sPORT

Jostól Maxig, azaz hogyan lett világbajnoka Hollandiának

A holland labdarúgó-válogatott három világbajnoki döntőt (1974, 1978, 2010) veszített el, ám vasárnap Max Verstappen megszerezte az Oranjénak az első Forma-1-es világbajnoki címet! Kis túlzással Max világbajnoki címe mindössze egyetlen előzésen múlott…

1997-ben az Osztrák Nagydíjon Jos Verstappen (Tyrell-Ford) a 12. helyen ért célba. A futamot Jacques Villeneuve nyerte David Coulthard és Heinz-Harald Frentzen előtt. Kilenc nappal később Hasseltben (Belgium) megszületett Max Emilian Verstappen.

Max Verstappen; Fotó: Mark Thompson/Getty Images

 

Lényegében innenn indult a Formula-1 újdonsült világbajnokának a története. Az édesapa “Jos, the Boss” nyolc szezont húzott le a Forma-1-ben, 107 futamon állt rajthoz, ám mindössze kétszer állhatott fel a dobogóra. 1994-ben a Benetton-Forddal a Hungaroringen lett harmadik Michael Schumacher és Damon Hill mögött. Két héttel később a Belga Nagydíjon Damon Hill és Mika Häkkinen mögött lett harmadik.

Jos Vertsappen 2003-ban a Japán Nagydíjon versenyzett utoljára, amikor már ott volt a mezőnyben a vasárnap visszavonult Kimi Räikkönen és a továbbra is aktív Fernando Alonso.

Max Verstappen 4 évesen már gokartozott

2006-ban megnyerte a korosztályos belga bajnokságot, egy évvel később pedig a hollandot is.

2014-ben szerződést kapott a Van Amersfoort Racing Formula-3-as csapatától, a bajnokságot pedig a harmadik helyen zárta az aranyérmes Esteban Ocon és a második Tom Blomqvist mögött.

Max még abban az évben a Mercedes megkeresése ellenére a Red Bull Junior Teamet választotta.

2015-ben a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon 17 évesen és 164 naposan minden idők legfiatalabb F1-es pilótája lett. Max a Scuderia Toro Rossóval a kvalifikáción a hatodik helyet szerezte meg, műszaki hiba miatt azonban nem tudta befejezni a versenyt.

Jos Verstapen 1994-ben a Magyar Nagydíjon állhatott fel először a dobogóra, 19 évvel később Max Verstappen Sebastian Vettel, Danyiil Kvijat és Daniel Ricciardo mögött lett negyedik a Hungaroringen. Max ezt a helyezést megismételte Austinban, ahol Lewis Hamilton, Nico Rosberg és Vettel mögött lett negyedik.

Helycserés támadás

2016-ban az Orosz Nagydíj után a Red Bull Racing lecserélte Danyiil Kvijatot, a helyére Max Verstappen került Daniel Ricciardo csapattársaként. A Spanyol Nagydíjon Max az időmérőn még “csak” a 4. volt, ám a futamon – miután Hamilton és Rosberg kiütötte egymást –, a holland maga mögé utasította mindkét Ferrarit.

18 évesen és 228 naposan minden idők legfiatalabb futamgyőztese lett. Max Németországban és Brazíliában lett még harmadik, így végül az évet az 5. helyen zárta.

2016-ban az évad első felében Max Verstappen rengeteg versenyt volt kénytelen feladni, végül Malajziában és Mexikóban tudott győzni. Max a szezont a 6. helyen fejezte be.

Sikerek a Red Bull Ringen

Max Verstappen 2018-ban újabb két futamgyőzelmet aratott és a negyedik helyen végzett, majd következett két világbajnoki bronzérem (2019, 2020). A holland pilóta nagyon szeretett volna hazai pályán nyerni, de ez csak idén jött össze neki. Közben Max kedvenc pályája a Red Bull Ring lett, ahol három (2018, 2019, 2021) plusz egyszer nyert. A pandémiás átszervezett évadban a Stájer Nagydíjon – ugyancsak Spielbergben – Hamilton és Bottas mögött lett harmadik, míg 2021-ben ezt a nagydíjat is megnyerte.

Max Verstappen, Lewis Hamilton, Brazil Nagydíj; Fotó: Buda Mendes/Getty Images

 

Emlékezetes, hogy tavaly a 70. évfordulós, jubileumi nagydíjat is Max Verstappen nyerte meg Silverstone-ban Hamilton és Bottas előtt.

A 2021-es extrém hosszú, 22 futamos szezont Max egy második hellyel kezdte Bahreinban, majd Imolában győzött Hamilton és Lando Norris (McLaren-Mercedes) előtt.

