Téma: Iszonyat

6/10
The Cortez 2023 szept. 28. - 22:33:51 6/10
(29/29)
Polanski Lakás-trilógiájának első darabja. A sztori egy gátlásos, introvertált, erősen labilis csajt helyez a középpontba, annak gondosan felépített megőrüléstörténetével együtt. Emellett a film a főhősnőt a teljes ellentétének számító lánytesójával is szembeállítja. A főhelyszín London, de leginkább egy azon belüli sima, igénytelen pecó, amit rendesen kihasználnak az alkotók.
A főszereplőnőn egy idő után után keményen eluralkodik a depresszió, a magány és a férfiundor, majd megkezdődik a szürreális pokoljárása. Az alkotás – amelyből David Lynch valószínűleg sokat meríthetett – egy lélektani drámathriller, viszont időnként befigyelnek horrorisztikus jelenetek. Fontos szerepet kapnak a hangok, valamint persze a folyamatosan jelenlévő szimbólumok. A lezárásban, vagyis az utsó snittben semmi duma nincsen, mégis igencsak beszédesre sikeredett. A mozi legnagyobb hátránya az unalmas, brutálisan vontatott cselekményvezetése.
A fekete-fehér képek, a fényképezés, az ötletes beállítások + a lassú kameramozgások végig igényesen, faszán mutatnak a vásznon.
Trap 416 2020 ápr. 17. - 15:44:38
(28/29)
Ugyan elmondták már előttem, de gratulálok annak, aki az ismertetőt írta a filmhez.
Ez olyan mintha a Hatodik érzék tartalomleírásánál ott szerepelne, hogy Bruce Willis egy....
Szóval gratulálok ...
fourdogs 2018 jan. 29. - 12:35:55 Előzmény olahmiki1959
(27/29)
Ha mégsem Polanskit adták volna, a Mûcsarnok filmklubban szerdán pótolhatod.

2018. január 31. szerda 18:00 óra

Roman Polanski: Iszonyat (Repulsion, 110 perc, 1965)

Elõadó: Mátyás Péter



Polanski korai filmjei a társadalom és az egyén konfliktusait dolgozzák fel a kamaradráma keretei között. Az Iszonyat hõsnõje, Carol együtt él testvérével, aki anyaként gondozza õt. Amikor nõvére külföldre utazik nyaralni, a magára maradt leány fokozatosan megõrül, elmosódik a határ valóság és a fantázia között, Carol rémképei és lázálmai rabjává válik. A rendezõ egy pszichoanalitikus alaposságával a test és a lélek legmélyebb zugaiba hatol, ám a tudattalanba számûzött vágyak és félelmek súlya alatt darabokra törik hõsnõje személyisége.
olahmiki1959 2014 jún. 08. - 05:54:51
(26/29)
Én csak attól félek, hogy ma a Pro4-en nem ezt a kitûnõ filmet fogják leadni, hanem az ugyanezen a címen forgalmazott elképesztõen rossz gagyi horrort.
Pedig annyira készültem rá...
offtopic
Edmond Dantes 2014 jún. 02. - 18:49:31
(25/29)
Pardon, válasz.

Egyetértés: van :)
Magam is írtam már pár hsz-t uebben az ügyben, már nem emlékszem, melyik film(ek)nél, vmi olyasmit h vigyázat, az ismertetõ komplett poéngyilkosság/spoiler, aki még nem olvasta, ne is olvassa. Belinkelt kritikánál dettó, eleve bosszant, ha "kritika" ürügyén benyögi a kritikus a befejezést. Friss példa, erre emlékszem, mert pár napja láttam, színdarab (kommenteltem is) és arról vhol leírta a kritikus kb. azt h "logikusan következik ebbõl és ebbõl h a végén X meghal." Nem mondom meg, melyik darab (max.privátban, ha érdekel), mert spoiler lenne :) Nem voltam tõle boldog...Üdv.ED
offtopic
Edmond Dantes 2014 jún. 02. - 18:48:14
(24/29)
Egyetértés: van :)
Magam is írtam már pár hsz-t uebben az ügyben, már nem emlékszem, melyik film(ek)nél, vmi olyasmit h vigyázat, az ismertetõ komplett poéngyilkosság/spoiler, aki még nem olvasta, ne is olvassa. Belinkelt kritikánál dettó, eleve bosszant, ha "kritika" ürügyén benyögi a kritikus a befejezést. Friss példa, erre emlékszem, mert pár napja láttam, színdarab (kommenteltem is) és arról vhol leírta a kritikus kb. azt h "logikusan következik ebbõl és ebbõl h a végén X meghal." Nem mondom meg, melyik darab (max.privátban, ha érdekel), mert spoiler lenne :) Nem voltam tõle boldog...Üdv.ED
offtopic
olahmiki1959 2014 jún. 02. - 18:12:03
(23/29)
"Miki kedves, Te is spoilerezés nélkül vágtad be az ismertetést a hszodba: ez az, amikor a kígyó a saját farkába harap :)"

