Sophie Scholl - Aki szembeszállt Hitlerrel

Bakancslistához adom
Sophie Scholl - Die letzten Tage
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott német háborús filmdráma, 120 perc, 2005

Értékelés:

93 szavazatból
Szerinted?

München, 1943. Miközben Európa-szerte Hitler gyilkos háborúja tombol, egy fiatalokból, főként egyetemistákból álló csoport a passzív ellenállást választja, mint a nácik és az embertelen háborújuk elleni harc egyetlen hatékony formáját. Megalakul a Fehér rózsa nevű ellenállási mozgalom, amely a Harmadik Birodalom bukásáért küzd. Sophie Scholl az egyetlen nő a csoportban - az ártatlan, fiatal lány elkötelezett, félelmet nem ismerő antifasisztává érik. 1943 február 18-án Sophie-t a bátyjával, Hansszal együtt elfogják és letartóztatják, miközben röplapokat osztogatnak az egyetemen. A következő néhány nap folyamán Sophie és Mohr, az őt kihallgató Gestapo-tiszt között heves lélektani párbaj alakul ki.
Bemutató dátuma: 2006. február 16. Forgalmazó: Best Hollywood

Stáblista:

Szereplők

Sophie Magdalena Scholl
Hans Scholl
Christoph Probst
Richter Dr. Roland Freisler
Robert Scholl

Díjak és jelölések

  • Berlini Nemzetközi Filmfesztivál

    2005
    Legjobb női alakítás: Julia Jentsch
  • Berlini Nemzetközi Filmfesztivál

    2005
    Legjobb rendező: Marc Rothemund
  • Berlini Nemzetközi Filmfesztivál

    2005
    Ökumenikus Zsűri díja: Marc Rothemund
  • Európai Filmdíj

    2005
    Legjobb női alakítás: Julia Jentsch
  • Európai Filmdíj

    2005
    Közönségdíj: Marc Rothemund
  • Európai Filmdíj

    2005
    Legjobb látványtervezés jelölés
  • Oscar-díj

    2006
    Legjobb idegennyelvű film jelölés
  • Berlini Nemzetközi Filmfesztivál

    2005
    Arany Medve jelölés: Marc Rothemund
  • Európai Filmdíj

    2005
    Legjobb film jelölés: Fred Breinersdorfer

Hozzászólások

Szerinted?
10/10
Tamás64 nov. 11. 16:24:29 10/10
Ez egy nagyon jó film, de nem a legjobb. 10 pontot a téma, a megidézett szereplők és az általuk képviselt elvek iránti tiszteletből adok.
Sajnos a világ nem tanul, nem tudjuk (akarjuk) megkülönböztetni a jót a rossztól, amit az alábbi nézőpontok némelyike igazol. Ilyen módon a vita mindíg újraírja önmagát, csak a tárgy változik. Sajnos ezután sem lesz másként.
Reiner Werner 2022 jún. 13. - 09:47:34 Előzmény barna pólós
Akkor örülj, hogy a véleményedet szabadon elmondhatod, annak az államában aki szerinted hazafi volt, Sophie Scoll ezzel teljesen ellentétes véleményt képviselt, és kivégezték érte.
offtopic
Edmond Dantes 2015 szept. 18. - 14:58:21
Látod (és látom): a hiánypótlás már meg is történt. Na ugye?! De én hamarabb kapcsoltam/írtam ám, beee! :-)
Edmond Dantes 2015 szept. 18. - 14:07:07
Jaj, hát! Kifelejtetted a fölsorolásból pl Hitlert (is): ez megbocsáthatatlan hiba! Mármint megbocsáthatatlan hiba annak számára, aki egy másik topikban (Valkûr, ld ott) von Stauffenbergéket "léptette elõ" gerinctelen hazaáruló(k)nak, feltehetõleg hasonló "elvi" platformról kiindulva mint itt Schollékat. S nekünk ehhez kell tartanunk magunkat, nekünk, akik sokak szerint nem Hitler utolsó (vagy utolsó utáni!) csatlósai, hanem hû és elkötelezett szövetségesei voltunk és maradtunk a hitlerájnak, utolsó csepp vérünkig.

