Két idősíkot látunk 30 év különbséggel? Vagy négyet? Kicsoda Ed Harris fekete kalapos figurája? Megannyi kínzó kérdés, és már csak 2 rész van hátra az HBO kultsorozatából, a Westworldből. Összeszedtük a legizgalmasabb konspirációs teóriákat!
Vigyázat, extrém spoilerveszély!!!
A 7. és a 8. részek fordulatai ütősek voltak ugyan, de a Westworld-rajongók már az évad közepén rájöhettek ezekre. Nevezetesen arra, hogy Bernard (Jeffrey Wright) egy robot, amire legkésőbb akkor rá lehetett jönni, amikor nem látta meg az elhagyott házban a pincelejárót, és azokat a tervrajzokat sem érzékelte, amiken őt magát ábrázolták (a robotagy ugyanis figyelmen kívül hagyja az emberi világunkra utaló fotókat, kérdéseket és egyéb kapcsolati lehetőségeket.
Ed Harris fekete kalapos karakteréről szintén régóta tudni lehetett, hogy nemcsak egy szimpla vendég, aki azért fizetett egy raklap pénzt, hogy megkínozhassa és halomra lőhesse a westernvilág robotjait, hanem mert visszajáró Westworld-függő. Talán pont azért, mert maga is résztulajdonos a Westworld cégbirodalomban, így voltaképp csak ISO 9001 minőségellenőrzést tart azzal, hogy folyton a parkban lófrál valami labirintust keresve? Meglehet, hiszen most ő maga mondta el a magával hurcolt Teddynek, hogy egy megkeseredett iparmágnás, akinek a vadnyugati park az igazi élete, nem a kinti világ. Hiába lesz tehát két epizód múlva vége az HBO elgondolkodtató sci-fi szériájának, bőven akad egy rakás izgalmas, nyitva hagyott kérdés, amit eltöprenghetünk addig.
1. Bernard valójában Arnold?
Az egy dolog, hogy kiderült, Ford bizalmasa valójában egy hangvezérléssel irányítható android, de máris adja magát a kérdés: mi van, ha valamikor tényleg volt egy ilyen nevű hús-vér dolgozó is a parkban? Csak aztán egy üzemi balesetben elhunyt, esetleg nem is baleset volt, hanem őt is megölette a sorozat őrült zsenije, Ford (Anthony Hopkins ), mert túl sokat akart tudni? Fordról köztudott, hogy szereti a jól megszokott dolgokat, „feltámaszthatta” egykori kollégáját is, aki most már csak azokba a zavaros ügyekbe kontárkodhat bele, amikre engedélyt kap. Hiszen Fordnak a családja is ott éldegél első generációs robotként a farmban, a doktor pedig rendszeresen eljárogat hozzájuk a vállalat térképein nem is létező, titkos kunyhóba, mintha csak egy vasárnapi ebédre menne.
Egyes rajongók még tovább vitték ezt a konteót: mi van, ha Bernard maga Arnold, Ford egykori társa, akivel együtt álmodta meg Westworldöt? Lehet, hogy Bernard a nem is annyira őrült Arnold tudati lenyomata, amit a tudós valamilyen furmányos módon még a halála előtt feltöltött a robot agyába, egy olyan memóriarekeszbe, amihez sem Bernard, sem Ford nem férhet hozzá, ő viszont így tovább élhet és a teremtményeivel foglalkozhat.
Hasonló eljárást emlegetett egyébként 8. rész végén a kisfőnök Hale (Tessa Thompson) is, aki egy nagy adatcsomagot akart feltölteni egy forgalomból kivont robotba. Az tehát nem is olyan ördögtől való ötlet, hogy egy Hale-nél agyafúrtabb koponya ne csak egy egyszerű floppylemezként vagy pendrive-ként használjon egy robotot annak tudta nélkül, hanem a saját másolataként. Annak pedig valószínűleg lesz még jelentősége, hogy ez az adatcsempész robot pont az, amelyik a szerepe szerint Dolores apja volt, csak addig bámult egy külvilági fotót, amíg bele nem őrült a saját repetitív droidlétébe, felszínre hozva ezzel a korábbi narratívákban alakított énjeit.