Kedves Edmond!
Általában hasonlóképpen szoktunk gondolkodni egy-egy dologról, illetve, amikor nem, akkor is egy idõ után sikerül meggyõznünk egymást, - vagy ha nem is, legalább valamiféle nyugvópontra szokott jutni a párbeszéd, vagy a felhorgadt vita közöttünk, - most azonban nagyon nem értek egyet veled.
Ugyanis - szerintem - a nonszensz kategóriájába tartozna, ha én SPOILER jelzés alatt idéznék be a hsz-embe néhány mondatot egy hivatalos, a porton fent lévõ, bárki által elolvasható ismertetõszövegbõl!
Pontosan azért idéztem be az ominózus részt, mert érzékeltetni akartam vele azt a groteszk helyzetet, hogy valaki, aki egy filmhez ismertetõt ír, gyakorlatilag dióhéjben elmeséli az egész filmet, minden fordulatával, poénjával együtt, ami - lássuk be, - egészen elképesztõ (nem is tudok rá példát).
Ha csak azt írta volna, hogy "Carol teljesen magába fordul ...a személyisége fokozatosan széthullik ...aminek következtében iszonyatos dolgokat kezd mûvelni, és a történet végzetes fordulatot vesz..." nagyjából ennyi már elég lett volna.
Ehelyett az illetõ pontról-pontra mindent leírt.
Képzeld el, - minden hasonlat sántít, biztosan ez is, - ha egy krimi hátsó borítóján leírnák, hogy "Egy este tõrrel a szívében holtan találják az öreg grófot. Mindenki arra a fiatalemberre gyanakszik, aki éppen a házban vendégeskedik, de a végén persze kiderül, hogy a grófnõbe évtizedek óta halálosan szerelmes komornyik a gyilkos".
Biztosan így is megvennék a könyvet, esetleg azért, mert egyébként kedvelik az író stílusát, fordulatait, környezet és jellemábrázolását, de azért a szórakozás, az élmény koránt sem lenne ugyanaz, különösen nem egy krimi esetében, ahol az olvasás által nyújtott izgalom egyik legfontosabb eleme, hogy megpróbáljuk kitalálni az író által elénk tárt információkból, hogy ki a tettes.

Na, szerintem ebben nagyjából ennyi volt, rám ne haragudj, - bár azt hiszem, nem is szoktál, - azt el tudnám képzelni, hogy magában az ismertetõben is kiírnák idõnként, hogy SPOILER, bár jobban belegondolva, az lenne csak az igazán groteszk...:)))
reay 2014 jún. 02. - 11:49:00
(22/29)
Ha még nem láttad, akkor feltétlenül pótold, Polanski egyik legjobb filmje! És úgy láttam adják a héten valamelyik csatornán. Szerintem még úgy is tetszeni fog, hogy spoilereztek az ismertetõben. :) Cathérine Deneuve remek benne, és nagyon szép volt fiatalon.
Edmond Dantes 2014 jún. 02. - 10:13:53
(21/29)
Miki kedves, Te is spoilerezés nélkül vágtad be az ismertetést a hszodba: ez az, amikor a kígyó a saját farkába harap :)
De tõlem biztosan nem kapsz semmi rosszat. Nem ismerem a filmet, de elképzelhetõnek tartom h a közölt infó nem a film végére vonatkozik. Másrészt az is igaz h "...kulcsfontosságú információk (fõleg hosszabb alkotások esetén) nem csak a mû végén találhatók." És az itt, a spoiler-rovatban oldalt olvashatók szt az ilyesmit is spoilerezni kell(ene).
olahmiki1959 2014 jún. 02. - 07:36:12
(20/29)
Idézek az ismertetõbõl:

