felemelkedõ portréjához. Mert Nórák ma is vannak, s problémaviláguk benne van életünkben.”

Bizony: itten BajorGizihez s TolnayKlárihoz hasonlítja, ami azért nem kutyafüle.
Én nagyjából ezzel a mgítéléssel értek egyet.

Van itt akkor egy kérdés (probléma?) a topik hozzászólói mind ennyire zoknik lennének? Esetleg van itten valami szociálpszichológiai magyarázat?

Én némi rossz érzéssel a másodikra gyanakszom. A magyar tahók világában sikk és kortünet mindennek a lefikázása, sztem nem afféle politikai divattól függetlenül.


Eszenyit minõsíthetetlen módon akkor kezdték szídni antiliberális és kényszeresen „konzervatív” net-vitézek, amikor a Víg-szinházban megrendezte a Vízkeresztet, s keresztényietlenül konzervatív ítészeink nem értettek egyet néhány ötletével(Alföldyt is ez a bunkó réteg üldözi vissza-visszatérõ vehemenciával).
Természetesen nem állítom, hogy aki eddig kifogásolólag nyilatkozott meg, az mind fasisztoid, jobbikos újnáci, ez nonszensz lenne.
Der arról ne feledkezzünk meg, hogy a közbeszéd és közélet lezüllésével és elsilányodásával ugyanúgy mérgezõdik a kultúra befogadásáért felelõs közizlés, mint a politikai mérgezett, gyûlölködõ közgondolkodás.
Amikor a magyar újnácik vezérletével bunkók elõször vájták kaffogó fogukat Eszenyibe, akkortájt vált köztudottá a színésznõ bal-liberális elkötelezettsége, hogy konkrétan milyen formában, arra én most már nem emlékszem, de arra igen, hogy akkor kegyetlenül kiakasztott az áradó aljas bunkóság, a beszûkült mucsai értetlenség
9/10
Eleniel_E 2011 márc. 26. - 22:34:05 9/10
(20/30)
Itt többen irták, hogy nem tetszett nekik az elõadás. Izlések és pofonok. Nekem nagyon tetszett. Szerintem Eszenyi jó színésznõ. Igen, néha eltúlozva játszott...de ez színpadi játék, nem film. Elsõsorban színpad, és ott néha túlozni kell, hogy az emberekhez eljusson...és a hátsó sori nézõ is lássa. A másik pedig az, hogy itt valaki megjegyezte, hogy Eszenyin látszik, hogy szerepet játszik. Nekem az a véleményem, hogy õ itt egy olyan nõt alakit, AKI SZEREPET JÁTSZIK. Tudatosan vagy nem tudatosan szerepet játszik, gyermek-asszony szerepét, aki az apának játéka, férjének pedig "leánya" és tulajdona volt, aki, az önzõ férj elképzelései szerint annak minden kivánságát kell, hogy teljesítse. (Pl. Szerinte természetes, hogy Nórának meg kell próbálnia a kedvében járni, hogy Nóra akkor jöjjön haza a jelmezbálból, mikor õ, a férj akarja illetve a meglehetõsen komikus mégis döbbenetes "Nóra, ne szórakozz velem" megjegyzés, mikor Nóra visszautasitja férje testi közeledését. Valamint a düh meg a nagylelkû megbocsátás sokat ismételgetése...) A férj a kötelesség és a tisztesség nevében beszél...de ezeket a fogalmakat valójában õ sem érti....hogyan érthetné hát a nõ, akivel nem él, de akit nevel? És mikor a nõ saját legjobb szándéka szerint, de nem éppen törvényesen jár el, hogy megmentse beteg férjét, s miután évekig takarékoskodik, anélkül, hogy ezt a férj vagy a gyermekek megéreznék, a férj ellene fordul. Mindenki gyermeknek tekintette, hát úgy is viselkedett, eljátszotta maga elõtt is, hogy elhihesse, szereti õt a férje. Talán szerette is, de nem önmagáért. Ahogy Nóra sem cselekedett helyesen, mikor elhagyta a gyermekeit....de megtette, hogy felnõjön.
spinabifida79 2011 márc. 26. - 22:13:39
(19/30)
Lehet, hogy erõs volt a kritika, de az tény, hogy Eszenyi csak egzaltált figurákat formál meg, akár az volt a szerzõ szándéka, akár nem. Pedig nem mindenki egzaltált.
Olyan számomra nõ mindig, mintha saját magát parodizálná.
pro55 2011 márc. 26. - 21:02:59
(18/30)
csocsó:
a te véleményed Eszenyirõl (VV sztárokhoz stb hasonlítani) valójában azt hiszem inkább rólad mond valamit - milyen pályán flusztrálódsz éppen?
Tschotscho 2011 márc. 26. - 20:17:19
(17/30)
A MÛ alapból nagyon jó, a Mester jól megírta, de amit Eszenyi mûvésznõ mûvelt ebbõl a karakterbõl, az egyenesen tragédia, siralmas. Köze nem volt az alakításához ahhoz a karakterhez, amit valójában Ibsen megformált. Döbbenetes, hogy ez ma a magyar élvonalbeli színjátszás. Döbbenetes, siralmas és felháborító. Az ország tele van mellékvágányokra kényszerült tehetségekkel, de õk nem rúgnak labdába az ilyen Eszenyik meg hasonlók miatt. A Való Világban meg a Heti Hetesben megállná a helyét, de egy ilyen volumenû darabtól olyan messze van, mint Tokió Zalaegerszegtõl. Vagy talán egy picit messzebb.
sanjust 2011 márc. 26. - 19:33:18 Előzmény ELog
(16/30)
Eszenyi végleg blamálta magát a megasztár zsûrijében.Az Egy csók és más semmiben is rendkívül gyenge volt egyébként ,mintha nem is abban a darabban játszott volna,kilógott.
spinabifida79 2011 márc. 26. - 17:00:26 Előzmény merkur66
(15/30)
Nekem a kénguru a kedvencem. Abból is Nyafson alakja.


