Távoli hangok, csendélet

Distant Voices, Still Lives
angol filmdráma, 84 perc, 1988

Értékelés:

9 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

9 szavazatból
Szerinted?
Terence Davies az egyik legeredetibb és legmegragadóbb filmstílust kísérletezte ki és - ha hihetünk a fesztiváldíjaknak - vitte győzelemre a nyolcvanas évek végén Európában. Nincs történet. Nincsenek hősök. Alig van helyszín. A korai negyvenes-ötvenes években vagyunk, egy alsó- középosztálybeli családnál Liverpoolban. A zsarnok apa, a rabszolgaként kezelt anya, a fiú és a két lány alkotják a családot, melynek történetét - születést, házasságkötést, gyerekszületést, családi összejöveteleket, halált - emlékképekből ismerhetjük meg. A forma "dalos fotóalbum" (Létay Vera): a világ zeneirodalmából ismert és közkedvelt zenei slágerdarabokat, angol dalokat, valamint korabeli slágereket hallunk, úgy, hogy a család tagjai általában együtt énekelnek, dúdolnak a rádióval. Egyszóval egy majdnem musical az ötvenes évek angol hétköznapjairól, miközben a képes és zenés mozaikok szubjektív korrajzzá alakulnak.
A film az 1988-as Cannes-i Filmfesztiválon a Filmkritikusok díját, Locarnóban Arany Leopárd-díjat, Angliában pedig 1989-ban a legjobb angol film és a legjobb rendezés díját nyerte el.
Forgalmazó: Örökmozgó

Stáblista

Hozzászólások

Szerinted?
k11zoltan 2019 febr. 14. - 11:33:51
Tetszett az atmoszférája a filmnek.

Régen már láttam, de nem emlékeztem rá, hogy jó volt-e.
9/10
adamnagysweetmovie 2012 jan. 24. - 18:54:47 9/10 Előzmény Coleman
Nem tudom most kifejteni, de pár érv a film mellett:

SPOILER ALERT (?)
teljesen egyedi, költõi és kitchen-sink dráma // az idõkezelés eredetisége: nem feltétlen (?) lineáris rendben elõbukkanó emlékek // tagolatlan emberi érzések, azok feloldására a népdalok, slágerek adtak csupán lehetõséget // festõi állóképek, enteriõrök-ruhák korhûsége-hangulatteremtõ ereje // erõs színészi játékok (fõleg az apa és Rosie) // nosztalgia és az emberi sors elrendeltsége feletti szomorúság // az emberi élet egy nagyobb folyam (generációk, osztály) része // a képek és a hangok aszinkronitása (pl. nyitó lépcsõjelenet) // víziószerûen erõs-elemelt jelenetek // állóképek, tablók (régi fotók, megörökítés) // középpontban a szülõi (családi) ház, mint az emlékek horgonya, (a film ennek elhagyásáig tart)

De igen, aki nem kerül be a film atmoszférájába, annak mai szemmel lassúnak és kuszának tûnhet, ezzel számolni lehet (de megéri nyitottan hozzáülni).
5/10
picipc 2011 ápr. 25. - 13:44:18 5/10 Előzmény Coleman
Az én véleményem árnyaltabb, és inkább negatív.

Az apa figurája valóban a legjobb, Pete Postlethwaite valóban az egyik legsokoldalúbb színész, de a forgatókönyvíró-rendezõ Terence Davies további munkáiból nem fogok mást megnézni, mert - anélkül, hogy további munkáit láttam volna, úgy tûnik - önéletrajzi indíttatással ír és ezen nem képes túllépni, s emellett a mai mértékkel vontatott, langyos a film, és ezen az állóképes jelenetek egyáltalán nem javítanak.

Érdeklõk számára csemege lehet a XX. század második felének korrajzához társuló számos betétdal, melyekhez való érzelmi kötõdés miatt a század második felében felnõtt britek kedvelhették a filmet. Nyelvtanulás szempontjából hasznos lehet az észak-angol tájszólás gyakorlására.

Csendélet-festményeket és régi 'beállított' fotókat kedvezõk számára kifejezetten ajánlott!
9/10
Coleman 2008 nov. 19. - 01:02:47 9/10
Pokolian nagy film! A távoli hangok inkább a múltra koncentrál, középpontban az erõszakos apával, akinek a figurája nagyon jól lett megalkotva, érdekes, ahogy sok nézõpontból láthatjuk. Az emlékek feltörnek és egyre árnyaltabb, mélyebb képet kapnuk egy családról, egy apáról, egy korról, egy helyrõl, az életrõl. A csendéletben a gyerekek felnõnek, már õk is családot alapítanak, megszületik az elsõ unoka, folyik tovább az élet.
Terence Davies egy zseni, teljesen egyedi filmet készített, erõs színészi játékkal, elképesztõ hangulattal, sûrû atmoszférával; a rendezés brilliáns. Kötelezõ film!