Tomboló ököl

Jing wu men
16 éven aluliak számára nem ajánlott hongkongi akciófilm, 105 perc, 1972

Értékelés:

106 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

106 szavazatból
Szerinted?
Vetítések:
10:20, hétfő (december 25.)
Film Mánia
Sanghaj, 1908. A sanghaji harcművészeti iskola mesterét brutálisan meggyilkolják, az általa vezetett intézményt pedig terrorizálják. Chen, a mester legtehetségesebb tanítványa a rivális japán iskolát gyanúsítja a tett elkövetésével, és mivel a rendőrség a támadók oldalán áll, bizonyítékokat gyűjt, majd elhatározza, hogy életét nem kímélve megmenti az iskolát és igazságot szolgáltat.
Forgalmazó: Warner Home Video

Stáblista

Szereplők

Hozzászólások

Szerinted?
10/10
Szultan10 ápr. 22. 14:41:22 10/10
👍🏽
10/10
cellasto 2021 jún. 26. - 11:49:13 10/10 Előzmény memberjoe
anno ugy adták ki videokazettán feliratosan, hogy a nunchakus jelenetek ki voltak vágva...
sok év mulva amikor láttam a vágatlan verziót, akkor tűnt fel a dolog
egyébként a legjobb filmje serintem..ha lehet ilyet mondani
10/10
memberjoe 2021 jún. 26. - 10:34:49 10/10
Lassan 50 éves a film. Hihetetlen!!! A nyolcvanas évek végén hangalámondásos videókazettán az első filmem volt, amit az első Funai videómagnóval vettünk. Még mai is megvan a kazetta is és a videómagnói is. :)
kiskadar69 2017 jún. 03. - 21:46:40
Jó film. Nemrég adta az AMC, 20:10-tõl, de nem bírtam végignézni, mert a brutálisabb jeleneteket kivágták.
10/10
nyugiss 2016 júl. 16. - 15:04:23 10/10
gondolom a filmmánia megint a szarrá vágott verziót adta...
10/10
MattColors 2016 júl. 11. - 01:31:31 10/10 Előzmény Rövid G. atya
Trollokkal nem vitatkozom. Az állítólag, pedig csak állítólag... Kb annyira hiteles információ, mint amit a Józsi mond a sarki kocsmában, 15 hosszúlépés után.
10/10
MattColors 2016 júl. 11. - 01:24:28 10/10 Előzmény cellasto
Õ a kung-fu Muhammad Alija. :)
offtopic
Törolt Felhasznaló 2016 máj. 24. - 18:57:19
Annyi eszed meg lehetne, hogy ne nyolcszor tedd be ugyanazt, pláne ha elég lett volna csak a link!
Mert ez már ugyanaz a topik-rombolás mint a trágárkodás(od).
offtopic
Törolt Felhasznaló 2016 máj. 24. - 17:57:22
Miért kell rommá flood-olni a topikot?
10/10
Rövid_G. atya 2016 máj. 24. - 10:47:17 10/10
Egy nagyszerû kritika:

Tomboló ököl (1972)

A nagyfõnök után Bruce Lee nimbusza egyre nagyobb méreteket öltött, Kínában sokkal jobban istenítették, világszerte is sokkal többen megismerték a nevét. Természetesen, mivel elsõ fõszerepe nagyon nagy sikert aratott, ezért nem hagyta abba a filmezést, és máris újabb alkotásnak látott neki. Egyértelmû volt tehát hogy új mozijának sokkal jobbnak, kidolgozottabbnak és ütõsebbnek kell lennie az elõzõnél. A nagyfõnök, bár nem volt rossz film, de mégis csak Lee volt az aki elvitte a hátán az alkotást és feledhetõvé tette a gyenge színészi alakításokat, és a történet hiányosságait. S második filmje készítésénél Lee is szabadabb kezet kapott, kénye-kedvére formálhatta a sztorit, alakíthatta a cselekményt, és természetesen a bunyókat is õ koreografálta ismét. A Tomboló ököl esetében elmondhatjuk hogy a minõség minden téren nagyon sokat javult. Legelõször a történet ami érdekesebb, jobb lett, A nagyfõnök cselekményében, bár sok verekedés volt, de a történet nem igazán kapcsolódott össze a harcmûvészetekkel.