A Bernard = Arnold konteót erősíti az is, hogy Dolores (Evan Rachel Wood) szűk, üvegfalú cellában való titkos beszélgetései Bernarddal a repetitív robotlét közben előtörő emlékekről semmiképp sem a mostani történések idősíkjában történik, hanem valamikor korábban. Hiszen mióta Dolores az egyik vendéggel csavarog, azóta a karbantartók nem tudják bevinni éjszakánként egy kis elemzéssel egybekötött nagygenerálra, így a beszélgetések csak korábbi emlékek lehetnek. A szemfüles rajongóknak egyébként az is feltűnt, hogy a Bernard és Dolores titkos találkái Ford kunyhójának pincéjében zajlottak le, és a háttérben ugyanaz a lépcső és kazán látszódik, amit Theresa meggyilkolásakor is láthattunk.
2. William valójában a fekete kalapos, csak fiatalon?
Talán ez a konteó a legizgalmasabb mind közül, és ez tartja magát a legmakacsabbul a széria kezdete óta a rajongók között. Eszerint tehát végig két idősíkot láttunk eddig, amelyek között ide-oda ugrált a narrátor, a lehető legütősebb dramaturgiai fordulatok miatt. Van egy 30 évvel ezelőtti eseménysor, amikor a Delos iparvállalat kicsit félszeg középvezetője (Jimmi Simpson) a dúsgazdag és bunkó leendő sógorával (Ben Barnes) megnézi, miben utazik az a titokzatos high tech cég, amibe hamarosan beleinvesztál a családi vállalkozásuk egy kisebb vagyont.
Emellett van a mostani idősík, amiben a valaha romantikus ábrándokat kergető üzletember mára egy cinikus Westworld-függő vénség lett, aki nem tudja feldolgozni, hogy a robotlány, akibe anno beleszeretett, semmit sem változott három évtized alatt. És az is nagyon idegesíti, hogy már megkínzott és kivégzett több kisvárosnyi androidot, de még mindig nem jutott egy lépéssel sem közelebb annak a parknak a titkához, amibe beleölte a családi vagyont, és ami mindig visszahúzza, hogy cowboyosdit játszhasson benne, nem törődve a kinti világ gondjaival.
Szerencsére a két idősíkhoz jóval több bizonyítékot szolgáltat a sorozat annál, minthogy William ugyanolyan inget hord, mint a fekete kalapos. Rögtön a kétféle Westworld logót láthattunk a sorozat eddigi részeiben: William a vonatos érkezésekor még a régi, oldszkúl, asszimetrikus W betűt látta, akkor viszont már az intróban is látható, modernebb logó virított mindenütt, amikor a park legfrissebb sztorijához mutatták be a frissen elkészült robotszereplőket, és a biztonsági erők megjegyezték Ed Harris karakteréről, hogy ez a vendég azt csinál a parkban, amit akar.
A fekete kalapos a széria legelején többször is Dolores értésére adta, hogy régebbről ismeri, mint ahogy azt a lány gondolná, ráadásul ott volt az a monológ, amikor William és a fekete kalapos is arról beszélt, hogy imádják a jó regényeket, és tulajdonképpen a Westworld park is csak egy nagy könyv nekik, ahol meg akarják nézni, mi van az utolsó oldalon. Szintén beszédes nyom a két idősíkhoz az, hogy Clifton Collins Jr. az Ed Harrisszel közös jeleneteiben egy lecsúszott, világvégi banditát alakít, aki ráadásul a 8. rész idején már nem is él (a vérét ugye nemrég belecsorgatták a jó Teddybe), közben meg William jeleneteiben még egy hatalma telében lévő, polgárháborús feleket egymás ellen kijátszó, orgiákat tartó latino gengsztervezér.
3. Nem is kettő, hanem négy idősík van?
A legutóbbi, 8. rész kulcskaraktere egyértelműen Talulah Riley volt (a színésznő egyébként Elon Musk exfelesége). Ő alakította a szarvas vadember mészárlását túlélő, boglyas hajú, szőke lányt, és korábban a hostesst, aki anno Williamet az öltöztetőszobában fogadta. Ed Harris fekete kalaposa még oda is szólt neki, hogy ennyi idő elteltével már nyugdíjazni kellett volna, csak hát Ford mindig is szerette a csinos, szőke nőket (nem véletlen, hogy a szintén szőke Dolores a park legrégebbi, folyamatosan törölt memóriájú robot a parkban).
