Téma: Kísértetek

Edmond Dantes 2018 jan. 17. - 15:57:56
(4/4)
Szinte közhely, hogy a legrangosabb irodalmi elismerést, Nobel-díjat nem kapó írók-költõk listája (csaknem?) elõkelõbb mint azoké, akik megkapták és ez volt a helyzet már a díjosztás elsõ éveiben-évtizedében is. 1903-ban kitüntették például Bjørnstjerne Bjørnsont, akinek élete sok hasonlóságot mutat kor-, honfi- és írótársáéval, Henrik Ibsenével, de munkásságának utóélete össze sem hasonlítható a csak néhány évvel idõsebb kollégáéval. Bámulatos, hogy Európa peremén, a messzi északon elhelyezkedõ, kis lélekszámú, nem világnyelvet beszélõ, akkor még szegény, önálló állami léttel nem rendelkezõ Norvégia olyan íróóriást adott a világnak, akinek mûvei máig élnek, elevenen és elevennek hatnak, színmûveinek mûsorra tûzése -és megtekintése!- nem holmi kincstári tisztelgés, fárasztóan kötelezõ irodalom, hanem megannyi katartikus élmény, karakteres figurák, ragyogó párbeszédek, lassan felépülõ, de annál csattanósabb történetek, valós, ma is létezõ társadalmi problémák feltárása. A Centrál Színházban most bemutatott Kísértetek is ilyen darab; a szerzõ úgy építi fel az öt szereplõ jellemén, sorsán keresztül a drámát, hogy néha úgy érzem, kötéltáncos õ, ám bambuszrúd és védõháló nélkül. Nem riad vissza szélsõséges fordulatoktól, gordiuszi csomóként viselkedõ emberi konfliktusokat, fel- és megoldhatatlannak tûnõ helyzeteket vág el (k)egyetlen suhintással, ám megoldásai sohasem olcsók, vásáriak, mindig a mûvészi kifejezést szolgálják s emelik mûveit és a szerzõt világirodalmi rangra, mindmáig s megkockáztatom: örökre.

A Kísértetekben az öt szereplõ mindegyike és mindannyiuk sorsa összefügg egymással és talán leginkább összefügg a fölöttük, múltjuk fölött kísértõ hatodik személlyel, a már tíz éve halott Alving kamarással és az õ egykori jellemével pontosabban jellemtelenségével, életvitelével, cselekedeteivel. Hazugságok, képmutatások, elhallgatások sokasága: mind-mind õhozzá köthetõk múltba vészõ holtában is. Ám -mint a mostani adaptáció rendezõje s egyben a darabot dramaturgként kiváló érzékkel egy felvonásba, kilencven percbe sûrítõ Alföldi Róbert egy interjúban mondta- "elõbb-utóbb kiborul a bili". Minden családban, minden közösségben vannak sötét foltok, elcsalt sorsok és életek,rejtett titkok, amik nemcsak hallgatnak mint ama bizonyos mély, ami fölött fecseg a felszín, de bizony rohadnak és rohasztanak is és ki tudja, mikor, hol törnek a felszínre, pusztítón, visszavonhatatlan hatállyal. A Kísértetekben felszínre törnek, pusztítón, visszavonhatatlan hatállyal: a bili kiborul, nem kicsit, nagyon.

Alföldi Róbert a kis teret minimalista díszlettel (tervezõ: Kálmán Eszter) teszi még hangsúlyosabbá: egyetlen nagyméretû, fából készült állított négyzetelemmel variál, amelynek legkisebb, középsõ egysége ajtóként funkcionál. Ezenkívül csupán néhány, olykor hangsúlyosan ki-berakott szék "játszik", amiket a kortalan jelmezbe (Szakács Györgyi munkája) öltöztetett szereplõk rakosgatnak ide-oda. Semmi fölösleges akció. Básti Juli számára -akit régebben Hedda Gablerként már volt szerencsém látni- elsõrangú feladat az özvegy, Alvingné megformálása. Alvingnéé, aki egész életében -nem okvetlenül és nem kizárólag önhibájából- szenvedett, takargatott, képmutatott és elhallgatott s minden és leginkább õrá hullik vissza akkor, amikor a dolgok már éppen rendben lévõnek látszanak: festõ fia éppen hazatért Párizsból, a jótékony célokra szánt árvaház nyitásra kész, a fenntartására szánt pénz jó kezekben... Fekete ruhájában, többnyire szordinált hangon, -nagy kitörése annál hatásosabb- takarékos gesztusokkal és mimikával mintha egy görög sorstragédiából lépett volna ki. Nem mint primadonna, nem mint a Centrál "házi dívája", hanem mint elsõ az egyenlõk közt: magányos és végezetül teljesen magára maradó polgár-heroina. Gáspár Tibor és Gáspár Sándor nemcsak valóságos testvérként, de a darabban is jól kiegészítik egymást: a nagytiszteletû lelkész és a "matrózotthont" (értsd: jobb vagy kevésbé jó kocsmát) nyitni óhajtó sánta asztalos a fináléban megkötik a maguk kis alkuját -közkeletû mai szóval: mutyiját- : hallgatásért cserébe anyagi támogatás, "korrupció", akárcsak máskor, máshol, ma is. Jók a fiatalok: Ágoston Katalin házvezetõnõnek, nevelt lánynak egyaránt fagyos, számító és nemigen gondolnám, hogy ha egybekel(né)nek Osvalddal, készségesen beváltaná a fiatalember hozzáfûzött reményeit. Ódor Kristóf is jó a zaklatott, születése pillanatában elrendeltetett sorsú fiú, Osvald Alving szerepében.

Ha hihetünk az évszázados legendának, Ibsen már csak a maga korában nagy botrányt kavaró, tiltó-, bojkott- és cenzori listákon elõkelõ helyen álló Kísértetek miatt nem/sem kaphatott Nobel-díjat. Mi, utókor viszont kaptunk egy magasrendû és ma is aktuális, élvezetes drámát, körítésként egy jelentékeny színházi élménnyel.
B. T. László 2018 jan. 06. - 21:20:30
(3/4)
Nagyszerû elõadás! Gáspár Tibor óriási nagyot alakít (régebben, Békéscsabán láttam ennyire jónak), de Básti Juli is fantasztikus, mint ahogy a többi szereplõ is! Kiváló rendezés!
rumci 2017 dec. 29. - 16:55:07
(2/4)
Ha Helene Alvingot Bánsági Ildikó, Regine Engstrandot pedig Gáspár Kata alakítaná, még pikánsabb lenne a szereposztás. ;)
fourdogs 2017 dec. 17. - 16:22:12
(1/4)
Engstrand a báty, Sándor, amint az a képeken is látható.