Énekes madár

előadás, magyar, 2007.

Még nincs szavazat!

Légy te az első!

Egyfajta idő feletti, zárt világban játszódik a történet, konfliktusai ennek belső viszonyaiból születnek. Az idősödő vénlány testvérpár, Gondos Eszter és Regina maga gazdálkodik, küzd a falu előtti megbecsülésért, amelynek "koronája" a férjhez menetelük lehetne. De sem Bakk Lukács, sem Préda Máté nem szerelmes, s emiatt halogatják az esküvőt hosszú évek óta. A férfi-nő csaták, a látszat kikényszerítette találkozások keserű, néha durva szópárbajba torkollnak. Ezekben a dialógusokban még fel-feltűnik a székely góbé tréfás kedve, helyzetkomikumra fogékony alkata, de szó nincs "szivárványos" világról, játékos idillről. A keresztény világkép tükröződik. A szereplők szociális, tanult viselkedésében tükröződik a keresztény kultúra, de nem hatja át őket a szeretet és türelem, féltve őrzött tartásukat folyton megtöri ösztöneik és elfojtott vágyaik kirobbanása. Ennek forrása a zárt világban még élő archaikus-mitikus szokások ismerete, a szerelmi bűbáj, a szerelmi rontás alkalmazása, amelynek nagy tudója Kömény Ignácné. Az ő alakjában tapasztalhatjuk meg ennek a világnak kettősségét, zavaró ellentmondásosságát. Mert ha ő, a népmesékből is ismert áldozatos anya a tudója és kínálója ezeknek a rontó-gyógyító praktikáknak, akkor nem tűnik váratlannak a telihold idején kirobbanó katasztrófa sem.
A világ duális természete nemcsak a kishúgukat szeretet nélkül, de tisztességesen felnevelő vénlányok irigységében, keserű játszmáiban érzékelhető, de a folyton leselkedő Kecske-boszorkány is jelzi, hogy a dolgok bármikor átfordulhatnak a rosszba, pusztítóba. A házaspárrá nem váló öregedő leányok és legények szembesülnek a fiatal generáció, Magdó és Móka életigényeivel. Tisztaságuk, szépségük, és természetességük aktivizálja mindannyiukat. A vonzás-taszítás és a birtoklási vágy egyre nyersebben, egyre agresszívabban hatja át a felgyorsuló eseményeket. Megállítható-e az erőszak, valósággá válhat a Göncölszekéren a Tejútra emelkedő szerelem álma?

Tamási Áron 1933-ban született darabja, népi játéka kísérlet a hagyományos konfliktusos dráma és a mitikus-szakrális dráma ötvözetére. Törekvéseiben rokonítható Garcia Lorca színpadi világával. A konkrétan értelmezhető társadalmi keret háttérbe szorul a szürreális, látomásos megoldással szemben, amelyben felmagasztosul a pusztuló szépség. A színmű gondolati-dramaturgiai összetettsége kihívás és lehetőség az alternatív társulat számára a szakrális színház jelrendszerének újraalkotásában.

A(z) Pécsi Harmadik Színház előadása

Stáblista

Szereplők

Gondos Regina (vénlány)
Gondos Eszter (vénlány)
Gondos Magdolna (fiatal lány)
Bakk Lukács (vénlegény, Eszter vőlegénye)
Préda Máté (vénlegény, Regina vőlegénye)
Kömény Móka (fiatal legény)
Kömény Ignácné (Móka anyja / Boszorkány)
Katolikus pap (Dobos ember - Vörös András)

Hozzászólások