sPORT

Forma-1, 2022: esélyek és lehetőségek

Évek óta egy szűk, ám annál lelkesebb csapat “ádáz” Forma-1-es tippversenyt vív egy zárt facebookos csoportban. A játékban félprofi amatőrök tippelnek hétről-hétre a futam első öt helyezettjére, valamint a leggyorsabb kört teljesítő és a legtöbbet javító pilóta nevére. A mai posztban a játékmester Kovács Tibor idei esélylatolgatása olvasható.

A 2022-es F1 szezon gyökeres szabályváltozásokat hozott technikai oldalról. Szinte minden megváltozott az autókon, ami változhat. Gyakorlatilag a fizika egy másik törvényét, jelenségét kihasználva, a szívóhatásra alapozva terveztette meg az FIA, majd tervezték meg a csapatok mérnökei az új autókat. Várhatóan az autók sokat változnak majd az idény során az eddig látott modellekhez képest.

Hogy jó ez? Szerintem igen. Mert

most ész, furfang, ötlet, koncepció feszül egymásnak, arra kényszerítve a csapatok mérnökeit, hogy legjobb tudásuk alapján, a szabályok megtartása mellett álljanak elő új ötletekkel, hatékony megoldásokkal.

Egy ilyen nagy ötletet, különleges megoldást már láttunk a bahreini teszten és bizony a Mercedes karosszéria megoldását látva, főleg a többi csapat viszonylag egyforma megoldásához képest, leesett az állam. Azért nem véletlen, hogy a Mercedes évek óta olyan autót tett a pilótái alá, amellyel lehetetlen volt felvenni a versenyt.

Egyik ok, ami miatt előnyös a Mercedes koncepciója, az az autó súlya. Minden csapat küzd egyelőre ezzel, mindenki próbál még több kilót lefaragni az autókból.

Itt van még a delfinezés, ami minden autónál jelentkezett és úgy tűnik mindenkit meglepetésként ért. A delfinezés, vagy pattogás a ground effect technológián alapuló autók mellékhatásaként ütötte fel a fejét Barcelonában és Bahreinben is bár akadnak olyanok, akik egészen hatékony megoldást találtak a probléma megszüntetésére, még sokan küzdenek vele.

Minden alakulat lázasan kutatja, hogyan tudnák a lehető legalacsonyabbra engedni az autó padlólemezét, úgy, hogy minél kevesebb leszorítóerőt veszítsenek, ugyanakkor a delfinezés se zavarja túlzottan a versenyzőket.

És akkor nézzük a csapatokat és a pilótákat

MERCEDES

A tavalyi csapatvilágbajnok, a hibrid éra egyeduralkodója a bahreini teszten egy mindenkitől különböző karosszériát és hűtőmegoldást villantott. Összesítésben Russell az 5., míg Hamilton csak 16. időt futotta, összesen 384 körrel. Persze, láttunk már ilyet, hogy a csapat egy hét alatt űrfejlesztést visz véghez és az első futamon a dobogón köt ki, hogy azután ne is nagyon kerüljön le róla.

Lewis Hamilton – a tavalyi veresége megviselte, el is bújt rendesen a téli szünetben, hogy azután nevetséges spekulációkkal a visszavonulásáról telt szünet után ismét itt lássuk a mezőnyben. Állítólag erősebb, mint valaha, de idén az erejét meg kell osztani, mert, sok év után már nem csak az ellenfeleire kell figyelnie, hanem új csapattársára, George Russellre is, aki remélhetőleg nem lesz olyan kezes bárány, mint Bottas volt.

Lewis Hamilton /Forrás: Lars Baron/Getty Images

 

Két esélyt látok, Hamilton behúzza a 8. címet, de megszenved érte, vagy nem lesz világbajnok, de ameddig lesz esélye mindenivel harcolni fog, legyen az csapattárs, rivális, főnök, mérnök, vagy versenybíró.

És szerintem az év végén visszavonul.

