A Moszkva tér Rojálja már 1998-ban bunkó volt egy Sziget-reklámban. Később számos filmben és sorozatban szerepelt nagydarab tahóként, de írt és rendezett is, legutóbb pedig ő volt a tróger sommelier, Vörös Borisz egy vörösbor-reklámban.
1979. szeptember 29-én született Budapesten Szabó Simon színművész, rendező, forgatókönyvíró. Az Operettszínház Valahol Európában című musicalével kezdte gyerekszínészként a pályafutását, 18 éves korától sorra kapta felkéréseket az Operettszínház mellett a rockszínházas musicalekben, a ferencvárosi nyári játékokon, a szegedi szabadtéri színpadon.
A 2001-es Moszkva tér emblematikus karaktere, Rojál miatt alakult ki róla az a kép, hogy ő a magyar filmek és tévésorozatok örökös nagydarab, modortalan suttyója, aki mit sem törődik az erkölcsi szabályokkal, és gyakran a törvényesség határát súroló, netán azt áthágó cselekedetektől sem riad vissza. Szabó Simon persze jót nevet ezen a beskatulyázáson, amit szemmel láthatóan még élvez is, miközben a színészkedés mellett rendezőként és forgatókönyvíróként is igen aktív, de a '90-es évek óta rengetegszer láthatjuk őt különféle reklámokban. Alábbi összeállításunkban a több évtizeden átívelő pályafutása legemlékezetesebb jeleneteit, aranyköpéseit és benyögéseit gyűjtöttük lajstromba.
1. Sziget-reklám
Ahogy Janklovics Péter 2009-ben egycsapásra országszerte ismert ember lett a kultikus Sziget-reklámjával („Fátnómóre? Életemben nem hallottam! Plészbu? Fogalmam nincs! Prodidzsáj? Mi az?”), úgy
1998-ban Szabó Simont is egy Sziget-reklám tette fel a térképre,
ami miatt a fél ország vetette oda foghegyről a rokonságnak, miközben kivitte a szemeteskukát, vagy egyszerűen lekoccolt otthonról, hogy
Leviszem a szemetet, egy hét múlva jövök!
Szabó Simont egyébként nagyjából ekkor láthattuk először és utoljára hosszú hajjal. A fülbevalós, lyukacsos atlétatrikós, dörmögő faszagyerek képe viszont azonnal beleégett a magyarság kollektív emlékezetébe, a színész ugyanis még 2009-ben is azt mesélte az Origónak, hogy a reklám okozta hirtelen jött ismertség miatt
hónapokig az utcán a taxisok meg a buszsofőrök kiszóltak az ablakon, hogy »hö, egy hét múlva leviszem a szemetet, höhö« és akkor így röhögtek.
2. Szomszédok – 324. fejezet
Szabó Simon a kultikus népszerűségnek örvendő teleregényében, a kéthetente csütörtökönként jelentkező Szomszédokban is feltűnt anno.
Igaz, csak epizódszereplőként, és már a sorozat utolsó évében, 1999-ben. A 324. fejezetben ugyanis ő alakította Gusztit, a törött lábú, langaléta budai úrigyereket, aki furcsa robothangon nyögi be:
Kosaras vagyok. Felvágtak, és egy marha ráesett a lábamra. Hónapokra kiestem az edzésből.
A sztori előzménye annyi volt, hogy Sümeghy művész úr (Palócz László) elesett a gazdagréti panellakása szőnyegén, és combnyaktöréssel kórházba került. Itt látogatta meg őt nagy szerelme, Lillácska (Schubert Éva), aki várakozás közben összebarátkozott a kétméteres, melírozott hajú gólemmel, aki annyira szimpatikus volt neki, hogy hazavitette a Villányi útra Taki bácsi (Zenthe Ferenc) piros Ladájával – nem kicsit féltékennyé téve ezzel kedvenc morgós tenoristánkat.
3. Moszkva tér
Ki ne emlékezne Rojálra, a 2001-ben mozikba kerülő Moszkva tér nagydarab bumburnyákjára, aki azért a fifikás csibészkedéseknek is a szakavatott nagymestere, mert amíg esténként házibuliról házibulira vándorol a budapesti éjszakában, nappal jó pénzért hamisított vonatjegyekkel seftel, keresztbe-kasul utaztatva fél Európán az iskolatársait.
De Török Feri nemzedéki kultfilmjében Rojálhoz kötődik az 1989-es év másik nagy visszhangot kiváltó, simlis ügye is,
az előre kiszivárogtatott írásbeli magyar és matek érettségi tételek körüli purparlé (a filmben Rojál államigazgatásban dolgozó apján keresztül jut el a hír a diáksághoz, hogy másnap Vörösmarty és Nagy Lajos lesz a megadott téma az írásbelin). Ezek után már tényleg csak a hab a tortán, hogy a rendszerváltás évének legemblematikusabb jelenetét, a tévében is közvetített Nagy Imre-újratemetést a bulikirály Rojál így kommentálja:
Ki a csöcs az a Nagy Imre?
A film egyik érdekessége egyébként, hogy a Moszkva tér csak a munkacíme volt: mivel a korszakban igen kedvelt találkozóhely volt, jobb híján ezt írták rá a csapóra – aztán végül úgy is maradt. A rendező, Török Ferenc pont a PORT.hunak adott interjújában mesélt arról, hogy „mindenki azt mondta, hogy nem lehet az a címe, mert azt fogják hinni az emberek, csak egy villamosmegálló”.
