Az aktuális rész ismertetője: A közlekedés fejlesztésének fontosságát kiemelten kezelő gróf Széchenyi István 1832 őszén tett angliai látogatása során ismerkedett meg a vasúttal, melyről már ekkor ezt írta naplójába: "Meg vagyok győződve, hogy egy-két esztendő alatt nagy tökélyre viszik." Az 1836. évi úgynevezett Vasúttörvény nyomán több társaság is alakult a különböző nyomvonalak kivitelezésére. A Pest-Vác vonalat kivitelező Magyar Középponti Vaspálya társaság a megvalósításban több, akkor újdonságnak számító eljárást alkalmazott. 1847. szeptember 1-jén a frissen hivatalba lépett István nádor elindulhatott az első szerelvénnyel Szolnokra. Ezen a nyáron átadtak még egy vonalat Bécsújhely és Sopron között, melyet újabbak és újabbak követtek.A sikeres hazai vasútépítéseknek köszönhetően a magyar közforgalmú vasúthálózat hossza 1914-ben 22.869 km volt, ami európai szinten is jelentős vonalsűrűséget jelentett. A magyar mérnökök a vasút villamosításában évekkel megelőzték a világot, de ehhez kellettek az olyan kiváló emberek, akik már nagyon korán felismerték, hogy a jövő az elektromosság hasznosításában rejlik. Kandó Kálmán felismerte, hogy nagy távolságra nagy teljesítményt átvinni csak váltóárammal lehetséges. A világ első ilyen működő vonalát is az ő tervei alapján építették az 1900-as évek elején.
A műsor ismertetése:
A 18 részes sorozat különböző közlekedési formák kialakulásába, működésébe, gyorsabbá, modernebbé, gazdaságosabbá válásának folyamatába enged betekinteni.
Archív felvételekkel.
Hozzászólások