Megalopolis

16 éven aluliak számára nem ajánlott amerikai sci-fi dráma, 138 perc, 2024

Értékelés:

22 szavazatból
Szerinted?
Időpontok:
16:15, szombat (november 23.)
Kino Cafe mozi
16:15, vasárnap (november 24.)
Kino Cafe mozi
Francis Ford Coppola, A keresztapa-trilógia és az Apokalipszis most rendezője négy évtizeden át hiába győzködte a hollywoodi stúdiókat, hogy finanszírozzák grandiózus tervét. Végül személyes vagyonának jelentős részét feláldozva valósította meg karrierjének legnagyszabásúbb filmjét.

A Megalopolisz jövőképében Új Róma városának fényűző, hatalmas felhőkarcolói között komoly ellentétek feszülnek. Az ambiciózus és vizionárius építész, Cesar Catilina (a kétszeres Oscar-jelölt Adam Driver) progresszív gondolkodásával szemben áll Franklyn Cicero polgármester (Giancarlo Esposito) hatalmi beágyazottsága és kapzsiságtól hajtott játszmái. A kettejük közötti konfliktust tovább hevíti Cesar kapcsolata a polgármester lányával, Juliával (Nathalie Emmanuel), aki számára a tét nemcsak a város jövője, hanem szerelme és családja is.

A Megalopolisz az ötszörös Oscar-díjas és kétszeres Arany Pálma-nyertes filmlegenda testamentuma és a gyáva stúdiórendszer nyílt kritikája.
Bemutató dátuma: 2024. szeptember 26. Forgalmazó: Mozinet