4. Papírrepülők
Míg a Moszkva tér az 1989-ben érettségiző generációnak állított örök mementót, Szabó Simon a saját maga által írt és rendezett Papírrepülőkkel nem akart többet, mint elmesélni néhányat abból a számtalan sztoriból, amelyek a '90-es és a 2000-es években estek meg vele és a hasonló korú cimboráival. A film így nem egy nagy, hanem hét kis sztorit mutat be, amelyek tipikusan budapesti történetek az ezredforduló környékéről, azon belül is azokról a fiatalokról, akik ekkortájt az underground művészek, a breaktáncosok vagy épp a Tilos Rádió szubkultúrájában nyüzsögtek.
Maga Szabó Simon természetesen a saját filmjében is egy bikanyakú, kopasz suttyót alakít jó szokásához híven,
és ezúttal azért lesz nagyon vicces figura, mert pont egy jómódú muzsikus cigány családnak kell besegítenie cimbalmot cipelni (az ominózus jelenet az előzetes elejére is be lett vágva):
– Hogy akarják ezt felvinni? A lift az rossz.
– Hát hogy? Megmutatom, maestro, nézze! Így megfogja, és hopp!
– Bivalyerős! Csak az a baj, hogy skinhead.
5. Megdönteni Hajnal Tímeát
Ennek a 2014-es vígjátéknak a legkarakteresebb szereplője, a címbéli Hajnal Tímeát (Osvárt Andrea) megdönteni akaró, kőbunkó Bögöcs
a susogós melegítőjével, a pörköltszaftos pólójával és a pórnóiparba tett kiruccanásával pont olyan, mintha Rojált látnánk 20 évvel az 1989-es, elcsalt érettségije után.
Naná, hogy mindig akkor dobja be a legprosztóbb Adam Sandler-vicceket (mint a spermás zsebkendőbe lépés, vagy A bolygó neve: Anál című pornófilm felemlegetése), amikor már épp amiatt aggódunk, hogy belefulladunk valamelyik érdektelen szerelmi szál andalító nyáltengerébe.
6. #Sohavégetnemérős
Fluor Tomi és Diaz 2016-ban mozikba kerülő másfél órás Wellhello-videóklipje szintén olyasféle generációs film volt, mint a Moszkva tér és a Papírrepülők: a 2010-es évek fiataljainak életérzését, gondolkodását, problémáit, párkapcsolatait próbálta szórakoztatóan bemutatni, csupa akkor harmincon inneni alkotó közreműködésével. A PORT.hu kritikusa szerint
pont azt hozza, amit Fluor Tomi zenekara: némi idézőjelbe tett romantikát, humort, jó dumákat, napfényt és egy rakás YOLO-t!
Szabó Simon a film legviccesebb jelenetében (micsoda váratlan fordulat) egy atlétatrikós, kopasz suttyót alakít, aki Welhello-slágereket énekel rosszul megjegyzett szöveggel, ám amikor maga Fluor Tomi javítja ki őt egy sorompónál várakozva, elküldi őt a fenébe.
7. Tóth János tévésorozat
A Munkaügyek széria legviccesebb karaktere, a Mucsi Zoltán által zseniálisan megformált irodista kisember, Tóth János 2017-ben saját spinoff-szériát kapott – nem meglepő módon Tóth János címmel.
Szabó Simon Dr. Angyalt, a kifejezetten nem angyali természetű, a kétes üzleti ügyekbe nyakig elmerülő pszichológus-vállalkozót alakította benne.
Mondani sem kell, hogy ugyanolyan fergetegesen, mint minden korábbi kopasz, simlis karakterét!
8. Daniella Villamosság-reklám
A fentiek után szinte már magától értődő, hogy 2021-ben Szabó Simon bújt bele egy vírusvideóként is terjeszthető, internetes reklámfilm erejéig Fuxos Sanya, a kopasz alvilági vállalkozó tarka zakójába. A kisfilmben ráadásul a színész
nemcsak a rózsadombi villájában pöffeszkedő sittes nagymenőt alakítja, de a házon dolgozó villanyszerelő, valamint az a (Dr. Angyalra egyébként feltűnően hasonlító) dilidoki is ő,
akihez a páros kénytelen volt beülni, miután nem értettek néhány dologban egyet a felújítás során, és elszabadultak az indulatok. A jó reklám különös ismertetőjegye egyébként pont az, hogy ha ilyen vicces párbeszédek hangzanak el benne, akkor nem tekeri át az ember a YouTube-on, mint a többi idegesítően tolakodó hirdetést:
– Főnök! Egy négyes dugalj az jó lesz a jakuzziba?
– Nekem mindegy, csak szép legyen, különben este elkaparlak!
9. Vörös Borisz SPAR-reklámjai
2021 karácsonyi szezonjában debütált egy újabb olyan reklám, amiben Szabó Simon szokás szerint a nagydarab, mindent IS tudó tróger szerepében tetszeleg.
Csak ezúttal nem Rojálnak hívják, hanem Vörös Borisznak, mivel végig vörösbort iszik, miközben folyamatosan nyomatja a sok okosságot,
hiszen ő önmagát fekete öves bor sommelier-nek hiszi. A reklám azért nagyon vicces, mert Vörös Borisz pont ugyanazokat a közhelyeket puffogtatja sorra, amit az önjelölt italszakértő rokonok is rendre el szoktak mondani egy-egy családi összejövetelen (nevezetesen hogy az igazi férfi csak testes vörösbort iszik, vagy hogy egy Tokaji annál finomabb, minél régebbi).