"... Carol teljesen magába fordul. Nem jár be dolgozni, bezárkózik lakásba, ahol lidérces álmok gyötrik. Ennek hatására személyisége fokról fokra széthullik. Mindez oda vezet, hogy agyonveri újdonsült barátját, majd brutális kegyetlenséggel végez a háziúrral, aki erõszakkal próbál közeledni hozzá."

Akkor most felteszem a beugrató kérdést (valakinek...):
Tessék mondani, - kedves ismeretlen - az elõzetes ismertetõben feltétlenül el kellett mondania a film egész tartalmát, a bevezetéstõl a legvégéig???
Minden fordulatot elõre elmondva, minden poént lelõve, minden - esetleges - meglepetést leleplezve?...

Ha ezt valaki közülünk SPOILER jelzés nélkül írta volna be a fórumba, olyat kapott volna a többiektõl - teljesen jogosan - amit nem tett volna ki az ablakba...

Kedves fórumozó társaim!:DDD
Ti viszont olyan jókat írtatok errõl a filmrõl, hogy mindenképpen megnézem, már csak azért is, mert eddig nem láttam, ami jó filmek esetében elég ritkán fordul elõ velem...:)))
Köszi!
Jim Hacker 2013 aug. 01. - 16:16:45
(19/29)
Nagyon régen láttam. Alaposan megrázott, felkavart és tetszett, azt hiszem.

A nõ központba állítása egy nagyrészt néma filmben érdekes. A szex körül forog minden, hiszen Deneuve elbûvölõ jelenség, de az általa játszott nõ számára a szex, sõt hogy egy férfi megérintse õt, az ki van zárva. Undor, iszony fogja el ebben a helyzetben, ahogy a cím is erre utal. Mentálisan labilis, és magatehetetlenségében ön- és közveszélyes, értsd egy hozzá testileg közeledõ férfi számra. Vagyis súlyos elmekórtani eset, ideális egy horror filmben. A rothadó ételek a szellemi leépülését is jelképezik. Az 'Iszonyat' talán azért volt számomra megrázó, mert felmutat valamit a szex lélektanából nõi aspektusból, miszerint a szex gusztustalan, és ez akármilyen aberráltnak tûnik elsõre, ennek lehetnek valós gyökerei. (Természetesen a 'modern szex'-rõl van itt szó, nem a valaha volt õsrégi közösülésrõl, azaz az utódnemzésrõl.) Plusz jön itt még nagyvárosi elidegendés, klausztrofóbia, gyermekkori szexuális zaklatás és hasonlók.

Mivel volt alkalmam Polanski más filmjét is látni vagy olvasni némelyikrõl, ezért elég nyilvánvaló, hogy Polanski vonzódása a perverzitáshoz nem itt kezdõdött és nem is itt ért véget. Tehát az olyan alakok, mint pl. Carol, az õ kreációja, vagyis a rendezõrõl is elárulnak egyet s mást. Ez engem taszít. Nagyon jól ismeri az átlagnézõ egyszerû lelkivilágát ahhoz, hogy ezt újra és újra kiaknázza.