A színésznő ráadásul abban a flashback jelenetben is felbukkant, amikor Dolores azt nézi, ahogy az otthonának hitt kisvárosban a Westworld emberei táncolni tanítják a kissé még idétlenül mozgó, elsőgenerációs(?) robotokat, majd megpillantja saját magát, halottként. Ez utóbbi jelenet miatt sokan máris azon pörögnek, hogy Doloresnek nem a Delos részvényvásárlását előkészítő William érkezésekor volt az első öntudatra ébredése, hanem már korábban is rájött, hogy ő csak egy dróton rángatott android, de valaki (Bernard? Arnold? Ford?) mindig kitörölte a memóriáját - aztán hagyta, hogy újra és újra öntudatra ébredjen valamiféle magasabb cél érdekében.
Sok rajongó szerint nem is kettő, hanem valójában négy külön idősík van, amiket a két szőke színésznő mellett a sokszor mutogatott templom árul el. Az első idősík eseményei kb. 35 évvel korábban játszódnak, amikor még nem nyílt meg a Westworld, a fehér köpenyes tudósok viszont már bétatesztelték a park lakóit - ez volt a táncjelenet Dolores emlékében. Itt viszont valami balul sült el, több robot is meghibásodott (köztük Dolores is), és talán Arnold is ekkor halt meg egy üzemi balesetben, amikor rátámadt a saját teremtménye.
A második idősík a már fentebb is tárgyalt 30 évvel korábbi: William a sógorával befektetési és szórakozási céllal látogat a parkba. Beleszeret Doloresbe, ám a lányból előtörnek a régi emlékek, és nem érti, miért csak egy fekete torony van ott, ahol ő korábban egy templomot látott. William végül hazamegy, megházasodik, de évtizedeken át sóvárog majd Dolores és a westernvilág után.
A harmadik idősík a jelen, Bernard és Theresa viszonyával, a fekete ruhás labirintuskeresésével, Maeve öntudatra ébredésével és a Westworld vállalat igazgatótanácsának belső hatalmai harcával.
Egyesek szerint viszont Teddy és a kalapos már a jövőben járnak, mivel pont azzal a minotaurusz kinézetű, drabális harcossal csaptak össze, aki a másik, adatcsempészős jelenetben még csak a tervezőasztalon létezett, kész bábu formájában még nem.
4. Mekkora a Westworld park területe és hol is van pontosan?
Ezek is régóta kínzó kérdések a rajongók körében, amelyekre nem nagyon kaptunk eddig választ. Sőt, azt sem tudjuk igazán, hogy ez a kalandpark az Egyesült Államokban van-e fizikailag, ahol csak elkerítettek egy darabot a sivatagból, vagy ez az egész csak egy virtuális világ (gyanús, hoz az öltözőterem ajtaja egyből egy mozgó vonatba nyílt korábban)? Esetleg a valódi Föld egy romos, Mad Max-világ, ahol az unatkozó, sugárfertőzött gazdagok gründoltak maguknak egy másik, színes és vadromantikus világot, mert az igazi kibírhatatlan? Vagy lehet, hogy a park nem is a Földön van, hanem a Holdon, esetleg a Marson? Utóbbi egyébként megmagyarázná, miért találkoznak olyan ritkán a Westworld-dolgozók a szeretteikkel.
Ami biztos: nemrég maga a széria atyja, Jonathan Nolan válaszolta meg egy interjúban, hogy a park mérete 500 négyzetmérföld, ami 1295 négyzetkilométer. Ez nagyjából egy két és fél Budapestnyi terület, úgyhogy nem csoda, hogy a legtávolabbi pontjai, például ahol jelenleg a Confederados és a Ghost Nation indiántörzs tagjai bandáznak, csak vasúton érhetőek el.
5. Mi van, ha Ford az utolsó ember a Földön vagy ő maga is robot?
A Westworld annyira csúcsra járatja már most is a ki a robot és ki az igazi ember konteókat, hogy azon sem lepődnénk meg, ha a végén kiderülne: Fordon kívül egyetlen igazi ember sincs a parkban.
Sőt, a parkon kívül sem, mert Ford az utolsó ember a Földön, egy bogaras tudós, aki annyira unatkozott a kataklizma után, hogy kreált magának egy robotokkal teli, virtuális világot - amiben néhány lakó azt hiszi, hogy épp egy robotokkal teli, virtuális vadnyugati világot teremt (és persze még az is lehet, hogy a Westworld teremtője maga is robot).
A széria sokadik évadának utolsó részében pedig a magányos Isten megunja a játszadozást, és csak a ráncos seggű, pucér Anthony Hopkinst látunk a fináléban, amint belesétál egy szakadékba a Marson.