Megjegyzem, ha már felhoztad, Rákóczival kapcsolatban lenne néhány keresetlen vagy keresett :-) megjegyzésem, de inkább maradok ennél a filmnél:
igényes, jó és hiteles munka, asszem még nem írtam be. (Valkûrbe igen.)
barna pólós 2015 szept. 18. - 13:00:36
Véleményem szerint Scholl hazaáruló volt, Hitler pedig akárhogy is nézzük, mégiscsak hazafi volt.
Ljerk 2015 szept. 18. - 02:03:37
Érdekes egyébként az, hogy Hitler politikája tulajdonképp "válasz" az I. világháború eseményeire - azonban alapvetõ tévedésben van, mivel õ csak a végét érzékelte. A vég okában keresi a konfliktusokat a kezdetek helyett. A három unokatestvér (II. Miklós orosz cár, II. Vilmos német császár és V. György angol király) bonyolult családi kapcsolatai és hatalmi álmaik voltak az igazi okok.

Európa felében a különbözõ német fejedelemségek (pld. a Szász–Coburg–Gothai-ház - https://hu.wikipedia.org/wiki/Sz%C3%A1sz%E2%80%93Coburg%E2%80%93Gothai-h%C3%A1z) és a dán királyi ház uralkodott (IX. Keresztély dán király - Európa apósa - https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_IX_of_Denmark) házasságok révén. Viktória angol királynõ (anyja szász–coburg–saalfeldi hercegnõ) is próbálta házasság révén még jobban összefûzni ezeket az országokat, ezért lányát hozzáadta az akkor még porosz trónörököshöz (a késõbbi német császárhoz). Ebbõl a házasságból született a késõbbi Vilmos császár, akinek az "angol" anyja sokszor emlegette neki az angol flotta erejét. Késõbb a 3 említett unokatestvér fiatalkori találkozóján György is az angol flottával dicsekedett. Ez erõs nyomott hagyott mind Miklósban, mind Vilmosban, és földrajzi megalapozottság hiányában is (csak rá kell nézni a térképekre) irigység/csakazértis szülte indokolatlan flotta fejlesztéseket hajtottak végre. Majd mind a ketten beszálltak úgymond Kína felosztásába Japán, Franciaország és Anglia oldalán/ellenében - az oroszok azonban 1904-ben és 1905-ben elvesztettek 3 flottájuk közül kettõt Japán ellenében. Nem voltak véletlenek az orosz és a késõbbi világháborús német matrózlázadások, teljesen feleslegesen küldtek hullámsírba több tízezer tengerészt.

Korábban 1863-ban a dánok és a német-osztrák szövetség közt kirobbant háború hozta az elsõ nagy szakadást a fél Európát behálozó családi kapcsolatokon alapuló monarchiákban, miután addig a rengeteg családtag: királyok, hercegek és hercegkisasszonyok rendszeresen Dániában találkoztak, utána ide nem hívták meg a poroszokat így Vilmos apját sem.

Egyébként itt is a VALÓDI HATALOM URAIRÓL van szó, akik katonák milliói felett rendelkeztek - ha a náci fajelméletet vennénk alapnak, akkor az egész I. világháború az árja monarchikus családokon belüli/közötti hatalmi harc volt, azaz az egyik árja monarchia ág vesztett, a másik meg nyert, a harmadik meg tragikus sorsra jutott (II. Miklós 16 ükszülõje közül 15 vagy dán vagy német volt).

Nyilván ez is egy teljesen szûklátószögû felfogás, és önmagában hamis is - de nincs igazságtartalom nélkül.

Nálunk teljesen a szarajevói merénylet van középpontban az I. világháború kapcsán, szinte teljesen ismeretlen ez a rávilágítás a háború okaira. Angliában jobban foglalkoznak ezzel az oldallal a királyi család származása és házasságaik miatt (meg is kellett változtatniuk a családi nevüket a világháború kitörése után és visszavonták a német rokonoktól a brit nemesi címeket).