A korábbi beírásokban meglepett és nagyon szórakoztatott, miszerint Catherine Deneuve úgymond nem tudott felnõni a kellõ szintre, játéka üveges tekintetekbõl állt, sõt volt akinek Monori Lilit juttatta az eszébe. Lehet, hogy õ jobban alakította volna a férfigyûlölõ nõt?! LOL! Egy biztos, amikor egy színész/nõ megszólal a saját hangján akkor minden kiderül ami számít.
LexH 2012 aug. 15. - 10:48:38
(18/29)
Én elégedett voltam a film képi világával, egyáltalán nem éreztem elavultnak. Furcsa mód Catherine Deneve-vel voltam elégedetlen, akinek a játékából hiányoltam az árnyalatokat. Ez a színészi játék nagyjából Monori Lili, Kovács Kati vagy Nyakó Juli korabeli alakításainak színvonalán mozog.
8/10
sanderb 2012 júl. 26. - 17:13:35 8/10
(17/29)
Az Iszonyat lélektana kiemelkedõ (ne feledjük a 45 év távlatot sem!), mondanivalójának súlya van, azaz inkább terhe.
Hosszan lehetne ecsetelni a történet szociológiáját, amely a film mozgatórugója, de inkább mindenki maga önmagának vonja le a konzekvenciákat. Ilyen szempontból idõtelen a mû. Filmes (filmtechnikai és egyéb) szempontból elavult, de errõl önmagában nem csak a mû tehet. Deneuve játéka engem nem tudott megfogni, sokszor éreztem, hogy nem tudott felnõni a kellõ "szintre", ez zavaró volt. A szépsége vitathatatlan, de ehhez a filmhez abból kellett a legkevesebb. 10/8
950617 2012 júl. 01. - 23:56:24
(16/29)
valamikor elkezdtem nézni, de nem bírtam befejezni. Olyan semmilyen volt. Untam. Ráadásul nem is érdekelt, hogy mi lesz a vége, így nyugodt szívvel kapcsoltam ki a felénél.
Elena* 2012 jún. 23. - 21:50:04
(15/29)
Vegyes érzelmeim vannak. Egyrészt örökérvényû a téma: magányosság, rejtett félelmek és súlyos problémák, családon belüli erõszak és az azt követõ életek milyensége. Számomra ugyanis nem kérdés, hogy Carol áldozat volt, bántalmazta az apja gyerekkorában, természetesen szexuálisan (a végén a fotón a kislány szemei szinte gyilkolni tudnának és egyenesen az apjára néz, és valójában ez az, ami megmagyarázza az egész filmet). A félelem a férfiak érintésétõl, szorongás, kommunikációs gátlások, illetve gátlások mindenben, ami egy másik emberrel való kontextusba hozták. És úgy értelmeztem, Carolt a nõvére tartotta itt a realitásban, és amint elszakadt tõle, elszakadt a realitástól is.
Másrészt szeretem a régi filmekben a színészek játékát, hogy a kamera egészen közelrõl mutatja az arcukat és vágás nélkül látható, ahogy átalakulnak az érzelmeik.
Viszont a film a maga egységében mégsem tudott megfogni. Egyszerûen nem kötött le, nekem szenvedés volt végignézni, hiába volt az egész remekül elõadva. Fények, arcok, zene, mind passzolt, mégsem tetszett igazán. 8/10
7/10
Heisenberg 2011 ápr. 03. - 10:23:43 7/10
(14/29)
Nem igazán kötött le a film, nem tudtam azonosulni a fõszereplõvel. Nem tudtam megérteni a tetteit a viselkedését, csak nézett elõre üveges szemekkel és ennyi. Pszichotikus volt, hallucinált, túlságosan függött a nõvérétõl, félt vagy utálta a ffiakat, a embereket. Repedéseket bámult, ott rohadt szét a nyúl a lakásban illetve egy darabja a táskájában. Amikor ölt akkor mintha egy másik személy tette volna mert utána megijedt a tettétõl, nem tudta feldolgozni felfogni mit tett. Nem tudjuk meg miért lett ilyen, miért súlyosbodott az állapota. Elég lassú volt a film és nem nagyon kötött le, nem lehetett kivel azonosulni, drukkolni. A szellemi leépülést talán jól bemutatja a film ,de ennyi. Közepes. Egyszer meg kell nézni ,de még egyszer nem tudnám.
