Átváltozás

előadás, 2018.

Még nincs szavazat!

Légy te az első!

Kedves Emberek!

Grete Samsa vagyok, a bátyám, Gregor nevében kereslek Benneteket, mert szegénynek nem áll módjában írni most.
Az én - sokszor túlságosan is izgatott - bátyám utazóügynök, és saját történetének darabkáit szeretné a figyelmetekbe ajánlani egy színházi előadás formájában! Valami olyasmit hablatyolt még, nem értettem teljesen, hogy ebben a történetben minden édesen csillog és csilingel, de a cukormáz mögött valami rettenetesen keserű íz fészkelte be magát. És hogy ezen az estén még a cukorbaba is kimutatja vicsorgó foga fehérjét. Nem értem e gondolatait, de Ti biztosan! Gyertek, nézzétek meg az én szörnyeteg testvérkémet!

puszi:
Grete

A Homo Ludens Project 2017/2018-as évadának kiemelt előadása a Franz Kafka Átváltozás című műve alapján készült azonos című előadás. A Benkő Imola Orsolya által rendezett előadásban a folytonosság és a következetes építkezés a jellemző.
Az Átváltozás nem csak a XX. század gondolkodásának, létezésének aktualitásait mutatja be, hanem a XXI. századi emberét is. A munkahelynek, a családnak, a rohanásnak, a teljesítmény-kényszernek és nem utolsó sorban a pénznek kiszolgáltatott létezést ábrázolja nagyon erős képiséggel. Gregor Samsa átváltozásának nincsenek előzményei, egyik napról a másikra történik. Ha eltöprengünk Gregor Samsa örömtelen életén, azon kell csodálkoznunk, hogy oly sokáig lehetett tekintélyes kereskedelmi utazó (s nem előbb változott csúf féreggé). Gépies, lélekölő munkában teltek napjai. Ehhez az egyhangú, mechanikus robothoz járult mérhetetlen kiszolgáltatottsága, egzisztenciális függősége: a cégfőnök fölényes pökhendiséggel bánt bele, s az adósság miatt még zsarolhatta is. Megalázottságában örökös rettegés lett az osztályrésze: félt a főnöktől, a cégvezetőtől, zsarnokoskodó apjától. Lelkifurdalás gyötörte, hogy talán nem jól végzi munkáját, s elégedetlenek vele. Családja felháborító módon élősködött rajta, megvetette, kihasználta. Puszta pénzkereső eszköznek tekintették, holott – mint később kiderült – mindnyájan képesek lettek volna gondoskodni magukról (az apa bankszolga lett, Grete elárusítónő, az anya varrást vállalt egy divatüzletnek, egyik szobájukat albérletbe adták). Az állandóan szorongó, megalázkodó, megalkuvó Gregornak nem volt elég ereje, akarata, hogy kitörjön 

ebből a bekerített helyzetből. Megadta magát, s ez az önfeladás elpusztította egyéni életét, emberi méltóságát.
Benkő Imola Orsolya elképzelésében a család, és a főnök jelennek meg féreg képében, habitusuknak megfelelő többnyire komikus, abszurd, emberhez egyáltalán nem hasonlító féregformákban. Azon a bizonyos reggelen, amikor Gregor felébred, valójában arra ébred, hogy csupasz, kiszolgáltatott emberként kénytelen napjait tengetni.
Az előadásban a látványon, a hangzáson, a mimikus, gesztikus játékon van a hangsúly, ezt emeli ki Kovács Gyula A. és Petrács Gábor cukormázas világot megidéző díszlete is.
Az előadás legfőbb eszközei a humor, és az abszurd játék, emberi játszmák, gesztusok és mimika.

A Szegedi Focus Műhely 2003. és 2011. között független színházi társulatként működött, éves repertoárral, vendégszereplésekkel, fesztiválszereplésekkel. Előadásaikat Szeged mellett nagy sikerrel mutatták be többek között a Kecskeméti Katona József Színházban, a budapesti Szkéné Színházban, a Bárka Színházban, Pécsett, a Művészetek Völgyében, és nemzetközi fesztiválokon (Arad Fun Underground Theater Projekt, THEALTER-SZASZSZ Fesztivál, Közép-Európa Színházi Fesztivál, Bécs) is. A társulat "kutatószínház" volt, elkötelezetten kereste a színház legkülönbözőbb kifejezési lehetőségeit és kommunikációs csatornáit.
A társulat megszűnését követő évben született meg a „játékos ember” projektötlet. Alkotóközösségüket, a Homo Ludens Projectet a játékos, önfeledt gyermeki szemléletmód inspirálta: szabad játék a különböző művészeti ágakkal, szabad játék műfajokkal, látszólag összeegyeztethetetlen témákkal, nevetséges, megvetett vagy épp szimpatikus figurákkal, kritikus társadalmi helyzetekkel, játék a valósággal, játék a színházzal. Az alkotóközösség szemlélete lehetővé teszi a társadalmi problémák szabad és játékos megközelítését.

Színházi előadás Franz Kafka azonos című műve nyomán.

Alkotók/előadók:
Anya: Mezei Tímea
Apa: Petrács Gábor
Grete: Stefanik Kata
Gregor Samsa: Szilágyi Szabolcs

Zeneszerző: Gyüdi Eszter
Sound effect: Szilágyi Szabolcs
Fények: Nahóczki Viktor és Danyi Róbert
Díszlet: Kovács A. Gyula és Petrács Gábor
Jelmez: Simon Feri

A(z) Homo Ludens Project előadása

Stáblista

Alkotók

Hozzászólások