Esteban Ocon, az Alpine francia versenyzője nyerte meg a 36. Forma-1-es Magyar Nagydíjat vasárnap a Hungaroringen. A 24 éves pilóta pályafutása során először győzött. A futam végén Sebastian Vettelt intették le másodiknak, ám később kiderült, hogy az Aston Martinban a megengedettnél kevesebb üzemanyag maradt.
A Forma-1-es Magyar Nagydíj mindig különleges csatákat és izgalmas versenyzést hoz. Huszonöt évvel ezelőtt például mindössze nyolc autó fejezte be a versenyt, pórul járt Eddie Irvine, Gerhard Berger és végül Michael Schumacher is. 1996. augusztus 11-én a futamot Jacques Villeneuve nyerte meg csapattársa Damon Hill előtt, a harmadik helyen Jean Alesit intették le. A negyedik Mika Häkkinen már körhátrányban volt.
A vasárnapi programnak idén ismét része volt a versenyzők parádéja, a holland nézők pedig kedvencük, Max Verstappen (Red Bull) mellett kitörő tapssal “jutalmazták” a pályatakarító autót is, mely a mezeikhez hasonlóan narancssárga színben pompázott.
A Haasnál sikerült összeszerelni a szombati szabadedzésen bukott Mick Schumacher autóját, és a Ferrari is elkészült az időmérőn a gumifalba csapódó Carlos Sainz járművével, így mindketten felsorakozhattak a rajtrácsra.
Az éjszakai zivatar nyomai kora délutánra eltűntek a pályáról, ám a rajt előtt 25 perccel megint eleredt az eső, így a Red Bullnál hiába reménykedtek abban, hogy a lágyabb gumikon le tudják rajtolni az első sort elfoglaló Mercedeseket, mivel mindenki a vizes és száraz pályára egyaránt alkalmas, vegyes abroncsokkal indult.
A startnál a pole-ból induló, címvédő Lewis Hamilton (Mercedes) meglógott, csapattársát, Valtteri Bottast azonban Verstappen mellett Lando Norris (McLaren) is lerajtolta, a Mercedes finnje pedig “elnézte” az első féktávot, tömegbalesetet okozva ezzel: autója belecsúszott Norrisba, aki kilökte Verstappent, aki csapattársa, Sergio Pérezversenyének vetett véget az első kanyarban. Az ütközésből előnyt akart kovácsolni Lance Stroll, azonban az Aston Martin pilótája is elmérte a kanyart, kilökte Charles Leclercet (Ferrari) és Daniel Ricciardót (McLaren) is.
Az egyes kanyarban felhalmozódott törmelék miatt a második körben piros zászlóval félbeszakították a versenyt, a pilóták pedig visszatértek a boxba – ennek Verstappen örült legkevésbé, ugyanis ő az első kör végén is bejött kerékcserére.
A mintegy 20 perces pihenő alatt a Red Bullnál kicserélték a 13. helyre visszacsúszó Verstappen autójának jobb oldali takarólemezeit, de a többi csapat is lázasan dolgozott. A csetepatéból Hamilton mellett a második helyre ugró Esteban Ocon (Alpine) és a négyszeres világbajnok, harmadik helyre előre jövő Sebastian Vettel (Aston Martin) jött ki a legjobban, de a két Williams is a legjobb tízből várta az új rajtot, amelyre öten – Stroll, Leclerc, Bottas, Pérez és Norris – nem tudtak odaállni.
Hamilton egyedül rajtolt el
Az ismételt startra kisütött a nap Mogyoródon, így bár állórajtot rendelt el a zsűri, csak Hamilton állt fel a rajtrácsra, az összes többi pilóta a biztonsági autót követve beviharzott a boxutcába gumicserére. Az egyedül álló címvédőnek aztán meg kellett várnia, amíg a szabályok szerint elalszanak a piros lámpák, és akkor indulhatott el, ám ezzel tetemes hátrányba került, ugyanis a többiek a kerékcsere végeztével visszajöhettek, a britnek pedig egy körrel később – amikor mindenki már javában száguldott – kellett kijönnie a száraz pályára alkalmas gumikért és a mezőny nyomába erednie.
A Mercedes ritkán látható nagy bakija után Ocon, Vettel, Nicholas Latifi (Williams) volt az élen a sorrend, Verstappen a 13., Hamilton a 14. helyről eredt a pontok nyomába, de mindkettőjüknek alaposan meggyűlt a baja a többiekkel: a holland Schumacherrel ütközött, a brit pedig Pierre Gasly (Alpha Tauri) üldözésénél csúszott le a pályáról.
A 19. körben ezért taktikát is váltott a német csapat
A Mercedes ihívta Hamiltont és kemény keverékű abroncsokat raktak fel a kocsijára, azokon eredt ismét a mezőny nyomába. Hamarosan Ricciardo és Verstappen is kiment kerékcserére, a brit mindkettőjüket megelőzte, és már tizedik volt.
Hamilton sorra futotta a leggyorsabb köröket az egyre jobban száradó pályán, így a táv harmadánál már nyolcadik volt, miközben Verstappen sérült autójával a 12. helyről nem tudta megelőzni Ricciardót. Az élmezőnyben Sainz feljött a harmadik helyre, mögötte Fernando Alonso (Alpine) és Gasly száguldott. Hamilton mindenkinél egy másodperccel gyorsabb volt, így féltávnál már ötödikként haladt – a fő kérdés pedig esetében az volt, hogy a gumijai ki fogják-e bírni a célig, vagy még egyszer ki kell mennie a boxba. Elöl továbbra is Ocon és Vettel száguldott, a Ferrari viszont kihívta Sainzot, így a kétszeres világbajnok Alonso jött fel harmadiknak.
