Kutya éji dala

Bakancslistához adom
16 éven aluliak számára nem ajánlott magyar filmdráma, 140 perc, 1983

Értékelés:

62 szavazatból
Szerinted?

A "Kutya éji dala" cím vagy a prérifarkas vonítása abból az ismert jelenségből indul ki, hogy a kutyák megugatják a holdat, ez az animális és a kozmikus kapcsolat állandóságára és rendszerességére utal. Az emberek bonyolultabb formában ugatják meg a kozmoszt. A film hat szereplőnek a szálait követi olyan formában, hogy töredékes jelenetek, töredékes életszeletek játszódnak le az ajtó mögött. A hat szereplő a társadalom különböző prototípusait jeleníti meg /volt tanácselnök, álpap, Attila, a kísérletező zenész, csillagász, a kisfiú, a mindenfelé nyitottság, a katonatiszt, a szép ösztönös feleség/, a rendező mindegyik személyt azonos közelségből láttatja. Az álmok pedig szerves összekötő anyagává válnak e kis töredék életeknek.
Forgalmazó: Örökmozgó

Stáblista:

Alkotók

Hozzászólások

Szerinted?
BGM56 2023 ápr. 30. - 11:32:10 Előzmény Sz.Jozsi
👍 ❤️
Sz.Jozsi 2022 máj. 02. - 11:07:24
A kutya élj dala.
Örömmel olvastam a kritikákat a filmel kapcsolatban. Nosztalgiával néztem, ahogy Méhes Marietta és Derzs János édesapámék házában forgatnak.
Én vagyok az a személy aki miatt a buszjelenet van, ahogy a feleségemmel megismerkedtünk. A stábtagok többsége nagyanyámnál aludt többek között Gábor és az (amerikai - német) operatörtnő Johanna Heer. A film egyetlen forgatókönyvét (ami Csaplár Vili munkája) Nekem ajándékozta a filmrendezője Bódy Gábor.
A filn végén köszönetet mond Mártaszentimre lakosainak és nekem.
vino-et-veritas 2016 szept. 11. - 09:35:22
Semmiképpen sem hasonlítanám Warhol-hoz.
Ef Zámbó egy "performance-mûvész", nagyjából ebben a környezetben mozog.
A rendszerváltás elõtt/alatt ez ment (bár akkor is inkább szûkebb értelmiségi rétegeknél), ma már nemigen "vevõ" rá a közönség (ahogy valószínûleg annyira a VHK-ra sem)...

Erre írtam nagyjából, hogy "eltûntek".

Bódy ezen filmje így valamennyire egyfajta "panoptikuma" is a kor szubkultúrájának...
10/10
_nyugiss_ 2016 szept. 09. - 14:29:10 10/10
izlések és pofonok
nekem a moby dick mellett belefértek a vhk-koncertek is :)

ezen felesleges vitatkoznunk, úgy érzem :)
vino-et-veritas 2016 szept. 09. - 14:07:34
Ez a "ki hova áll" dolog meg nem feltétlenül befolyáslja a mûvészi kvalitásokat Persze pszichésen biztos nehezebben dolgozható fel.

Most hirtelen Dalí jut eszembe, aki annak ellenére Franco-t támogatta, hogy épp õk ölték meg korábbi barátját, Federico Garcia Lorca-t, számûzetésbe kényszerítették Buñuelt, stb. S éppen a szabad mûvészi szellemmel szemben építették ki konzervatív, tekintélyuralmi rendszerüket (hú, ez megint nagyon áthallásos).
10/10
_nyugiss_ 2016 szept. 09. - 13:05:56 10/10
persze, nyilván :)

tiberiot is megértem, ha valakinek nem jönnek be ezek a zenék(ae bizottság, trabant, vhk,stb)
akkor nyilván kínszenvedés ez a film :)

granpierret pl én spec nagyon bírom ebben a filmben :)
("nem vagyok semmilyen alapító, nem vagyok szektatag..EMBER VAGYOK")

viszont szenzációsan visszaadja az akkori idõket, a katonák mindennapjait(kb. a tisztek háromnegyede alkoholista volt)

erre még rátesz bódy önmaga szerepeltetése, szerintem az életben is hasonló mentalítású lehetett

az alapul szolgáló könyvet még nem volt szerencsém elolvasni, de mindenképp pótolni fogom

bódy nagy tehetség volt, ebbõl az amerikai anzix és a psyché filmek ezt tökéletesen visszaadják

bocs a dupláért, mellékattintottam
10/10
offtopic
_nyugiss_ 2016 szept. 09. - 13:00:17 10/10
persze, nyilván :)

tiberiot is megértem, ha valakinek nem jönnek be ezek a zenék(ae bizottság, trabant, vhk,stb)
akkor nyilván kínszenvedés ez a film :)

granpierret pl én spec nagyon bírom ebben a filmben :)
(nem vagyok semmilyen alapító, nem vagyok szektatag..
vino-et-veritas 2016 szept. 09. - 12:44:26
nyugiss + Tiberio

Nagyjából egykorúak vagyunk, így "átéltülk" azt az idõszakot.
Nagyjából tapintható volt, hogy már változások vannak/jönnek.

Nekünk az volt az újdonság, hogy a korabeli magyar "mainstream" mellett kezdett kialakulni egy "alternatív" (undergrund?) világ, néha tiltva, néha tûrve, kevéssé támogatva. Jöttek a "formabontó" performance-ok, kiállítások, filmek, együttesek (URH, Európa Kiadó, stb.).
Kissé kivétel talán a Bizottság, ami még Erdõs alatt két lemezt is valahogyan kiadott - persze tele kompromisszummal (pl. a Békásmegyer, stb. kimaradt). De jöttek új hangok a "komoly" irányból is, lásd Szemzõ vagy a 180-as csoport, Makám, stb. Mondjuk a VHK nem volt sohasem volt a kedvencem, ahogyan az Európa Kiadóért sem rajongtam annyira.

