Téma: Nem versz át

3/10
agathasirmio jan. 02. 01:49:48 3/10
(1/1)
Egymásra talált az akcióponyva irodalom és a Netflix, ebből lett a Fool Me Once.
Valószínűleg a könyv is jócskán tele van lukakkal, de a minisorozatban ez még durvábban kijön. Ha nem is tűnnek fel egyenként, akkor is irritálják az ember agyát. És rengetegszer érzi az ember azt is, hogy "ja ezt is onnan emelték át". Jó elemeket másolni jó munkákból ér, de itt kicsit "sok a jóból".

Egyszer talán megnézhető. Nem minden fordulatot találsz ki elsőre. Bár a hatásvadászat miatt (pl. a brutálisan túltolt drámaidrámaidrámai háttérzene) ebben sem vagyok biztos. Kap 3/10-et.

SPOILER, tényleg ne olvasd el, ha meg akarod nézni:


A gyógyszeres történet és a család végső nagyjelenete mélységesen buta és sablonos. Gazdag nagyvállalat, gazdag család, na vajon ki lesz a hunyó? Olyan ez, mint a Killing Eve vége, ahol már mindegy is volt, hogy kik a gonoszok. Tudjukkik. Veszítettek, vége. A gyilkos megacég a Pelikán ügyirattól az A Könyvelő című Affleck-filmig agyon van rágva.
Mindenki olyan, mint valami gyengén rajzolt képregényfigura. Nem is tudunk róluk szinte semmit, csak hogy az egyik egy Emily Gilmore, a másik kettő meg hozza a női és férfi gazdag gyerek sztereotípiát. (egyik ostoba, másik erőszakos, mind a kettő kisszerű és hazug).
A meggyilkolt férj pont annyira nem rendelkezik valódi karakterrel, mint a családja. Van róla pár flashback vágókép meg kábé tíz mondat.

A főszereplő totál inkoherens: egyik pillanatban megfontolt nyomozó, a másikban luxusfeleség, a harmadikban erkölcsi magaslat katona, a negyedikben könyörtelenül meghúzza a ravaszt, közben akcióhős. Mindezt pedig Michelle Keegan-re tették rá, akiről ordít, hogy egyik sem. Ő egy londoni international értelmiségi szépség, egészen apró termettel, darázsderékkal, hibátlan hajjal és gondosan formázott szemöldökkel. Ráadásul az egész sorozat luxusotthonokban zajlik. Hiába mondja el háromszor, hogy "mindig is lenéztetek" és kapom a katonai helikopteres bevágásokat, az agyam a harvardi diplomákat keresi a nappali falán, meg a sminkasztalt. Ez a nő egy brit Gal Gadot, ha akciózni akar, húzzon csodanő-ruhát.... vagy legalább borzolja össze kicsit a szemöldökét és ne használjon alapozót egy hétig.
Teljesen sokkot kap attól, hogy a férje gyilkolt. De persze kiderül, hogy tudja az elejétől, hogy gyilkos volt a férje, tehát csak annyi volt a meglepetés, hogy mást is megölt. Logika nulla.
Az is mókás, ahogyan látványosan baseball-sapkát húz inkognitó gyanánt. Totál értelmetlen jelenet.

A gyerekek és a kölyökzsaru fájdalmasak. Anakin Skywalker és Jar Jar Binks pepitában, erőltetett generációs mondásokkal.
A katona haver olyan, mint Rick a Magnumban: az egyetlen funkciója az, hogy el tud intézni dolgokat. A spicli pedig a százezredik hacker-wikileaks arc a filmtörténelemben, nagyjából minden sablont kipipálva. De azért ő is összehoz egy luxusbungalót magának egy SUVval, ez itt belépő szint.

Mindenki NAGYON gazdag. MÉ?
A katona csaj. A barátnő. Az özvegy sógor. De még a dadusnak is patent kecója van, a rendőr pedig úgy kiabál arról, hogy mennyire nincs pénze, hogy közben egy álomkonyhában áll és a háttérben látható a vadiúj kerti kisház. Közben soha nem dolgozik senki, a friss özvegy főszereplő folyton nyomoz és a lőtéren időzik. Egyszer csak kiderül, hogy helikoptervezetői leckéket ad ... de akkor is pont üldözőbe kell venni valakit és az erdő közepén leszállni.

