A világ leggazdagabb embere beteljesítette furcsa álmát, és megvette a Twittert.
Már jóval azelőtt, hogy megvette volna a Twittert, a világűrt és az autópiacot egyszerre ostromló milliárdos rajongói meg voltak győződve róla, hogy a Tesla és a SpaceX CEO-ja a szólássszabadság istene, aki visszavezeti a közösségi platformot a Kánaánba, ahol nincs is fontosabb törvény az első alkotmánykiegészítésnél.
A vásárlás, amely 44 milliárd dollárjába került Musknak és üzlettársainak, a techtörténelem egyik legnagyobb tranzakciója, egyben az első alkalom, hogy egy közösségi platformot külső félnek adnak el. A szakértők és a Twitter közössége pedig csak találgatni tud, hogy Musk mihez kezd majd a felülettel.
A hivatalos verzió szerint Musk szeretné lazábbra venni a moderálási szabályokat. A progresszív balosok ebből csak annyit hallottak meg, hogy Trump visszatérhet, volt is belőle riadalom. A sivalkodás mellett akadtak elmés reakciók, mint például Tim Heidecker humoristáé, aki elindította a #TrumpIsDead hashtaget a nyilvánvaló fake news-zal, miszerint az amerikai exelnök meghalt.
Here's what we know:
— Tim Heidecker: Sole Host of On Cinema (@timheidecker) November 1, 2022
1. Trump is dead (died badly)
2. @elonmusk has suppressed this news (or has he?)
3. Donald Trump Junior is now just plain Donald Trump
please like and share.
Nem kellett félteni, Musk maga is látványos fake news-osztogatással indított, azt híresztelte, hogy Nancy Pelosi férjét egy melegrandin verték meg, kicsivel később pedig bejelentette, hogy a kék hitelesítő pipáért havi 20 dollárral terheli a felhasználókat. Miután ez utóbbi Stephen Kinget is kihozta a sodrából, Musk 8 dollárra engedte az árat. A milliárdos azóta a Twitter-bemutatkozását is átírta: előtte twitfőnökként hivatkozott magára, most már panaszbejelentőként.
Ezek mind szórakoztató részletek, de ezúttal nem itt lakik az ördög. És nem itt lakik a szabadság kék madara sem. Azért, hogy megértsük, miért jelenthet problémát, hogy a világ leggazdagabb embere megvette a világ egyik legnagyobb közösségi platformját, mélyebbre kell ásnunk.
A kisemberek faliújságja
Amikor a Twitter elstartolt 2006-ban, a befektetők többsége nem látott benne fantáziát. Jelentéktelen biszbasznak tartották, kockák és nárcisztikusok felületének, ahol unalmas emberkék irkálnak unalmas kis életükről. Ennek ellenére a 2010-es évek elejére a Twitter dinamikusan növekvő platformmá vált, ahol 140 karakterrel fel lehetett kavarni az állóvizet.
Elon Musk, aki 2009-ben regisztrált, ekkor még ásításra sem érdemes twitteket pötyögött, miközben apró, e-car cégével küszködött: „Most értem haza Londonból és Oxfordból, sok érdekes emberrel találkoztam. Szeretem Nagy-Britanniát” – írta 2012-ben. Hol voltunk még attól, hogy pedomedvének nevezze a chilei barlangmentőket, vagy kéretlen tanácsokat osztogasson az orosz-ukrán háború ügyében?
Habár a Twitter mindig kisebb volt, mint a Facebook, és nem is voltak akkora nyereségei, jelentősége nagyobbra nőtt. Miközben Mark Zuckerberg platformja a politikai adok-kapok mocsarává vált, ahol Tóth Lászlónék és Puporka Lajosok esnek egymásnak kultúrharcos kérdésekben, a Twitter vezetősége mindent elkövetett, hogy felületük biztonságos és kiegyensúlyozott legyen — bármennyire is nehéz ezt megvalósítani a populizmus korában. A felületen, amely eleinte csak arra volt jó, hogy az ember kipanaszkodja magát, áruházakra, webshopokra, légitársaságokra, adórendszerre, politikára, kriptovalutákra, megjelentek az újságírók, az elemzők, a gondolkodók és egyéb ilyen-olyan közszereplők, akik a hagyományos sajtó megkerülésével is célba tudták juttatni üzeneteiket.
