Péter Dávid megmondja

Mit nézünk többet, magát a kedvenc műsorunkat vagy a reklámokat?

A műsorújságból könnyen ki lehet matekozni, de stopperrel is le lehet mérni élőben, aki esetleg alá akarja vetni magát egy kis emberkísérletnek.

 

Mire vágyik az ember hétköznap esténként? Egy könnyed kis kikapcsolódásra. Megjelenhet ez akár könyv, akár egy játék, egy jó vacsora, egy kellemes beszélgetés formájában és persze tévénézésként is. Maradjunk az utóbbi esetnél. Szóval tegyük fel,

csak egy vágyunk van, leülni a kanapéra, nézni ki a fejünkből, tekintetünkkel pásztázva az arcunkba világító 16:9 képarányú HD felbontású, színes képeket váltogató keretet, miközben az agyunk befogadja a nem túl bonyolult információkat a látottakról, esetleg ingereket vált ki, örömöt, bánatot, félelmet, szorongást, felfokozott izgalmi állapotot.

Tehát nem akarunk semmi komolyat, semmi elgondolkodtatót, valami lightos műsort, amit nyugodtan lehet nézni, lehet rajta picit izgulni. Vannak az alkalmanként jelentkező sportesemények, amik ezt az igényt bőven kielégítik, de nincs minden egyes nap meccs. Olyan meccs, ami érdekes, olyan, ami jó is, egyszerűen nincs. Ezért vannak a napi show-k és realityk. Ezek szerethetősége, igényessége ízlés dolga, most nem ez a lényeg.

Tegyük fel megvan a napi fix esti szórakozásunk, amit tévében tudunk nézni. Feltűnt, hogy ezek mennyi időt elvesznek az ember életéből? Más világot élünk, mint régen. És most némi matekozás után ki is derül, hogy az egyes műsorok lettek-e hosszabbak vagy a reklámok szaporodtak el gusztustalanul nagy mértékben.

A két legnagyobb kereskedelmi tévé hétköznapi főműsoridős show-járól beszélgetünk. Az egyik 20:15-kor kezdődik és 22:45-kor ér véget. (Valójában 22:45-kor már új műsor kezdődik, de legyen ez a műsor vége az egyszerűség kedvéért.) A másikon 20:05-kor kezdődik a show és tart 23:05-ig. A laza, meló utáni tévézésből máris egy mini maratoni időtöltés lesz, ha elejétől a végéig meg akarjuk nézni az adott epizódot. Egyik esetben 2,5 óra, a másik esetben 5 perc híján 3 órás műsorról beszélünk. De mennyi ebből a hasznosan, a műsor nézésével eltöltött idő? Hány perc a drámai, izgalmakkal teli adás és hány perc a reklám?

20:15-22:45 között az adott show hasznos anyaga, ami ténylegesen maga a műsor, az - a neten visszanézhető videólejátszó szerint 1 óra 36-38 perc. Tehát 150 percből 96-98 perc csak a műsor. Van tehát 54-52 perc, amit reklámokkal kell töltenünk.


A másik esetben 2 óra 55 percre jut 2 óra 28 percnyi hasznos anyag. Ez azt jelenti, hogy a 175 percből 148 perc az, ami maga az adás, 27 perc pedig a reklám.

Összegezzünk gyorsan: az első esetben 1 percre jut 39 másodpercnyi műsor és 21 reklám. A másik esetben ez az arány már jobb, ott 1 percre 50,4 másodperc hasznos adás jut és csak 9,6 másodpercnyi reklám.


Most már ezt is tudjuk. De közben az is érdekes, hogy például miért kell ilyen sokáig tartania ezeknek a show-knak. Mert az ugye megvan, hogy például anno, nem is olyan régen, 2014-ben még simán meg lehetett csinálni ezt a meg nem nevezett gasztro műsort nettó 65 percben is. Mi változott azóta?