Stáblista

Játszási időpontok

Hozzászólások

Szerinted?
2/10
HLajos_ nov. 13. 00:03:23 2/10
Kellően sok alkohol elfogyasztása kellett a mindössze 138 perc hosszú film megtekintéséhez, de még így is megmaradt bennem a kérdés: miért kellett Coppola ezen lázálmát leforgatni? Több logika volt pl. bármelyik Rémálom az Elm utcában epizódban. A díszletek viszont jók voltak, épitészeknek erősen ajánlott a megtekintése.
KM92 okt. 06. 15:43:10
Életemben először mentem ki a moziteremből, amíg ment a film. Illetve amíg ki nem sétáltam, az első másfél órát végigröhögtem, akkora vicc volt az egész.
A párbeszédek olyanok voltak, mintha AI szöveggenerátorral írták volna meg. Egyik szereplővel se tudtam azonosulni, egy pillanatra se hittem el, hogy komolyan gondolják, amiket mondtak. Ez abban a tekintetben komoly teljesítmény, hogy azért alapjáraton tehetségesebb színészek/színésznők vállaltak szerepet benne. A történetről szót se ejtek, szerintem a felépítését, struktúráját is dobókockákkal döntötték el.
Aki szerint ez szép, látványos, nézze meg Szegény Párát vagy Szárnyas Fejvadász 2049-et, azoknak van stílusa, hangulata. Megalopolis jobb pillanataiban egy videókártya tesztelésére hivatott animációra, rosszabb pillanataiban meg egy 20 éves videójáték átvezető videójára hasonlít.
Tökéletes példa arra, mi történik, ha egy rendező fölött nincs kontroll, csapatmunka, senki nem tud hatni rá, hogy ne költsön ennyi pénzt ilyenre vagy legalább vegyen be valakit maga mellé, mert más esetben ennek nem lesz ennek jó vége. Nem az ő pénzét és idejét sajnálom, hanem az enyémét, hogy erre vettem jegyet és szántam időt.
Pontozni se tudom, annyira értékelhetetlen.
1/10
Megmondomatutit okt. 04. 21:05:28 1/10
Nagy csalódás, művészfilmként is.
korpetike okt. 03. 21:11:59
Ma már teljesen egyértelmű, hogy az Amerikai Birodalom abban a szellemi, lelki erkölcsi állapotba jutott, mint a Római birodalom is a bukása előtt. Mivel gyorsabb korban élünk, az Amerikai Birodalom bukása gyorsabb lesz mint az antik Rómáè. A film ezt az állapotot jól bemutatja, összehozva a kettő közti hasonlóságokat. A Római birodalom bukását is a kamatozó pènzrendszerből adodó eladósodottság és szélsőséges vagyoni és jövedelmi viszonyok okozták. Nincs ez ma sem másként Amerikában. Érdemes egyszer megnézni a filmet, elgondolkodtató és úgy gondolom korszakalkotó film is.
1/10
joci39 okt. 03. 19:14:55 1/10
Akkor és is "alul művelt" vagyok. De nem kell harvardi diploma ehhez a filmhez, hogy megértsük. Sőt :( Nagyjából elég 8 általános, hogy felismerjük a szemetet. Okoskodhatunk Réz Andrásként, de ez a film egy nagy nulla. A történet faék egyszerűségű: a nem túl távoli jövő, a Római Birodalommal összehasonlítva. De a megvalósítás egy másodéves főiskolás vizsgafilmjéhez hasonló. Valahol olvastam, hogy 40 évig érlelte a történetet. Ennek töredéke elég kellett volna, hogy legyen egy normális forgatókönyvhöz. Jó szereplők, egy profi rendező. De sajnos ez most nem menti meg a filmet. Giccses, barokkosan túlzó jelenetek. Maximum 1 órában elmondhatta volna a rendező amit szeretett volna. Én senkinek nem ajánlom ezt a filmet :(
10/10
Arato53 szept. 30. 09:07:35 10/10
Nagyszerű kavalkád volt látható, érdekes filozófiai gondolatokkal, bemutatva, hogy a történelem során szinte semmit nem változott az emberi természet, annak ellenére, hogy jelentős volt a tudományos és technikai fejlődés. A szeretetnek kellene a legfontosabbnak lenni a társadalomban, de mindig mindent ural a hatalom és a kapzsiság, legalábbis ez jellemző a többségre és különösen a politikusokra. Egy idős, kiforrott filmrendező mindezt rendkivül érdekesen, csapongva, víziószerűen ábrázolja. A köztársaság végnapjait élő Róma és a mai fejlett világ igencsak hasonlít egymáshoz. Catilina, Cicero és Crassus szerű figurák ma is jelent vannak. Szépek a képek, jó a zene és elsősorban a filozófiai utalások.
10/10
Arato53 szept. 29. 20:42:23 10/10
Zseniális film, teljesen világos, jól érthető, háttér műveltség nélkül lehet, hogy nehezebb.
1/10
magellan24 szept. 28. 13:06:18 1/10
Megnéztük. Ritkán írok ilyet egy filmről, de ez valami borzalom. Konkrétan vallatni lehet vele. Semmi bajom a művészfilmekkel, de ez egy hatalmas katyvasz. Vetítés alatt többen elaludtak, mások kijöttek a teremből. Egy hatalmas rendező munkásságának méltatlan darabja. Remek szereplők, kiváló rendező, de ez a film valahol kisiklott.
andraszoltan szept. 27. 21:09:33
mit spoilerezel
9/10
zimzum1111 szept. 24. 00:36:02 9/10
Világválság van.
Az idő áll, viszont paradox módon mégis történik valami.
Ha a film vizióját veszem - értelmezésem szerint - akkor a semmi történik.
De hogyan lehet ez?
Ha nem megy az idő, akkor miért történik a semmi? Ha az idő megy, akkor is a semmi történik. Zavarosnak tűnik, de - szerintem - nem az.

A magyarázó antik neveket nem kell tudni kik voltak pontosan. Ciceró? Cézár? Valami dereng? Akkor az elég, ahhoz, hogy a vízió telitalálattá válhasson számodra a vásznon.
A telitalálat szerintem arról szól, hogy a világ - ha megy az idő, ha nem, ha egyhelyben topog, ha nem, nem változik. A nagyon pesszimista szeretnék lenni nem fejlődik semmit.
A világ - és ez Coppola szerint is - egyértelműen humán. Az anyag, csak a lélek testé válását segíti elő. A lélek mozgása az, ami szerintem Őt érdekli. Az pedig valami azt súgja, hogy Coppola Mester számára is állandó. Azaz a lélek órája áll.
Miért?
Mert - ahogyan Hamvas írja - "azért mert az emberiség magas tárgyi kultúrát alkotott még nem jelenti azt, hogy fejlödött."
Mert mihez képest fejlődött? A kőbaltához képest? Valóban lett Kalasnyikov, és M6-os gépfegyver. Lelkiismeretes fejlődés a gyilkológépek terén. A szekérhez képest? Valóban van autó és már villannyal is meggy. Bravó. Szívvel lélekkel.