Bódy formabontó világa nekünk akkor ebbe a sorba tartozott. Ki tudott arról, hogy "jelent"? Senki (illetve a BM).

S ahogyan minden "szabad" lett, úgy tûntek el szinte mind, vagy belesimultak a "szép új világba"... Igaz, õ ezt már nem élte meg... Talán a szerencséjére is...
10/10
_nyugiss_ 2016 szept. 09. - 01:02:15 10/10
épp a zenék adják meg a sava-borsát
elektronikus zenével tönkretenni ezt a mestermûvet..na persze

body meg semmivel sem jelentett többet a komcsiknak, mint pl a nagyra becsült vikidál
10/10
_nyugiss_ 2016 szept. 08. - 21:02:47 10/10
nahh, végre elõvesznek valami tényleg jót a dunán is..
bár a vetítési idõpont megint telitalálat, gratulálok hozzá
10/10
cellasto 2016 márc. 01. - 22:00:53 10/10
egyik kedvencem bódy gábortól

méhes marietta vontatott énekhangja örökre a fülemben marad :)

akit érdekel a rendezõ munkássága: https://bodygabor.hu/
Torolt Felhasználo 2016 márc. 01. - 21:50:10 Előzmény bagibagi
Az jó, mert nincs fönt a u2bon.
offtopic
bagibagi 2011 aug. 29. - 21:51:18
Havonta megnézem a youtubon . Alapmû
Ford Mustang 2011 aug. 29. - 15:17:17
Pontosan, egyetértek.
critixx 2008 okt. 25. - 13:57:43 Előzmény karthauz
Nekem szerencsére megvan videón és moziban is láttam. :-DD Azért örök hála és köszönet annak, aki feltette netre ezt a filmet.

Bikácsy jól ír, Kovács András Bálint is kitér erre a mûre a Film szerint a világ c. kötet egyik írásában. Mivel én akkor még kósza hímivarsejt sem voltam, sajnos nem tudhatom, tényleg ilyen volt-e a nyolcvanas évek eleje, de összességében n nagyon érzõdik rajta a mûvész kiábrándultsága és céltalan útkeresése, no és a világ(kép) végzetes bomlása, illetve az abban megcsömörlött, reménytelen emberek.
10/10
karthauz 2008 okt. 01. - 14:38:15 10/10
Igazi legenda ez a film. Bár nehéz nézni- de szerintem érdemes megnézni. Nem csak Bódy miatt, de a Bizottság, a Vhk miatt, vagy csak egyszerûen azért, hogy megnézhessük, milyen is volt Magyarország a 80-as években.
Itt van a film,nézhetõ állapotban:
http://video.google.com/videoplay?docid=979764829318528066

Bikácsy véleménye:A film fõbb figurái alaptípusok: a Pap, a Katona, a Tudós, az érzéki Asszony. Az egész film hátterében a földhözragadt, egyszeri, szûk emberi élet és a metafizikai sugallatú, egészében soha meg nem érthetõ világegyetem, a felfoghatatlan értelmû létezés fájdalmas kontrasztja rajzolódik ki. Kisszerû sorsok és a csillagokra nyitott emberi értelem. Lüktetõ indulatok, csillapíthatatlan gyûlöletek és a csillagok hideg fénye. Meghökkentõ alkotói telitalálatnak érezném azt a merész fogást, hogy a csillagvizsgáló ifjú tudósa "civilben" egy Vágtázó Halottkémek nevû vadító zenét játszó pop-zenekar énekese és vezetõje - ha nem tudnám, hogy mindez a "valóság leleménye" - Bódy "csak" tehetségesen ráérzett e kettõsség távlatos sugallatára.
8/10
efes 2008 júl. 05. - 15:35:56 8/10
Nem konkrétan erre a morzsára gondoltam, de ez is jó..:))
Humpy 2008 júl. 05. - 14:55:46
Filozófiai gondolatmorzsák. Ez nem rossz, azok tényleg voltak a filmben.
A legjobb ezek közül ez volt, sztem:
A kisfiú megkérdezi Attilát, hogy miért ugatják a kutyák éjjel a holdat. Attila, a csillagász felemeli a kisfiút, hogy az beletekinthessen a mindentudó távcsõbe, közben így válaszol: Nem tudom. Talán siratják a kutya-lét rettenetét.

Ebben tényleg sok minden benne van.((:))
8/10
efes 2008 júl. 05. - 11:06:23 8/10
Anzix a legösszefogottabb talán, bár a Psyché hagyományos filmnek azért elég rendben van, szerintem. A kutya éji dala részint underground szubkulturális szempontokból, részint azért a benne rejlõ filozófiai gondolatmorzsák, illetve ezek filmes megvalósítása miatt érdekes. Nekem legalábbis..:) Ettõl a jéghercegnõ Méhes Mariettától viszont hányni tudnék.
Humpy 2008 júl. 05. - 10:40:36
Bódy eredetiségét és minden irányba terjedõ újító, szintetizáló képességét nem lehet kétségbe vonni. Most inkább úgy érzem, hogy talán az 'Amerikai anzix'-szal alkotta meg a legmaradandóbb mûvét.
Ha korai halála nem következik be, biztos, hogy tudott volna nagy mûveket forgatni hagyományosabb nyelven is, amelyek még több nézõhöz vitték volna el mûvészi felfogását a világrõl. Átérzem azt is, hogy számára elég alacsony büdzsék álltak rendelkezésre, szemben a sors által sokkal jobban kegyelt pályatársakéival...)))
Összes hozzászólás