Színház

Lamentatio

előadás, 2010.

Még nincs szavazat!

Légy te az első!

Marc VanRunxt táncos, koreográfus, dramaturg, kísérletező művész, különböző összművészeti projektek értelmi szerzője és társalkotója. Táncosként több mint 20 éve van a pályán és olyan világsztárokkal dolgozott, mint Jan Fabre. Koreográfusként húsz éve feszegeti a kortárs tánc határait, munkáját meghatározza a tiszta esztétikum és a társadalmi érzékenység közötti feszültség. Formailag a mozdulatlanság, az ismétlés, a felnagyítás és a túlzás eszközeit felhasználva a színpadon a giccset a cult-tal, a popot a barokkal keveri, vagyis sikerrel vegyíti mindazt, ami elvben összevegyíthetetlen. Munkájának elismertségét jelzi, hogy a kortárs tánc világviszonylatban is egyik legkiemelkedőbb "egyetemén" a brüsszeli P.A.R.T.S.-ban tanít kompozíciót. Ebből az előadást követő héten egyhetes workshop formájában ad ízelítőt a hazai feltörekvő koreográfusoknak.

A Lamentatio című előadása döbbenetes erejű szóló, melynek "főszerepét" Marie de Corte alakítja. A darab egy minimalista eszközökkel előadott némajáték Penderecki zenéjére, így a kortárs zene kedvelői számára is komoly élményt nyújt majd. Krzysztof Penderecki 1967-ben komponált Dies Irae című oratóriuma, amelynek ugyancsak Lamentatio című első tétele elhangzik majd, ma már alapmű, a zenetörténet része. Születése idején azonban a klasszikus zene válságos korszakát élte. A széles közvélemény gyanakvással tekintett az avantgárd zeneszerzők formai kísérletezéseire és elutasította azokat. Penderecki egyike volt azon keveseknek, akik az új hangok és kifejezésformák utáni kutatással sikert értek el - ennek oka talán az absztrakció és a formalizmus mögött meghúzódó társadalmi elkötelezettség, valamint a világ szenvedése és reményei iránti érzékenység voltak, amelyek Van Runxt munkáit is jellemzik.

Pendercki művében az örökkévaló siralom (Lamentatio) után a katasztrófa megtörténtének felismerése és az attól való távolság megteremtése következik (Apocalypsis), a végső stádium pedig a felfoghatatlan újrakezdés (Apotheosis). Vanrunxt kizárólag a Lamentatio zenéjét használja, de az összeomlástól az újraindulásig tartó ív így is kirajzolódik e megrázó előadásból. Reménykedhetünk vajon az újrakezdésre való képesség kimeríthetetlenségében? A feltámadásban vajon benne rejlik már az új lemondás? És meddig tarthatjuk fenn a tétlenség égető bizonytalanságát?

Az előadás a Futurspektív 2. flamand művészeti fesztivál programjának része, és egyben a SÍN Kulturális Központ őszi évadnyitó előadása.

A(z) SÍN Kulturális Központ előadása

Stáblista:

Hozzászólások