George Russell – ő az, akinek már itt kellett végre lennie, Mert a Mercedesnek a jövőre is kell gondolnia, mert ő az a pilóta, aki alkalmas arra, hogy továbbvigye a csapat sikerét, mert ő az, aki futamokat nyerhet, pontokat menthet, borsot törhet a riválisok orra alá, mert a jövő generáció azon pilótája, aki tényleg kiváló autóval a jövő világbajnoka lehet, Idén? Idén még nem.

RED BULL

Nem lepődnék meg, ha a szezon elején a bikák lennének a legerősebbek. Adrian Newey zsenije biztosan adott az autónak olyan plusz dolgokat, amelyek nem látványosak, de annál inkább eredményesek. Max Verstapen összesítésben megfutotta a bahreini tesztsorozat legjobb eredményét, de Sergio Perez csak 8. lett. 319 kört futottak, viszonylag kevés problémával.

Max Verstappen – 2022 világbajnoka azt nyilatkozta, sokkal nyugodtabban fut neki az idei szezonnak és valószínűleg a VB cím megnyerésével ez így is van. A szezon elején könnyebb dolga lesz szerintem, de azután már nem lesz annyira egyértelmű fölénye. Ez nála is inkább a külső támadásokban jelenhet meg, sokkal kevésbé Perez felől. Verstappennek tényleg nem kell másra figyelnie, mint a többi csapat néhány pilótájára, kivételezettsége csapaton belül egyértelmű.

Max Verstappen. / Forrás: Mark Thompson/Getty Images

 

Sergio Perez – remélhetőleg erősebb lesz, mint tavaly, habár megint egy vadonatúj koncepció dübörög alatta és kérdés mennyire sikerül gyorsan, eredményesen megzabolázni. Jó lenne idén is olyan látványos csatákat tőle, amit a tavalyi Török Nagydíjon vagy a záró futamon.

FERRARI

349 megtett kör a teszten, minden különösebb gond nélkül, 3. és 11. hely az összesítésbe, és első helyen zárt délelőttök A vörösöknél most úgy tűnik a fogadkozások beértek, bár látva a sikert, most pont ők kezdtek el visszafogottabban, óvatosabban nyilatkozni a teljesítményükről. Szerintem idén lesz Ferrari 1 vagy 2, de akár 1-2 is.

Charles Leclerc – idén több babér terem neki, mint tavaly. Még az is lehet, hogy amit a sors elvett tavaly tőle, azt idén visszakapja és Monacoban nyer. Azt, hogy a Ferrarin belül Sainzzal szemben jobb lesz, nem tudom, sőt egy kicsit úgy érzem, hogy nem. Remélem, elkerülik a pechek és sikeres futamokon lesz túl.

Charles Leclerc / Forrás: Clive Mason/Getty Images

 

Carlos Sainz Jr. – tavaly meggyőzőbb volt, mint Leclerc és ez elegendő önbizalommal tölthette el. Emiatt szoros versenyt várok közte és Leclerc között, amiből fele-fele arányban jöhet ki győztesen.

MCLAREN

Nem az ő tesztidőszakuk volt az idei ,199 kör Bahreinben Daniel Ricciardo nélkül. Technikai gondokkal, leállásokkal. Lando Norris 199 kört tett meg összesen, a 9. helyen zárt. Többet vártak ők is, mi is a teszttől. De ez csak egy teszt továbbra is. Az biztos, van mit dolgozniuk még ezen a kocsin.

Lando Norris – azt érzem, hogy ez az év vízválasztó lesz számára. Muszáj, hogy futamot nyerjen, mert bár hosszú távú szerződése van a csapattal, csak akkor fogja jól érezni magát, ha sok dobogóval és néhány győzelemmel zárja az évet.