feketevipera 2011 márc. 21. - 21:25:31
(13/29)
Szerintem az Iszonyat Polanski egyik legjobb mûve. Valamikor régen láttam (ha jól emlékszem, valamelyik csatornán adták), aztán a minap újra megnéztem. Az eleje kicsit döcögõs, de utána beindul a történet. Az utolsó bõ háromnegyed óra azért hatásos, mert összességében véve viszonylag kevés benne a beszéd, inkább a képi elemek dominálnak. A megbomló elme nagyszerûen visszatükrözõdik a lakás képében. Carol egyre inkább elhanyagolja magát, a munkáját feladja, és kivonul a társadalomból. Közben megerõszakolásról, a falból kinyúló és a testét fogdosó kezekrõl, széthasadó falakról, összenyomódó plafonról fantáziál. Az étel napokig rohad egy tányéron, legyek járnak rajta, a krumpli kicsírázik. Nagyon árulkodó az a képsor, amikor Carol vasal, de a vasaló nincs bedugva a konnektorba. Ez már jelzi, hogy teljesen elszakadt a valóságtól, az õrület elhatalmasodott rajta. Mindezt betetõzi a két gyilkosság, és innen már nincs visszaút. Azt hiszem, Carol nem egyszerûen frigid volt, hanem sokkal súlyosabb problémákkal kellett megküzdenie (erre szerintem bizonyíték az a fénykép is, amelyet a film végén mutatnak, vagyis Carolnak már gyerekkorában is voltak gondjai - talán családon belüli erõszak?). Szerintem egyszerûen képtelen volt normális kapcsolatot kiépíteni az emberekkel, még a testvérével sem tudta ezt megtenni. Tényleg olyan helyzetben volt, hogy orvosi kezelésre szorult volna. Mindez azonban - azt hiszem - tágabb kontextusban felveti a család, illetve az emberek felelõsségének kérdését. Hiszen sem a nõvére, sem a legtöbb ember nem vett észre rajta semmit, Carol pedig nem volt az a nagy segítségkérõ. A szörnyûségek megtörténtével viszont elõbújtak a lépcsõházban lakók is, hiszen a tragédia mindig nagy vonzóerõt jelent. Véleményem szerint a film felhívja a figyelmet arra, hogy a modern társadalomban egyrészt felerõsödhetnek az olyan típusú betegségek, amelyeket nehéz felismerni, és látszólag normális emberek is ilyenekben szenvedhetnek, másrészt pedig ennek a társadalomnak a tagjai kevesebb figyelmet fordítanak egymásra, és felszínes dolgok kötik le a figyelmüket, miközben az emberi érzések elsikkadnak. Ha úgy nézzük, akkor akár segélykiáltás is lehet a film, hogy ne hagyjuk a valóságban is megtörténni az ilyen eseteket.
2/10
albedo 2010 jan. 18. - 17:33:52 2/10
(12/29)
A film számomra semmilyen maradandót nem nyújtott, hacsak nem azt, hogy hogyan lehet minél unalmasabban elhúzni a semmit. Az 1 óra 44 percet bõven meg lehetett volna oldani kb 35 percben, és még akkor sem történne benne túl sok minden. A lélek szétesését abszolút összecsapva ábrázolják, ennél sokkal nagyobb mélységekbe is le lehetett volna menni. Nagyon szeretem Polanskit, de ez a leggyengébb film, amit láttam tõle. A semmi elnyújtásában akkor én inkább Jarmuschra szavazok, mert õ valamilyen számomra megfejthetetlen módon élvezetessé és lebilincselõvé teszi az eseménytelenséget.
Catherine Deneuve sem alakít maradandót, végig csak üveges szemmel néz. Ezt bárki meg tudja csinálni. De legalább szép. :)
10/10
balazs0729 2009 jún. 18. - 17:05:40 10/10 Előzmény pozsizsuzsi
(11/29)
hátborzongató.tökéletes
10/10
jamamura szadakó 2008 szept. 16. - 16:54:14 10/10
(10/29)
már elõrendelhetõ a film magyar DVD-változata:
http://www.xpress.hu/dvd/film.asp?FILMAZ=9678
illetve limitált ideig egy három filmet (kés a vízben, iszonyat, zsákutca) tartalmazó díszdoboz is:
http://www.xpress.hu/dvd/film.asp?FILMAZ=9680