Az intro - James Bond Skyfall kópia. Azért Adéle jobb volt. A vizuális effektek is. A maszkok bevágása pedig kifejezetten erőltetett, csak azért nyomták be a sorozatba, mert emeli a titokzatosságot. A Da Vinci-kódban ez működik, itt nem.

A nyomozás totál röhej. Összevonnak két ügyet, az áldozatok a helyi oligarchacsaládból vannak ... de még mindig egyetlen rendőrnyomozó intézi az egészet, aki látványosan szétesett alkoholista. A sorozat hónapokat fed le, de sem a rendőrök nem találják a motorosokat, sem a szemtanú motoros nem jelenti, hogy látta, mi történt. A nő halála pedig el is lett engedve. A fegyverszekrény láttán nincs házkutatás, hogy "hátha van még valahol egy füstölgő fegyver".
Valójában a rendőrnyomozó csak díszlet, plusz egy erőltetett mozdulattal bekötik a központi rejtélybe, csak minek.

Az "önfeláldozás" és az epilógus röhejes. A nő karakteréből (már amennyi van neki) nem következik az öngyilkosság és mivel előre eltervezte, simán adhatott volna kamu fegyvert az ellenségei kezébe, AHOGY AZT TETTE korábban a férjével. Akkor miért öleti meg magát? Pont amikor kiderül, hogy nem kell szellemileg összeroskadnia, mert kamu felvétellel és gyógyszerrel kábítják csak az embereket?
Egyáltalán a férjét miért lőtte le? Elmondják, hogy "úgysem tudod rámbizonyítani", de ezt egy diktafon nevű szerkentyű rég megoldaná. Sőt, állítólag a katonák ismerik a kamerákat is. Az okosképkeretes történetkeretezés amúgy a Mission Impossible 1-ből van nyúlva. Csak ott kúl volt, itt meg béna, pont ahogyan egy kameraszemüveg viszonyul egy okosképkerethez.

A kiindulópont okosképkeretes birkózás is nonszensz. Ha te lőttél valakibe három golyót, tudod, hogy nem láthatod őt és a hallucináció egyetlen alternatívája a hamis felvétel. Márpedig egyetlen ember tehette azt oda. Az a legelső dolgod, hogy zsebre teszed a felvételt és megmutatod valakinek.
De eleve béna az okosképkeret-sztori. A nanny honnan tudta, hogy van benne kamera? Hogyan tervelte ki az okosképeretes deep fake-et egy informatikailag nem túl penge nagyi, aki pláne nem tudhatott a létezéséről? Hogyan tudhatta előre a nanny, hogy lesz lehetősége ellopni a memóriakártyát és biztosan egyedül lesz anya otthon? Mert ugye ha nem, akkor azonnali lebukás van.



Ha krimit akarsz látni időugrásokkal, netalántán női főszereplővel, akkor ezeket nézd meg. Ezek mindegyike ebben utazik, csak tényleg eredeti ötleten alapulnak, hibátlan a megvalósítás, nem spanyol románcsorozatszerűen hamis az egész világ, ahol zajlik a történet:
Big Little Lies
Promising Young Woman
Miss Sloane
Side Effects

A Hatalmas Kis Hazugságok pont ugyanez a zsáner, csak lövöldözős akció nélkül, valódi karakterekkel. Az Ígeretes Fiatal Nőnél a "disznó pasik" nem a rejtély része, hanem alapvetés, de amilyen karakterfejlődéseket, történetet ebből lehoznak, amilyen szinten behúz a film, az valami elképesztő. A Miss Sloane a gazdagság és a cinizmus témáját viszi el a legvégsőkig, valós erkölcsi kérdéseket vet fel. A Side Effects pedig a pszichológiai vonalat maxolja ki.
Színészi játékra egyikben sem lehet panasz.

De ott van a Michael Clayton is vagy régebbről Sandra Bullock A Hálózat Csapdájában, a The Firm Tom Cruise-zal. Az üzleti érdekből való összeesküvés egy sok évtizedes sablon, millió ilyen film van.