HJALMÁR
lassan kinyitja szemeit, elõrenéz. Ké... kéngoru? Bu... Butta... a ké... kéngoru... Egyszerre hosszan feláll, orra megnyúlik, ajka leliffen. Két kezét elõretartja, lefelé görbítve. Lábait összehúzza, kinyújtja. Ugrik.

BUTTA.
Ó, Hjalmár!

HJALMÁR
nyelve kilóg, szemei becsukódnak, arcvonásain valami rémes, tehénszerû szelídség ömlik el. Az asztal tetejére ugrik, onnan a plafonra.

BUTTA
remegve. Hjalmár, megbolondultál, Hjalmár?

WEKERKE.
Pardon, ez furcsa.

HJALMÁR
óriási ugrásokban keresztülrohan a szobán, és nyeríteni kezd. Nyafson sápadtan megjelenik az ajtóban.

WEKERKE.
Íme, a te mûved.

NYAFSON
halkan. A daganat... a daganat a lelken...
5/10
rues 2011 márc. 26. - 13:20:37 5/10
(14/30)
A Nóra egy szinvonalas mû, ez nem volt az! Eszenyi és Hegedûs nem ütötte meg azt a mércét, hogy beszéljünk róluk.Sajnálom, hogy a Dna tv ezt tûzte mûsorára. A Duna tv ez irányu cselekvéseit tiszta szivbõl támogatom és örülök, hogy sikeres müveket ujra láthatjuk!!
juditpanda 2008 máj. 17. - 17:57:01
(13/30)
Nekem a végére megfájdult a fejem a sok affektálástól és felesleges ordítozástól, amit Eszenyi produkált. Jó volt kikapcsolni a tévét, és végre egy kis CSEND...
ELog 2008 máj. 17. - 15:52:41
(12/30)
Tkács Katalint alapból jobb színésznõnek tartom (talán az egyik legjobbnak Magyarországon) mint Eszenyit, nagyon valószínû, hogy minden jobb, mit csinál.
ELog 2008 máj. 17. - 15:49:48
(11/30)
Vencel Vera teljesen más habitusú személyiség. Nagyon is el tudom képzelni, hogy vele jó ez a darab.