Péter Dávid megmondja

A mosóporreklám gyereknek nem való, de a véres híradó igen

Mostantól tényleg figyelni kell arra, hogy milyen jellegű tartalmak mennek a tévében este 10 előtt. Ezért még a reklámokra is korhatár besorolás került. Totális agyrém az egész. Közben a YouTube-on olyan jól targetált hirdetésekkel radírozhatják le az agyunkat, amit nagyjából csak az internet kollektív kihúzásával lehetne megszüntetni.

Aki néz tévét, annak biztosan feltűnt, hogy a reklámok elé is bekerült a felhívó szöveg, hogy az adott szegmens például 12 éven aluliak számára, csak nagykorú felügyelete mellett ajánlott. Ezzel a mosópor reklám ugyanabba a kategóriába került, mint mondjuk a vér- és szexmentes Marvel-filmek. De mondok egy jobb példát, mint a Bud Spencer és Terence Hill filmek, amik persze viccesek, hisz vígjátéknak készültek, de azért akkor is ott van benne elég látványosan az erőszak, amikor Bud Spencer akkora csattanós nyaklevest kever le az ellenfelének, hogy az az ablakon át röpül ki a kocsmából. Amíg az ilyen filmek beindítják a gyermeki fantáziát, elkezdik viccesen leutánozni a bunyózós jeleneteket, addig egy Mr. Muscle lefolyótisztító reklámtól nem kezd el kádat suvickolni a gyerek. Most viszont az a mondás, hogy ez bizony veszélyes lehet. Oké, hogy a tisztítószer reklámban semmi olyan nincs, ami nem menne át az újonnan hozott törvényen, de lehet, hogy a reklámblokkba bekerült következő 30 másodpercben helyet foglaló Coca-Cola már olyan anyagot adott le, ami egyesek szerint rossz hatással lehet az emberre.

Ezért kell (!) a biztonság kedvéért inkább korhatár besorolás alá vonni a reklámblokkot is, abból baj nem lehet, ugye. Mivel az teljesen elképzelhetetlen, hogy egy központi rendszer időben jóvá tudjon hagyni minden egyes adásba kerülő reklámszpotot, illetve a tévétársaságok, szolgáltatók kapacitása sem végtelen, és nem is hülyék, hogy a bevételeik forrását képező tartalmakat önként és dalolva cenzúrázzák, nem beszélve arról, hogy egy nemzetközi reklámkampányt nyilván nem fog senki csak úgy a magyarok kedvéért újra forgatni, hogy az megfeleljen a jogszabályoknak, ezért marad a fenti megoldás. Ami ügyes kiskapu, és tökéletesen mutatja, hogy

az egész szabályozásnak nincs túl sok értelme, illetve gyakorlatban nehezen kivitelezhető.

Filmekből kivágni bizonyos jeleneteket, hogy aztán a végeredmény már megfeleljen a jogszabályban leírtaknak, nem annyira unortodox módszer. Személy szerint nem is tudom, hogy mikor láttam utoljára A szikla című filmből azt a jelenetet, amikor a kamrában széttört vegyi fegyver miatt szabályosan leolvad az ember arca. Talán 20 éve, amikor még megvolt otthon VHS-en. Amikor elkezdte adni a tévé, kivágták ezt a jelenetet, mert ez az egy olyan volt, ami sérthette a korhatár besorolást.

Az, hogy a zuhanyzóban szitává lőtték egymást a katonák, az oké volt, mert nem látszott a vér.

És ez csak egy példa. Szóval hozzá vagyunk szokva, hogy egyes jelenetek hiányoznak a tévés verziókból. De most komolyan, legyen kivágva minden vígjátékból az, amikor egy férfi a nagy örömmámor közepette szájon puszil egy másik férfit, aki ettől zavarodottan néz kikerekedett szemekkel? Vagy ez belefér? Ha ez belefér, akkor hol a határ? Lehet, hogy ez nekem vicces, de másnak nem? Kell egy központi bizottság, aki eldönti, hogy mától min szabad nevetni és min nem? De inkább térjünk vissza a reklámokhoz.

A reklámtörvény módosítása a televíziók vonatkozásában a klasszifikációs (korhatárbesorolási) kötelezettség alól kivett műsorszámok közül elhagyja a reklámot. 2021. július 8-ától így már csak a hírműsorszám, a politikai tájékoztató műsorszám, a sportműsorszám, a műsorelőzetes, valamint a politikai reklám, a televíziós vásárlás, a társadalmi célú reklám és a közérdekű közlemény mentesül a korhatárbesorolás alól. A televíziós reklámokat tehát a Médiatörvényben meghatározott korhatárkategóriákba kell besorolni. A besorolásnak megfelelően pedig a reklám teljes időtartam alatt jól látható korhatárjelzést tartalmazó piktogramot kell alkalmazni a képernyő valamelyik sarkában.

Ez a legtutibb biztonsági játék: minden szegmens elé be kell rakni, hogy ez bizony 18+-os tartalom lesz, aztán max nem lesz az. Rossz besorolás miatt csak akkor szoktak büntetni, ha egy alacsonyabb kategóriába becsúszik pár felnőttesebb tartalom. Ugyanakkor a műsorok előzetesei megint más kategóriába esnek. A szabályozás szerint ezeknek a promóknak nem kell besorolás. Ami azért érdekes szituációt eredményezhet. Mondjuk délután négykor lemegy a szombat este 10 után adásba kerülő belezős horror egyik véres jelenetét is tartalmazó promója minden cenzúra és korhatár besorolás nélkül, majd jön a természetes gyümölcslé reklám minimum 12-es, de a biztonsági játék kedvéért inkább 18-as karikával, majd visszakapcsolunk a szappanoperára, amiből ki lett törölve egy komplett szerelmi szál két nő között, végül jön a híradó, korhatár karika nélkül, benne: brutális baleset az autópályán, négyen meghaltak; megölte feleségét, majd öngyilkos lett; megerőszakolta és megverte élettársát. Vagy a teljesen jogszabály-kompatibilis focimeccs közvetítés szünetében bejelentkező egyperces hírblokk üvöltheti cenzúra nélkül a migránsbűnözést, ami biztosan nincs rossz hatással mondjuk a meccset az apjával néző gyerekre.

Amúgy meg a végeredmény úgyis az lesz, ami évek, évtizedek óta zajlik a háztartásokban:

majd anya vagy apa eldönti, hogy ez való-e a gyereknek vagy nem. 

Na, a gyerek le lett kapcsolva a lineáris tartalomfogyasztásról, meg is van oldva minden. Az mindegy is, hogy a kezében lévő okostelefonon és tableten azt néz a neten, amit csak akar, illetve a YouTube is feldobhat neki jól targetált hirdetéseket, pláne, ha a szülő készülékéről van szó, akinek a keresési előzményei miatt még bátrabb az algoritmus.

Megoldás? Gondoljuk át újra ezt az egészet. Kezdjük onnan, hogy a Föld egy izzó gázgömb.