Daniel Ricciardo – tavaly nyert futamot, idén nem biztos, hogy fog. Nem érzem benne azt az átütő talentumot, ami pár éve még egyértelmű volt. Nem tudom, hogy mi ennek az oka, a technika, a csapathoz való viszonya, vagy öregszik. Mindenesetre egyik kedvenc karakterem a pályán és azon kívül is, aki remélem többet fog mosolyogni, mint szomorkodni.

ALPINE

Nekik sem volt tökéletes a felkészülésük, bár összetett 4. helyen végzett Fernando Alonso, de Esteban Ocon csak a 17. lett. 299 kör összességében, ami nem rossz, de lehetett volna sokkal több is, ha a motor jobban bírja. Van benne erő, kérdés a megbízhatóság.

Fernando Alonso – másodvirágzását éli, és folytonos pontszerző lesz idén, dobogóval és meglepetés esetén győzelemmel is. Továbbra is ő az, aki a csapat fejlődésének lelke, sok múlik azon, hogy idény közben merre mozdul a Renault.

Fernando Alonso / Forrás: Clive Rose - Formula 1/Formula 1 via Getty Image

 

Esteban Ocon – tavaly futamot nyert, idén nem fog. Erős középmezőny játékos lesz, sok pontszerzéssel, de dobogót nem várok tőle.

ALPHA TAURI

Szerintem bennük több van, mint amit a teszteken mutattak. A motor megbízható, 7. és 13. összetett hely, 370 kör. Fognak villanni, de csak dobogó várható, győzelem nem.

Pierre Gasly – több dobogót várok tőle idén és azt, hogy felkelti valamelyik nagycsapat figyelmét, talán a Red Bullét is ismét. Szintén az idény elején lesz lehetősége jobb eredményeket elérni, de a sikerét befolyásolni fogja az, hogy a csapat tud –e fejlődni kellőképpen.

Yuki Tsunoda (Cunoda Júki) – remélem benőtt a feje lágya és megvillantja a valódi képességeit. A tavalyi évben eltékozolta a tehetségét, nagyobb tapasztalattal, higgadtabb fejjel akár meglepetés dobogóra is van esélye.

ASTON MARTIN

Mintha megtorpant volna a csapat. A sok ígéret, a rengeteg invesztáció egyelőre nem válik eredményre. Hogy ennek a pilóták, a kisebb tehetséggel rendelkező szakértői gárda vagy a nem megfelelő vezetés az okai, nem tudom. Mindenesetre az összesített 12. és 15. hely nem túl biztató, azonban 340 kört tettek meg, bár voltak problémák az autónál.

Sebastian Vettel – a pilóta, aki úgy kezd, hogy nem tud elindulni a szezonnyitón, mert a koronavírus, akár tetszik akár nem, még mindig itt van velünk, és ő bizony pont a legrosszabbkor kapta el. Vettel eredményeit idén erősen fogja befolyásolni az autó teljesítménye, ahhoz való viszonya. Ha minden összevág még a dobogóra is felléphet; ha nem, csak szenvedni fog.

Sebastian Vettel / Forrás: Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images

 

Lance Stroll – apa pici fia. Bár néha a teljesítménye túlmutatott ezen a bélyegen, számomra továbbra is ő az, aki azt gondolom, hogy vérvonala miatt ül továbbra is F1-es autóban, és hiszem, hogy foglalja a helyet más tehetségek elől. Idén javítania kellene az időmérős eredményein, mert a rajtoknál elég jól teljesít. Minél előrébb indulna, illetve jutna fel az első kör végére, annál előrébbről esne vissza, de így a végén, annál előrébb is végezne.

ALFA ROMEO

A teszteken 6. és 14. helyen végeztek, 318 megtett körrel. A delfinezés úgy tűnik, nekik okoz a legkevesebb problémát, azonban az autó egyelőre nem tűnik elég gyorsnak. Remélem, jobban teljesítenek, mint tavaly, mert bár a kedvenc pilótám már nincs velük, Peter Sauber csapatait mindig is kedveltem.

