Sem mim / Parabelo

balett, 2013.

Még nincs szavazat!

Légy te az első!

Sem mim

Zene: Carlos Núnez, José Miguel Wisnik (Martíz Codax dalai alapján)
Színpadterv, világítás: Paulo Pederneiras
Jelmez: Freusa Zechmeister
Koreográfia: Rodrigo Pederneiras

A tenger - Vigo tengere - eltávolítja és összehozza a szeretőket, barátokat, valamint életet és mozgást visz a Sem mim ("Nélkülem") című balettbe. Az előadás izgató és nyugtató dallamai a vigói Carlos Núnez és a brazil José Miguel eredeti partitúrája alapján születtek meg, és egy középkori galíciai-portugál világi daloskönyv változatlanul fennmaradt kottájára épülnek: ez Martín Codax nagyszerű dalciklusa, a Vigo tengere. A 13. századból származó hét dalban a költő olyan szerelmes hajadonokat szólaltat meg, akik szeretőjük távolléte miatt bánkódnak, vagy közelgő visszatértét várva örvendeznek. A mielőbbi találkozás után epekedve időnként a tengert tartják barátjuknak, időnként az édesanyjukat, máskor pedig a barátok társaságát keresik. Vágyaik kielégítésére vagy éppen fűtésére fürödni mennek Vigo tengerének habjaiba. Ennek a középkori trubadúrműnek a szövege inspirálta Rodrigo Pederneirast arra, hogy alkotásában a nyugalom és a felkorbácsolt hevesség váltakozásának elemeit alkalmazza, felidézze a hullámok csapkodását, s a színpadon mutassa be, mivel jár, ha férfi és nő távol van egymástól. A koreográfiában megjelenik a szüntelen előre és hátra való mozgás, valamint helyt kapnak még hullámzó, illetve befejezetlenül maradt mozgáselemek is.

Parabelo

Zene: Tom Zé, José Miguel Wisnik
Díszlet: Ferndando Velloso, Paulo Pederneiras
Jelmez: Freusa Zechmeister
Fény: Paulo Pederneiras
Koreográfia: Rodrigo Pederneiras

Tom Zé és José Miguel Wisnik 1997-ben a Parabelo számára olyan művet komponált, amely arra ihlette a Grupo Corpo koreográfusát, hogy életre keltse azt, amit ő maga a "leginkább brazil és helyi" alkotásnak tart. Az érzelmektől fűtött dallamokból, a ritmikus, északkelet-brazíliai baiao zene hagyományos elemeiből, valamint a túláradó, ritmikus pontokból és ellenpontokból olyan koreográfia született, amelyben rengeteg csípőmozgás és lábdobogás van. Nagyszerűen fejeződik ki benne az alkotói értettség és mindaz, amit a Missa do Orfanato és a Sete ou Oito Peças para um Ballet megalkotója sok éven keresztül kifejlesztett és tanít.

A(z) Nemzeti Táncszínház előadása

Bemutató időpontja:

2013. április 20., Nemzeti Táncszínház

Stáblista

Hozzászólások