A BBC készített egy kétrészes dokumentum filmet a témáról ( http://royalcentral.co.uk/royaltyinthemedia/royal-cousins-at-war-documentary-reveals-how-rivaling-relations-led-to-outbreak-of-first-world-war-23152 ).

A House Divided (1. rész) - https://www.youtube.com/watch?v=eTxKvtVoqzY
Into the Abyss (2. rész) - https://www.youtube.com/watch?v=rVzL-n3uE4c

A képen II. Miklós orosz cár és V. György angol király (ha nem lenne kiszínezve a szemük, nem lehetne oly könnyen kitalálni hogy ki melyik :) ).
Ljerk 2015 szept. 17. - 19:32:50
A hatalom érdekes dolog, amíg fajelméleti oldalról Hitler a szlávoknak még szappant sem adna - addig hatalmi gyakorlati oldalról csak szövetségesei lesznek a szlovák fasiszták és a horvát usztasák. A sztálingrádi csata után pedig hirtelen felkarolja az ukrán nacionalistákat is.

De tudjuk mi lesz a hatalmi szövetségesek sorsa: lásd az SA vezetõinek likvidálását.

Ezt a hatalmi logikát csak kKISZOLGÁLNI lehet egy darabig. Aztán ha mást gondol a HATALOM VALÓDI URA, nincs a célszemélynek csoportnak semmi keresnivalója a földi életben.
Torolt Felhasználo 2015 szept. 17. - 19:10:03
1) Egyetlen fajta Mein Kampf létezik, annyit mondott tollba A.H.
2) Beszél felsõbbrendûekrõl (urakról) és alsóbbrendûekrõl (szolgákról). Beszél a "kiválasztott" német néprõl akiknek "lebensraum" (élettér) kell, ami megint olyan hogy uralkodói rétegrõl, többletjogokról, elsõbbrenndû állampolgárokról beszél, azaz ha em is mondja ki egyúttal beszél szolgákról, alávetettekrõl.

Konkrétan beszél a Mein Kampf az "uralkodó" (avagy "mester") fajról, ami a világot és az alsóbbrendû (= szolga) fajokat hivatott irányítani.

Szóval hiába kiabálsz neonácikám, bizony rentgeteg szó van a Mein Kampfban szolgaságról.
https://en.wikipedia.org/wiki/New_Order_%28Nazism%29#Racialist_doctrine
webulon 2013 dec. 13. - 17:23:53
Errõl megoszlik a történészek véleménye...van aki szerint igen van aki szerint nem
Én olvastam ilyet is olyat is
De tény voltak csapat összevonások
Breszt - L. ben több millió liter benzin volt felhalmozva...stb...

Szolgák lettünk volna a német uralom alatt...hát én is olvastam azt a könyvet aminek a címét nem írhatom itt le..
nos ezt nem tudhatjuk meg.
De ami tény ,hogy utána is szolgák lettünk egy kommunista, buta nem európai ország kénye kedvére....s olyan emberek kerültek hatalomra itt mint Kádár, vagy mint Rákosi , Nagy Imre stb..igazi tanult mûvelt emberek vagy inkább d.sznok?
Egyik izmus sem volt egészséges az tény de inkább egy német uralom mint egy keletrõl jött.....