Lee második fõszerepében azonban Huo Yuan Jia, a híres harcmûvész tanítványát alakítja, Chen Zhen-t, aki hosszas távollét után visszatér külföldrõl Kínába, mivel értesül róla hogy mestere meghalt. Elég nehezen tudja feldolgozni az esetet, mivel mindig is apjaként tekintett tanítójára és egy percig sem hiszi el hogy a halála véletlen volt, biztos benne hogy megölték. A szálak az ugyanabban a városban mûködõ japán busidó iskolához vezetnek, mivel a két intézmény közötti ellentét egyre növekedett az évek során, valamint a japánok kezében van a rendõrség is és az ügyészség, így mindent elkövetnek hogy bezárják a kínai iskolát. Chen kis idõ múlva saját kezébe veszi az irányítást, és mindenáron bosszút akar állni mestere gyilkosain. Témájában ugyanolyan bosszú mozi mint Lee elõzõ filmje, ám itt nagyobb hangsúlyt kap a harcmûvészet és a verekedések is, amelyek sokkal kidolgozottabbak és látványosabbak lettek. Lee nemcsak öklét és lábát veti be, hanem megmutatja hogy a nuncsakuval is nagyon jól bánik, szinte alig látni mit csinál, annyira gyorsan forgatja.

A harcmûvész színészileg is sokat fejlõdött, nem nagyon tudjuk összetéveszteni az elõzõ szerepével, ugyanez igaz a többiekre, hiszen rengeteg olyan színész van ebben a moziban, akik már dolgoztak együtt Lee-vel A nagyfõnökben is. Mindegyikõjük sokkal jobb teljesítményt nyújt, és valahogy sokkal jobban összevannak kovácsolva, így hogy mindannyian az iskola tagjai. A fõellenfelek is jobbak, bár Lee-t egyikõjük sem tudja padlóra küldeni, de azért eléggé ráfáznak miután megpróbálják. Érdemes figyelni Lee mozdulatait, ütéseit és arcát, mert rátesz még egy lapáttal arra a teljesítményére, amit az elõzõ filmjében láthattunk, egyszerûen hihetetlen amit elõad és állítólag ez még mind semmi volt ahhoz amire a valóságban képes volt. Egyébként a Tomboló ököl Lee legkorszakalkotóbb filmjei közé tartozik, az egyik fõ oka volt annak hogy a Hong Kong-i mozikban a kardozós alkotások idejétmúltak lettek és helyüket a fegyver nélküli, közelharci küzdõstílus vette át. Ez volt az elõfutára a Kung Fu filmek aranykorának az 1970-es években.

A történet egyébként a 20. elején játszódik, a japán megszállás idején, így természetesen a film sikere is nagyobb volt Kínában, mivel az emberek még mindig emlékeztek erre az elnyomó idõszakra. Nyomokban észre vehetõek afféle western-szerû beütések a filmben, de Lee inkább afféle Távol Keleti Piszkos Harry-ként mûködik, igazságot szolgáltat, a törvényt nem veszi figyelembe, minek is, hiszen tudja hogy a rendõrség úgyis a japánok mellett áll. Közben a japánok megpróbálják elpusztítani a rivális iskolát, bevonva ezzel a rendõrséget is, hamarosan pedig Chen is üldözötté válik, mivel közben bosszút állt mestere gyilkosain, akik japánok voltak. Ez egyfajta elégtétel volt a kínai közönségnek, mert végre egy olyan hõst láttak, aki mit sem törõdve az elnyomó rendszerrel, kiáll a saját igaza mellett. A film pedig pont a megfelelõ ponton lett befejezve, hiszen, bár hõsünk tudatosan, saját maga fut bele a végzetébe, önnön akarata miatt hal meg, ezzel tisztában van, a kép pedig kimerevedik, így már csak a puskalövéseket halljuk, magát a találatok következményét, a fõszereplõ cafattá lövését már nem, így sikerült megõrizni a karakter becsületét és szellemét, valamint ennyi hõstett után nem kap a halála annyira szomorú érzetet.

A Tomboló ököl bemutatása idején még Lee elõzõ filmjének sikerét is felülmúlta, és valóban, fényévekkel jobb mint A nagyfõnök. Végre kaptunk egy jó, korrekt történetet, Lee játéka is sokat javult, akárcsak a többieké, a verekedések pedig sokkal kidolgozottabbak és látványosabbak lettek, nem is beszélve az egyéb apróságokról mint a nincsaku használata, vagy a már említett befejezés. Érdekes hogy alapjában véve egyik késõbbi harcmûvészeti mozi sem rendelkezik olyan jól megkoreografált összecsapásokkal, mint az látható Bruce Lee filmjeiben, persze ezzel nem akarom kisebbíteni az olyan mozikat mint a Véres játék, vagy Az utcai harcos, de tény hogy amit Lee a filmjeiben produkált harcmûvészként, azt felülmúlni nem igen lehet. Az igaz hogy Bruce Lee olyan késõbbi sztárokat inspirált mint Jackie Chan, Chuck Norris, Jean-Claude Van Damme, Dolph Lundgren, vagy Steven Seagal, de a trónt mindig is a Sárkány birtokolta, és birtokolni is fogja, minimum örökké.

http://kritikustomeg.org/film/7776/jing-wu-men-tombolo-okol-1972/cikkek/778
Összes hozzászólás