Valtteri Bottas – az örök fogadalom most elmaradt. Bár most nem is nagyon van esélye megverni Hamiltont és világbajnoki címet szereznie. Hiszem, hogy a csapatváltással lekerült az alárendelt, vízhordó szerep a válláról, de bizony most rápakolták a csapat esőszámú pontszerzője, fejlesztője szerepet. Nem láttuk még őt ezekben a szerepekben, remélem helyt fog állni

Zhou Guanyu (Csou Kuan-jü) – Kína első F1-es versenyzője, az F2 tavalyi bronzérmese, a rajtrács egyetlen igazi újonca. Nincsen sem elvárásom vele szemben és bevallom egyelőre be sem tudom lőni a képességeit. Sok sikert kívánok neki!

WILLIAMS

Úgy tűnik a tesztek alapján, hogy az autó fejlődött, bár a pilóták a 18. és a 19. helyen végeztek a teszteken 288 megtett körrel, sőt egy tűzeset is hátráltatta a gyakorlásukat, valahogy mégis azt várom, jobbak lesznek idén. Remélem, minden futamon végigmennek és pontokat s szereznek. Mert azért egy Williams csak egy Williams…

Nicholas Latifi  – a csapat rangidőse, vagy mégsem? Nem látom, nem érzem a versenyzői kvalitását. Remélem sikerül pontokat szereznie, bár azt hiszem csapaton belül, hiába ment el Russell, továbbra is alulmarad a csapattársával szemben.

Alexander Albon – az újonc, aki mégsem az. A Red Bulltól való dicstelen távozása után idén a Williamsnél mutathatja meg a benne rejlő potenciált. Nincsenek nagy elvárások vele szemben és ez jót fog neki tenni. A csapaton belül hamar át fogja venni a vezető pilóta szerepet és remélem többször pontot, pontokat is szerez.

HAAS

Az összes csapat közül a leghányatottabb a Haas. A főszponzorral együtt elvesztette az egyik pilótáját is, de visszakaptak egy régebbit. Tavaly szinte az egész szezonban az új autó fejlesztésével foglalkoztak és a tesztek alapján haladtak. Összetett 2. és 20. hely, 151 kör. Tudom, ez csak teszt, de remélem, a valóságban is történnek mesei fordulatok és csodák.

 

Mick Schumacher – előnyben van a csapaton belül, hisz már a téli szünetben láthatta az autó fejlesztési koncepciójának irányát, valószínűleg ki is kérték a véleményét, szóval kicsit jobban ismeri az autót, mint csapattársa. A neve továbbra is sok rajongót vonz, ami nagy elvárást is jelent. Idén azt várom tőle, hogy mind csapaton belül, mind a vetélytársakkal szemben kezdje el azt az utat, amiből látszik, hogy a vér nem válik vízzé.

Mick Schumacher és Kevin Magnussen / Forrás: Hasan Bratic/DeFodi Images via Getty Images

 

Kevin Magnussen - amikor már fejben egy másik kategória versenyeire készülsz, és jön egy telefon, felejtsd el, gyere és versenyezz nálunk. Szerencsére azért Magnussen igent mondott, ezzel nem kis mentőövet dobott a csapatnak. Azt gondolom, kemény ellenfele lesz Schumachernek, hisz bizonyítani akar, ismét itt szeretne maradni a Forma-1-ben. Az, hogy sikeres lesz-e, azon is múlik, mennyire marad higgadt, de erős is egyszerre.

Ezt gondolom az idei szezonról és bár sok mindent írtam, azért bevallom, nagyjából semmiben sem vagyok biztos. Csak abban, hogy már várom, hogy kialudjanak a piros lámpák és vasárnap elrajtoljon a 2022-es első futam.

Formula-1, Gulf Air Bahrain Grand Prix

Március 18., péntek

16:00–17:00, 2. szabaedzés (FP2)

Március 19., szombat

13:00–14:00, 3. szabadezés (FP3)
16:00–17:00, kvalifikáció (QP)

Március 20., vasárnap

16:00, Futam