A 40 éves Alonso vette át a vezetést
A 38. körben Ocon és Vettel is megkapta a kemény keverékeket, így a csütörtök óta 40 éves Alonso vette át a vezetést csapattársa előtt, mögöttük Vettel, Sainz, majd Hamilton következett. Két körrel később a spanyol is kereket cserélt, és Hamilton mögé, ötödiknek jött vissza, de az új gumikon nagyszerű tempót diktált. Az élen ismét Ocon, Vettel és Sainz haladt.
A 48. körben Hamiltont kihozták egy újabb kerékcserére, ezzel egy helyet veszített csak, és a friss gumikon azonnal üldözőbe vette az előtte haladókat. Alonsót hat körrel később érte utol, de a kétszeres világbajnok nem hagyta magát, és többször is sikerrel verte vissza a brit támadásait: Hamilton végül csak a 64. körben tudta őt megelőzni, két körrel később azonban Sainz mellett is elment és feljött harmadiknak, de Alonso mögött annyi időt vesztegetett el, hogy az élen haladókra már nem tudott veszélyt jelenteni.
Az első helyért folytatott küzdelemben Ocon a befutóig megtartotta egy másodperces előnyét Vettellel szemben, így pályafutása során először ünnepelhetett győzelmet a Forma-1-ben.
Ocon: minden tökéletesen alakult
“Fantasztikus ez a pillanat, nehéz beszélni arról, mit érzek. Nem számítottunk arra, hogy ma itt nyerhetünk. Volt négy nehéz versenyünk, de legutóbb már sikerült megint pontot szereznünk, most pedig egy óriásit léptünk előre”
– mondta a 24 éves francia pilóta, akinek eddigi legjobb eredménye a tavalyi, szahíri második hely volt. Kiemelte, a Hungaroringet eddig is kedvelte, ezek után pedig ez még inkább így lesz.
“Bizonyos szempontból sokkal könnyebb a mezőny elején menni, mint annak a közepén harcolni, hiszen akkor én diktálom a tempót. Sebastian végig nagy nyomás alatt tartott, de ma a rajttól kezdve minden tökéletesen alakult. Kicsit aggódtam, amikor láttam, Lewis nem jött ki kereket cserélni, mert a Mercedes nem szokott rossz döntéseket hozni, de a történtek minket igazoltak.”
A futam után Vettelt kizárták
Kizárták a 36. Forma-1-es Magyar Nagydíjról a német Sebastian Vettelt (Aston Martin), mert járművében a megengedettnél kevesebb üzemanyag maradt, így az eredetileg harmadik helyen záró brit Lewis Hamilton (Mercedes) lett a második helyezett a francia Esteban Ocon (Alpine) mögött.
Az Aston Martin jelezte, hogy fellebbez a kizárást elrendelő ítélet ellen.
A mogyoródi viadalt követően a négyszeres világbajnok Vettel Aston Martinjából nem sikerült az utólagos ellenőrzéshez szükséges mennyiséget levenni, ezért a versenybíróság diszkvalifikálta Vettelt, és elvette a Magyar Nagydíjon szerzett 18 pontját. A szabályok szerint legalább 1 liter üzemanyagnak maradnia kell a tartályban, de Vettelnél csak 0,3 litert tudtak lecsapolni.
Hamilton a kizárás révén a Magyar Nagydíjon feljött a második helyre, a spanyol Carlos Sainz Jr. (Ferrari) pedig a harmadikra.
A vb pontverseny állása is változott, mert az élre ugró Hamilton nem hat, hanem nyolc ponttal vezet a holland Max Verstappen (Red Bull) előtt, míg Vettel 30 pontjával a 12. helyre csúszott vissza a kilencedikről.
Magyar Nagydíj, Hungaroring
(70 kör, 306,63 km):
1. Esteban Ocon (francia, Alpine) 2:04:43.199 óra
2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 2.736 mp h.
3. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 15.018 mp h.
4. Fernando Alonso (spanyol, Alpine) 15.651 mp h.
5. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri) 63.614 mp h.
6. Cunoda Juki (japán, Alpha Tauri) 75.803 mp h.
7. Nicholas Latifi (kanadai, Williams) 77.910 mp h.
8. George Russell (brit, Williams) 79.094 mp h.
9. Max Verstappen (holland, Red Bull) 80.244 mp h.
10. Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo) 1 kör h.
11. Daniel Ricciardo (ausztrál, McLaren) 1 kör h.
12. Mick Schumacher (német, Haas) 1 kör h.
13. Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo) 1 kör h.
Leggyorsabb kör: Gasly, 1:18.394 perc, 70. kör
A vb-pontversenyek állása 11 futam után
Versenyzők:
1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 195 pont
2. Max Verstappen (holland, Red Bull) 187
3. Lando Norris (brit, McLaren) 113
4. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 108
5. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 104
6. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 83
7. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 80
A szezon a nyári szünet után, négy hét múlva a Belga Nagydíjjal folytatódik.
(MTI)