A hunok "Isten ostorának" is nevezett vezére, Attila a barbárság - elég sablonos - megtestesüléseként él a köztudatban (pl. Lang filmjében, a Nibelungok II. részében) de története most olajfákkal tarkított szikár és csupasz térben születik újjá. A fanatikus és irracionális uralkodó kis csoportjához való viszonya a hatalom eredendő megosztottságát, a legbelsőbb emberben is árulót sejtő megszállott erőszak-hitét példázza. A körmozgásokra épülő jancsói balett nem mutat kiutat: a gondolkodásmentes engedelmeskedés, a provokáció és az ellenszegülés egyaránt mészárláshoz és bukáshoz vezet.
Figyelem: A beküldött észrevételeket a szerkesztőink értékelik, csak azok a javasolt változtatások valósulhatnak meg, amik jóváhagyást kapnak. Kérjük, forrásmegjelöléssel támaszd alá a leírtakat!
Szerintem nagyon erõs film, de igen stilizált, szinpadias (Jancsó nem kapott elég pénzt, tizedannyiért forgathatott, mint Antonioni).
Meg ez a korszaka már a Szegénylegények-féle modellfilmeknél is még elemeltebb, allegorikusabb - mint a kor politikai témájú filmjeiben ez tendencia is volt.
Ha valaki nem kéri rajta számon a látvány realizmusát, hanem a karakterekre és a hatalomgyakorlási technikákra koncentrál, nagyon messzire juthat. Akár napjaink Magyarországáig (sõt még tovább).
Érdekelne, hol látta a 4 szavazó. Sajnos Jancsó itáliai filmjeinek nem találtam még recenzióját sem a magyar filmkritikában, ahogy ezt a filmet fizikailag sem, semmilyen nyelven.
Az értesítések jelenleg le vannak tiltva! Amennyiben szeretnél cikkajánlókat kapni, kérlek, hogy a böngésző Beállítások / Értesítések menüpontja alatt állítsd be az értesítések engedélyezését!
Hozzászólások