Egy távoli helyőrség rendőrbírója megkérdőjelezi a saját, a birodalom iránti hűségét, amikor egy újonnan érkezett ezredes kínozni kezdi a határ menti élő nomád népeket.
Figyelem: A beküldött észrevételeket a szerkesztőink értékelik, csak azok a javasolt változtatások valósulhatnak meg, amik jóváhagyást kapnak. Kérjük, forrásmegjelöléssel támaszd alá a leírtakat!
Próbálom értelmezni az utolsó mondatodat, de nem sikerül. Lehet, hogy azért, mert én általánosságban próbálom, te meg konkrét dologra gondolsz. De az is lehet, hogy az a baj, hogy nem láttam a filmet és a gombhoz keresem a kabátot. Nos, ha módom lesz rá, megnézem e darabot.
Nem, senki ne popcornos, vasárnap délutáni szórakozást várjon!
Szó szerint egyet értek Notarius kritikájával.
Nálam is 8 pont, tetszett, maga a film, a képek, a színészi játékok. A mai felszínes filmek között egy tartalmas, értékes produkció.
De a téma és a történet egy valamire való ember számára és különösen a mai érzékenyítő szemléletű világban gyomorforgatóan tragikus.
A John Maxwell Coetzee azonos című regénye (1980) alapján készült filmben Mark Rylance egy nem valóságos ország, nomádokkal határmenti békés településének bíróját alakítja, ahol a történések kezdetén olyan nyugalomban telnek a napok, hogy a legnagyobb problémát egy disznó okozza, amelyik átgázol a szomszéd kertjébe. Aztán a korlátlan főhatalom általi teljes feljogosítottsággal megérkezik a Johnny Depp által alakított, már küllemével is riadalmat keltő Joll ezredes, aki mindenben a barbár nomádok lázadását vizionálja, és ennek bármi áron való igazolására, bebizonyítására válogatott kegyetlenségű kínvallatásokkal csikar ki belőlük "beismerő" vallomásokat.
Az ezredes ideiglenes távozása után a bíró, elborzadva a látottaktól, szabadon engedi a megkínzott fogvatartottakat.
Időnek múltával, ezután talál rá a szörnyű kínzásoktól lelkileg is összeroppant, szinte teljesen vakká és járásképtelenné nyomorított és ezáltal koldulásba taszított fiatal nomád nőre (Gana Bayarsaikhan), akit ápoló védelmébe vesz. Eközben szinte szavak nélküli sajátságos kommunikáció és érzelmi szál alakul ki közöttük, ezért a ránézve súlyos következményekkel nem számolva visszaviszi a lányt az övéihez.
A film további részében aztán kíméletlenül kiderül, hogy a bíró, sőt a fegyveres csapattal visszatérő ezredes milyen következményekkel nem számolt, illetve hogy miként folytatódtak az események a milyen végkifejletig ...
Hol nehezen megválaszolható kérdésekkel, hol pedig érzelmileg nehezen feldolgozhatóan nyugtalanító volt a film hangsúlyozottan vontatott tempója, valamint az önmaga védelme érdekében tenni képtelen, önmagát krisztusian kiszolgáltató nyugodt emberség tétovaságának a kontrasztja: a végleteken is túlmenő kegyetlenséggel és manipulatív gátlástalansággal mindent leuralni akaró fasisztoid embertelenséggel szemben.
Ezen az sem változtatott, hogy elég hamar nyilvánvalóvá vált, hogy e végletek ellentéte a film egészén végigvonuló modellszerű allegóriaként, nem a tartalom valóságosságát, hanem a mondanivaló fájdalmas ellentmondásosságát jeleníti meg.
Mindebből mégis valamivel biztatóbb végkicsengésű, magához közelebb engedően felépítettebb drámát reméltem. Ugyanakkor az önmagába feledkezetten erőszakelvű hatalomgyakorlás metsző kritikájaként e film jól rávilágít arra, hogy a teljesen elaljasult gátlástalansággal, puszta hatalomtechnikai manipulációként felépített, felpiszkált ellenségkép, legalább egy példázatos fikció erejéig, akár pusztítóan valóságossá is válhat.
A film végére ugyan összegzően egyértelművé vált az alkotók erkölcsi kiállása az emberség felsőbbsége mellett, de a "távolba" (!) tekintve minimális esélyt sem adtak valamiféle pozitív üzenetű végkifejletnek.
A nézőre marad tehát azon kérdés megválaszolása, hogy valójában kik is az igazi barbárok. (?)
Az értesítések jelenleg le vannak tiltva! Amennyiben szeretnél cikkajánlókat kapni, kérlek, hogy a böngésző Beállítások / Értesítések menüpontja alatt állítsd be az értesítések engedélyezését!
Hozzászólások