1944-03-19 a német megszállás...senkit nem bántott a megszálló hadsereg..
1945-02-13 Bp eleste ..hány embert is öltek meg ruszkik ? az egész országot sínre pakolták s kivitték ..
A történelmet a gyõztesek írják az tény de
10/10
sioux 2013 dec. 13. - 15:11:48 10/10 Előzmény webulon
A szovjetek mentalitása igen, nagyon kérdéses. De több lényeges pontban tévedsz. Egyet leírtam az elõzõ kommentben. A másik,pedig hogy megindultak volna. Épp azért kellett nekik a Molotov-Ribbentrop paktum Lengyelországot felosztó része, mert nem indultak volna meg (Sztálin tudta, hogy messze nem elég erõsek egy hódító háborúhoz nyugati irányban)-és a paktummal együtt is "csak" Lengyelo feléig mentek volna. Ami szintén galád szándék volt, de olyan ostobaságot nem állíthatsz, hogy ez vagy az az opció szerencséje volt a világnak. A wermacht megindulása nem volt szerencséje senkinek sem, sem a lengyeleknek, sem a nyugat európaiaknak, sem a magyaroknak, sem az oroszoknak és persze a németeknek sem. Plusz, ha már gyakorlati szempontokból nézed, ha az oroszok indulnak meg (a Lengyelo-ban a paktum által húzott vonalon túlra), akkor már a németek egybõl leverik õket.
10/10
sioux 2013 dec. 13. - 14:58:31 10/10 Előzmény webulon
Könnyû Neked innen és most a biztonságos szobádból az észt osztani. Te osztottál volna röplapot egy gyilkos diktátor ellen? Vagy csak egy szót is mertél volna szólni? Ember, nézz Magadba! Sophie Scholll és társai tiszta szívû hõsök voltak, hatékony ellenállást szervezni Németo-ban néhány egyetemistának a Gestapo mindentlátása mellett lehetetlen volt. Nem a hatékonyságuk az emberi nagyságuk mércéje.
10/10
sioux 2013 dec. 13. - 14:53:27 10/10 Előzmény Cross
És ez is miféle megjegyzés "õ valamiért még sincs démonizálva. " De, Sztálin is. Abszolút egy szinten van (és ott is emlegetik) Hitlerrel.
10/10
sioux 2013 dec. 13. - 14:51:04 10/10 Előzmény Cross
Hát kicsit nézz magadba (érzéketlenség) és a történelembe.És nézd meg a filmet. Ha csöpp emberi érzés szorult Beléd, meg fogod érteni, át fogod éerezni. És/vagy néz med meg az Ámen c-. filmet. Megérted majd mirõl van szó, miért aktuális mindez még és miért kavar még mindig fel embreket. Ne sajnáld a németeket, nem bántják õket, ez pl német film. Mint ahogy a németek képesek voltak megcsinálni egy deheroizáló Sztálingrád filmet is. Az bemutatja, hogy odamenni egy felesleges és öngyilkos mészárlás volt, semmi heroizmus nincs benne. A Hitler utáni generáció nagyobb része szembenézett a múlttal és ez megtörtént kormányzati, intézményi, társadalmi és mûvészeti szinten is, Bizony a háború borzalmas velejárói minden oldalon elõfordultak német (és magyar) katonák is erõszakoltak meg, sõt irtottak ki polgári lakosokat a megszállt területeken, sõt a német õrök még konc.tábori foglyokat is.
10/10
sioux 2013 dec. 13. - 14:43:48 10/10
Lehet egy német is dühös, de elsõsorban Hitlerre, mert neki köszönhette a háborút, a szövetségesek támadását. És a Hitler utáni generáció nagyobb része ezt így fogja fel. Õk szembenéztek a múltjukkal kormányzati, intézményi, társadalmi és mûvészeti szinten is, mi magyarok még mindig mismásolunk. Amikrõl Te írsz, minden háború borzalmas velejárói minden oldalon -német (és magyar) katonák is erõszakoltak meg, sõt irtottak ki polgári lakosokat a megszállt területeken , sõt a német õrök még konc.tábori foglyokat is. Ezek a nem felmenthetõ emberi elállatiasodás és a végveszély stresszének velejárói, akár orosz, akár német, akár magyar katonák követik el, és persze nem mindenki válik ilyenné, de ahol sok ember van, ott statisztikailag törvényszerûen sok olyan lesz, akibõl igen -még oylanokból is, akik a hétköznapi életben átlagos polgárokként élnének (még normál, béke körülmények között is, ha sok férfi együtt van, többségük levetkõzi a civilizációt magáról - így volt ez a magyar katonaságnál is - volt benne "szerencsém") - de a kiváltó, az elsõdleges ok az bizony a Hitler és a német náci kormány volt. Akik annyira rajongói, megsúgom, hogy a magyar népet igen, a zsidóság grádicsa fölé rangsorolta, a kiirtás helyett a németség megtûrt kiszolgálóinak tekintette és annak szánta. 100% tisztelet a hõs Sophie Schollnak és társainak - valamint a Hitler ellenes német összeesküvés katonáinak.
Cross 2013 nov. 17. - 13:13:05
Egyetértek..

