Színház

Fédra Fitness

dráma, 1 felvonás, 110 perc, magyar, 2009.

Értékelés:

10 szavazatból
Szerinted?

Phaidra, a szépséges királynő beleszeret a mostohafiába, és amikor az visszautasítja, bosszúból bevádolja férjénél, hogy erőszakot követett el rajta - ez a minden érintett számára tragikusan végződő eset az emberiség egyik mitikus eredetű alaptörténete. Első ránk maradt drámai feldolgozása Euripidesz műve, és az azóta eltelt majd két és félezer évben számtalan színpadi szerző érezte aktuálisnak, és formálta meg a saját kora szemszögéből nézve ezt az anyagot, Senecától Enquistig, Racine-tól Sarah Kane-ig.

Tasnádi István Fédra Fitnesse, bár határozottan mai mű, nem "teszi át" egyszerűen a XXI. századba a királynő tragikus szerelmének történetét, hanem úgy jeleníti meg az ősi legendát mai élettörténetként, hogy egyben hangsúlyozottan össze is köti mitikus gyökereivel: a klasszikus formák és a kortárs nyelv, az archetipikus emberi viszonyok és a mából ismerős figurák, az antik színház megoldásai és a "posztdramatikus" színházi eszközök együttes alkalmazásából, kölcsönhatásaiból és összeütköztetéséből keletkező szöveg kettős fénytörésben mutatja tárgyát, egyszerre nyújtva belátást és rálátást, egyidejűleg ábrázolva a mítoszt, és mai viszonyulásunkat hozzá.

Az 1970-es születésű Tasnádi a mai drámaírók középnemzedékének egyik legsikeresebb és kétségkívül legfoglalkoztatottabb tagja. Több mint húsz darabját mutatták be számos színházban Magyarországon, a Vígszínháztól a Krétakörig, Nyíregyházától Zalaegerszegig és a határon túl, számos elismerést kapott, többek között két darabja is elnyerte az Év legjobb új magyar drámájának járó díjat a kritikusoktól (legutóbb 2007-ben a Finito, amelyet három magyar színház is műsorára tűzött).

A Phaidra témája majd egy évtizede foglalkoztatja Tasnádi Istvánt, és a most készülő bemutató számos színházi előzmény tanulságait építheti magába. 2001-ben a Krétakör színház és a berlini Schaubühne 3 hetes közös workshopon dolgozta fel a darab első változatát, a Schilling Árpád vezette műhelymunka eredményét a berlini F.I.N.D. fesztiválon mutatták be a két színház művészei, Menopauza címen.
2005-ben a Salzburgi Ünnepi Játékokon tartott Phaidra-ősbemutatót szintén Schilling Árpád rendezte. A kétnyelvű előadást, amely Udvaros Dorottya főszereplésével, magyar és német színészekkel készült, Zürich, Wroclaw, Stuttgart és Berlin után Budapesten a Trafóban játszották.

A Fédra Fitness helyszíne is különleges: korunk bálványimádásának, az elidegenedett módon, szintetikus szerekkel és erőgépekkel tartósítani kívánt fiatalság-szépség-egészség kultusznak jellegzetes high-tech helyszínén, egy fitnessteremben játszódik az előadás.

A(z) Orlai Produkciós Iroda előadása

Bemutató időpontja:

2009. január 17., Orlai Produkciós Iroda

Stáblista:

Hozzászólások

tettinger 2009 jan. 30. - 19:12:30
A HazámHazámat is imádtam, a Plazmát is, most a Krétakör összejött a KOMÁ-val! Érdemes volt, fantasztikus az elõadás, a darab is ki van találva, ütõs szövegek, vad csavarások... A színészek sokat járhattak lelki konditermekbe, mert világklasszis módon játszanak: Pepe, Zrínyi Gál Vince, Csákányi, meg az /eddig/ ismeretlen szõke lány! Bomba ötlet a fitness-terem, a gyúrópad és tonnányi súlyzók, de nem ettõl jó az egész, ez csak a beugró, a nyerõ a gyémántsúlyú Bajnokcsapat!!!