Miközben a Facebookot elárasztották a nyaralós képek, a Twitteren szerveződött az Occupy Wall Street mozgalom, a líbiai és az egyiptomi demokráciatüntetések, de a #BlackLivesMatter és a #MeToo is. A Twitter kis kék madara hangot adott azoknak is, akiknek amúgy nem volt.
Az internet, amely egykor a szabadság terepe volt, még egy kicsit az maradt a Twitterrel. A kisemberek nagy álma, ahol számonkérhetik az intézményes korrupciót, leránthatják a leplet az elnyomó struktúrákról, kiteregethetik a hatalom szennyesét.
Kifinomult kontroll
A fentiekkel lehet vitatkozni, de az biztos, hogy ez az időszak jelképesen és valóságosan is lezárult, amikor Musk megvette a Twittert. Hogy a világ leggazdagabb emberének mi a célja, nem tudjuk. De miközben az abszolút szólásszabadság harcosának mutatja magát, első dolga volt, hogy megnyugtassa a hirdetőket: „A Twitter nem lehet törvényen kívüli pokol, ahol bárki bármit mondhat, következmények nélkül.”
Valójában nem tudjuk pontosan, mivel járunk jobban: egy olyan platformmal, ahol mindent szabad, beleértve az orosz dezinformációs hírek és a vad összeesküvés-elméletek terjesztését, vagy egy olyannal, ahol valamilyen status quo szerint cenzúrázzák a bejegyzéseket. És azt sem tudjuk pontosan, hogy melyik lesz a Twitterből, hiszen az algoritmusai titkosak. De azt igen, hogy amikor John Stuart Mill megfogalmazta a szólásszabadság mindenre kiterjedő emberi jogát, nem sejthette, hogy milyen lesz a 21. század, ahol mindenkinek megvan a saját megafonja, és okostelefonjával azt kürtöli világgá, amit akar. Az biztos, hogy az a töméntelen „exhausted data”, amelyet egy ilyen platform a felhasználóitól összegyűjt, ezentúl a világ leggazdagabb emberéhez kerül, aki kezdhet vele bármit, hiszen ennek a szabályozása – bár rövid időre, Zuckerberg kongresszusi meghallgatása után a törvényhozás látóterébe került – még mindig szürke zóna.
A középkorban az írástudás az egyházi és a világi hatalom kiváltsága volt, Gutenberg találmányának, a nyomdagépnek pedig egyenes következménye volt a reformáció: az, hogy emberek tömegei jutottak információhoz, amitől eddig elzárták őket. Ma a kontroll már kifinomultabb módokon történik: Musknak, Zuckerbergnek és a többi közösségimédia-tulajdonosnak egyetlen érdeke van, hogy minél több időre magához láncolja a felhasználókat, és ezért olyan kontenteket futtasson, ami érdekel minket. Nekünk, felhasználóknak pedig az lenne a dolgunk, hogy igyekezzünk minél inkább kitérni a befolyásuk alól.
Csütörtökön Elon Musk azt írta a Twitteren: a kék madár immár szabad.
Nehéz hinni benne, hogy a platform pont vele érne majd vissza a csúcsra. Én inkább arra gyanakszom, hogy ezek a virágkorok törvényszerűen elmúlnak, ahogy elmúlt az az időszak is, amikor a Facebook és az Instagram, még elüzletiesedésük előtt, jó platformok voltak. Az, amit mondani szeretnék, persze mélyen anarchista és antikapitalista, de éppenséggel az egyetlen értelmes konklúzió.
Hogy a világ techzsenijeinek következő generációjára vár a feladat, hogy létrehozzák azt a felületet, amelynek felhasználói nem játékszerei sem a politika manipulátorainak, sem a hirdetők profitéhségének. A kérdés persze az, hogy kik fogják létrehozni ezt a platformot – és létrehozza-e valaki egyáltalán. Hogy miben fog hinni az az innovátor: egy nyitottabb, emberközpontúbb társadalomban, vagy abban az anyagias, valójában igencsak korlátolt berendezkedésben, amiben könnyebb elképzelni egy armageddont, mint a kapitalizmus végét.