Úgy sajnálom a szegény németeket.. bizonyos körök még mindig nem hagyják õket békén, holott azok, akik ezeket a dolgokat véghezvitték már rég elhunytak.
+ ez az állandó nácizás meg Hitlerezés most már kezd átmenni röhejesbe.

Sztálin legalább annyi embert megöletett vagy többet, õ valamiért még sincs démonizálva. A Szovjet katonák rengeteg nõt megerõszakoltak.. a német katonákról valamiért nem terjedtek el ilyen mendemondák.

Mind1.
Én valahogy nem tudom átérezni az efféle filmek mondandóját.
webulon 2013 nov. 17. - 12:06:56
Annyit reagálnék,hogy
A háború mindenképpen kitört volna az ,hogy ezt a Wermacht indította meg az egy szerencsés történelmi esemény(így európa nagyobbik szerencsésebbik része megmenekült a Sztálini önkény uralom alól ,-1944-ben nem véletlenül siettek az Amcsik ,- s nem egészen véletlenül kellett meghalni Paton tábornoknak sem.. sic..) ,- ha nem õk akkor szinte bizonyosan Vörös hadsereg indul el ( errõl azért már elég sokat lehet olvasni ,-könyvtárban).

Plusz érdemes elolvasni a müncheni egyezmény kiegészítõ nyilatkozatait,a német külügy 1946- os idevágó vallomásait.
Valamint a Molotov-Ribbentrop paktum is tartalmaz olyan kiegészítõ nyilatkozatot amely azért felvett aggályokat a Szovjetek mentalitásáról.
S végül de nem utolsó sorban ha visszanyúlunk 1919 -ig a Versaillesi békét ha tanulmányozzuk ,- már a békében ott volt a következõ háború ,- Amit Fos marsall meg is mondott. (a történelem õt igazolta).

Sophie és társai közel sem voltak akkora nagy " szabadságharcosok " mint amekkorának ezen mozi õt próbálja beállítani ,-igazából azon kívül,hogy holmi röplapokat szórtak ,-semmiféle egyéb célt nem tûztek ki. Picit hatásvadász a film.
A Maquis sokkal nagyobb szervezettséggel,hatékonysággal mûködött.
9/10
J 2013 nov. 16. - 23:05:52 9/10
Szép-szép amit írsz, csakhogy valamit nem veszel figyelembe:
Antall József után szabadon - tetszettek volna nem háborút kezdeni!
10/10
sioux 2013 okt. 06. - 12:29:44 10/10
Nagyon egyetértek és becsüllek.
10/10
sioux 2013 okt. 06. - 12:28:06 10/10
***moderálva***ehhez a filmhez, és Sophie Scholl és társainak körme végéhez sem érsz fel. Biztosan tudod, hogy Hitler még sajnos évekig húzta Sztálingrád után és sok tízmillió ember halt még meg emiatt. Ellene lázadni bármikor nagy tett volt, még 1945 tavaszán is százezrek maradtak volna életben, ha hamarabb eltûnik ez a megalomániás elmebeteg.
10/10
taylor88 2013 aug. 06. - 02:02:14 10/10
Hát ha csak ennyi maradt meg ebbõl a filmbõl akkor csak gratulálni tudok. Számomra Sophie Scholl és társainak a személye a leghitelesebben tükrözi azon tiszta szívû emberek lelkületét akik másokért is képesek voltak meghalni, és képesek halálba menni az igazságért. Ennél nagyobb áldozatot egy ember nem is hozhat. Õk voltak az igazán nagy emberek. Biztos, hogy képesek lettek volna arra, hogy szemet hunyjanak a nemzetszocialista bûnök felett és karriert csináljanak maguknak. És ez az ami tiszteletre méltó az õ életükben: inkább vállalták a lebukás és a halál kockázatát, mint a megalkuvást.
A filmrõl pedig röviden annyit, hogy minden embernek ajánlom.
Összes hozzászólás