De mi van az emberrel? Azonos a túlfejlett tárgyaival, amivel körülveszi magát?
Szerintem nem. Éppen ezért Ciceró és Cézár alteregói pontosan így - és de tényleg tökéletesen - ugyan így vannak jelen napjainkban. Erősen utal is rá Coppola.
A diktátor, ugyan azon elvek mentén él kommunikál, szervez, mint régen. Ezren kimutatták a hasonlatosságokat, mégsem veszi észre a túlnyomó többség*. Az idő áll.
A "kivagyi" hatalommániája, a "médiakurva" erkölcstelensége - és sorolhatnám a jellemzőbbnél jellemzőbb szerepeket -, nem változott. Nem így hívták de lelkük algoritmusa ugyan az, amióta egyre több a kérdés és ki nem fogy a válasz**. Tehát a hatalom környezetében megjelenők szinte tökéletesen ugyan arra a pályára álnak mint elődeik. Néha megmondják, hogy kire akarnak hasolnlitani, de néha csak magukat tartják a "NAP"-nak, Csaszárnak, meg Királynak, meg Elnöknek, meg még a fene sem tudja mennyi szuperlatívuszt eröltettek magukra szerencsétlen félnótások. Az idő áll. Mert valahogy az összes EmperorDarthVéderMaximusMegaloMESTERek többségéről - persze csak utólag - kiderül, hogy szorongó, nem túl potens, komplexusos, gyávák, akik agresszívan képesek kiterjeszteni rettenetes elveiket***. Le is ég Róma, kigyullad Párizs, és Berlin fölött az ég sem volt mindig kék. Az idő tehát áll.

Coppola viziója - sok filmtörténeti klasszikust idézve meg már a szereplőgárdával, sőt egyes jelenetekkel**** - értelem szerűen pozitív. Talán sugallja is, hogy melyik az az emberiség számára a legjobb társadalmi berendezkedés, amely hagyja élni.
Nem mondom meg, de ezen a ponton a "libera" (latin) szó mélyértelmezését kell elvégezni, hogy világos legyen a vége. Egyszerűen a két világnézet, amely mostanában zűrzavart gerjeszt ezt hozza el. Szabadon cselekszel, vagy megmondja a nagy hatalmas vezető-viziónárius, hogy hogyan vagy szabad.
És mióta világ a világ rendre azok "pacsálnak"-rá, akik fennen hirdetik erőből a szabadságot és eszmetörténetét és kötnek gúzsba mindent maguk körül: magukat, a családot, a közösséget, a népet, az országokat, és földrészeket.
Az idő áll.
Ugyan az történik...



* a többség az nem egyenlő az igazsággal

**miért? kérdezte az egyik angyal a másikat. az angyal válaszolt és ez nem szűnik a jelen pillanatig.

***sajnos azokra, akik nem veszik észre. a filmben hivatkozzák Rosseaut: "Az első ember, aki bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki, ez az ember teremtette meg a polgári társadalmat. Mennyi bűntől, háborútól, gyilkosságtól, nyomorúságtól és szörnyűségtől menekült volna meg az emberi nem, ha valaki kiszakítja a jelzőkarókat vagy betemeti az árkot, és így kiált társaihoz: Ne hallgassatok erre a csalóra! Elvesztetek, ha megfeledkeztek róla, hogy a termés mindenkié, a föld pedig senkié!"

**** Hoffman - Amikor a farok csóválja, Fisburn - Mátrix, Driver - Anakin stb. illetve a Kocsi verseny - BenHur stb.
Összes hozzászólás