Két második hely után a holland pilóta nyert Monte-Carlóban és négy ponttal megelőzte Hamilton.

Nyári mesterhármas

A nagy áttörést a három nyári futam hozta, hiszen Max Verstappen három héten belül három futamgyőzelmet aratott: Franciaországban a Paul Ricard pályán nyert, majd duplázott Spielbergben a Red Bull Ringen. Ezután 32 pont pont volt Max előnye Hamilton előtt.

A feladott Brit Nagydíj után Verstappen a Hungaroringen csak a 9. helyen ért célba.

Belga-Holland duplázás

A Belgiumban született holland Max Spaban és Zandvoortban is megszerezte a pole pozíciót, majd megnyerte a futamot is. Verstappen három pont előnnyel visszavette a vezetést Hamiltontól.

A hasselti pilóta egy feladott Olasz Nagydíj és két második hely után a tengerentúlon tudott duplázni. A Török Nagydíj után hat pont volt Verstappen előnye, majd nyert Austinban és Mexikóvárosban is.

Max és Hamilton között kilenc pontra nőtt az előny a holland javára, ám a következő három futamon a brit nyert és Verstappen lett a második. Brazíliában a sprint futamon Max szerzett plusz két pontot, míg Katarban Verstappen, Dzsiddában pedig Hamilton gyűjtötte be a leggyorsabb körért járó plusz pontot.

Pontegyenlőség az utolsó futam előtt

1974-ben az akkor 15 futamos F1-es évadban a Kanadai Nagydíjon a brazil Emerson Fittipaldi (McLaren-Ford) nyert nagy riválisa, a svájci Clay Regazzoni (Ferrari) előtt. Egy versennyel a vége előtt mindkettőjüknek 52-52 pontja volt.

Az utolsó futamon New York államban, a Glen Watkins-pályán az argentin Carlos Reutemann (Brabham-Ford) szerezte meg a pole pozíciót. Fittipaldi a 8., míg Regazzoni a 9. rajtkockát szerezte meg. A futamon a svájci visszaesett, nem tudta tartani a lépést az élmezőnnyel, míg Fittipaldi a 4. helyen ért célba és megszerezte a világbajnoki címet.

47 évvel később

Egy héttel ezelőtt Dzsiddában Lewis Hamilton nyert Max Verstappen előtt, így pontegyenlőséggel vágtak neki az Abu-Dzabi hétvégének.

A Yas Marina versenypályán a pole pozíciót megszerző holland pilóta lépéselőnybe került, ám biztos volt, hogy nem várt mgelepetéseket tartogat a szezon utolsó futama.

A rajtot Lewis Hamilton sokkal jobban kapta el, mint Verstappen, ráadásul a pole pozícióból startoló holland versenyző autójának kereke kipörgött az indulásnál. 

Lewis Hamilton, Max Verstappen; Fotó: Lars Baron/Getty Images

 

A címvédő így elsőként fordult el az első kanyarban, miközben hátrébb Pérez átvette a harmadik pozíciót Lando Norristól (McLaren). Max Verstappen azonnal üldözőbe vette Hamiltont és az első adandó alkalommal megpróbálta megelőzni, de túlságosan rövidet fékezett, a kanyarban leterelte a pályáról ellenfelét, akinek muszáj volt a bukótéren keresztül visszatérni az aszfaltra. Hamilton így az élen maradt, a versenybíróság pedig úgy látta, hogy Verstappen manővere miatt kellett elhagynia a pályát, ezért egyik pilótát sem büntette meg.

A 14. körre Hamilton előnye több mint 6 másodperc volt Verstappennel szemben, ezért a Red Bull behívta a boxba kerékcserére a hollandot, egy körrel később pedig a Mercedes is friss abroncsokat tett az addig élen álló brit versenyző autójára. Így átmenetileg Sergio Pérez vette át a vezetést, Hamilton pedig a második pozícióban száguldva sorra futotta meg a leggyorsabb köröket, Verstappennel szemben 8 másodperc körüli előnye volt.

Sergio Pérez csatázott Hamiltonnal

Hamilton jelentős tempó- és gumielőny birtokában érte utol Pérezt, aki viszont fantasztikusan védekezve nagy csatára kényszerítette a címvédőt, ezzel lehetővé téve, hogy Verstappen hátránya nyolcról mindössze két másodpercre csökkenjen. A különbség aztán a folytatásban újra nőni kezdett, Hamilton ugyanis sorra futotta meg a leggyorsabb köröket.

A Red Bull gumicserére hívta Verstappent a 37. körben, amikor virtuális biztonsági autós szakasz volt érvényben, Hamilton viszont a pályán maradt kopottabb abroncsokon. A két versenyző közötti időkülönbség néhány körön keresztül jelentősebb mértékben csökkent, ám 14 másodperc környékén beállni látszott 15 körrel a leintés előtt. 

Öt körrel a futam vége előtt a versenybíróság egy baleset miatt a pályára küldte a biztonsági autót, Verstappen pedig ekkor azonnal a boxba hajtott új gumikért, Hamilton viszont hiába akart szintén kiállni friss abroncsokért, csapata azt mondta neki a rádión, hogy maradjon a pályán. Ez a végén hibás stratégiai döntésnek bizonyult, az utolsó körre ugyanis a Safety Car az útjára engedte a mezőnyt, Verstappen pedig az új gumikon sokkal gyorsabb volt, mint Hamilton. A holland határozottan meg is előzte riválisát, aki megpróbált visszatámadni, de nem járt sikerrel, így egyelőre nem nyerte meg nyolcadik vb-címét.

A konstruktőrök világbajnoki trófeája viszont a Mercedesé lett, sorozatban nyolcadszor.

Max Verstappen: Ez hihetetlen

“A futam során végig harcoltam, és a végén jött a lehetőség. Hihetetlen. Görcsben van a lábam. Őrület. Nem tudom, mit mondjak. A csapattagok, a Honda dolgozói is mind megérdemlik. Annyi dolgoztunk ezért. Nagyon élveztem a közös munkát 2016 óta. Ez az év egészen elképesztő volt. megtörtént a csoda, végre volt egy kis szerencsénk, egy kis szerencsém. Nagyon köszönöm Sergiónak (Pérez), a szívét kitette a pályán, csodálatos csapatunka volt, remek csapattárs. A csapatnak azt üzenem, hogy szeretem őket. Ezt vagy 10-15 évig folytathatnánk. Ha engedik, életem végéig náluk versenyeznék. Köszönettel tartozom Christiannak (Horner) és Helmutnak (Marko), hogy megbíztak bennem 2016-ban. Hihetetlen, hogy közösen, ennyi év után végre megnyertük a bajnokságot.”

Lewis Hamilton: Először is gratulálok Maxnak és a csapatának

“Nagyszerű munkát végeztek egész évben. De az én csapatom is, mindenki a gyárban. Nélkülük nem juthattunk volna ide. Ez tényleg egy nagyon nehéz szezon volt, az egyik legnehezebb. Nagyon hálás vagyok a csapatnak, örülök, hogy a része vagyok ennek utazásnak. Az év végén mindent beleadtunk, nem adtuk fel, és ez a legfontosabb. Jól érzem magam, és jól éreztem magam az autóban az előző hónapokban. Még itt van a járványhelyzet, szóval mindenki vigyázzon magára. És boldog karácsonyt mindenkinek. Meglátjuk, a jövő évet!”

Abu-Dzabi Nagydíj

Abu-Dzabi (58 kör, 306,183 km, a pontszerzők):

 1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:30:17.345 óra
 2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 2.256 másodperc hátrány
 3. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 5.173 mp h.
 4. Cunoda Juki (japán, Alpha Tauri) 5.692 mp h.
 5. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri) 6.531 mp h.
 6. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 7.463 mp h.
 7. Lando Norris (brit, McLaren) 59.200 mp h.
 8. Fernando Alonso (spanyol, Alpine) 1:01.708 perc h.
 9. Esteban Ocon (francia, Alpine) 1:04.026 p h.
10. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 1:06.057 p h.
    Leggyorsabb kör: 1:26.103 perc, Verstappen (39. kör)

A világbajnokság végeredménye 22 futam után

Versenyzők:
 1. Verstappen 395,5 pont
 2. Hamilton 387,5
 3. Bottas 226
 4. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 190
 5. Sainz 164,5
 6. Norris 160
 7. Leclerc 159
 8. Daniel Ricciardo (ausztrál, McLaren) 115
 9. Gasly 110
10. Alonso 81
11. Ocon 74
12. Sebastian Vettel (német, Aston Martin) 43
13. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 34
14. Cunoda 32
15. George Russell (brit, Williams) 16
16. Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo) 10
17. Nicholas Latifi (kanadai, Williams) 7
18. Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo) 3
19. Mick Schumacher (német, Haas) 0
20. Robert Kubica (lengye, Alfa Romeo) 0
21. Nyikita Mazepin (orosz, Haas) 0

Csapatok:
 1. Mercedes 613,5 pont
 2. Red Bull 585,5
 3. Ferrari 323,5
 4. McLaren 275
 5. Alpine 155
 6. Alpha Tauri 142
 7. Aston Martin 77
 8. Williams 23
 9. Alfa Romeo 13
10. Haas 0

Forrás: Boxutca/MTI