Egy új Kaspersky Safe Kids tanulmány azt vizsgálta, mi iránt érdeklődtek a gyerekek az online térben 2020–2021-ben, illetve melyek voltak a legnépszerűbb alkalmazások a körükben.
A tavalyi év folyamán a „szoftver, audió és videó”, valamint az „e-kereskedelem” kategóriák iránt nőtt, míg az „internetes kommunikációs média” és a „számítógépes játékok” kategóriák iránt enyhén csökkent az érdeklődésük. A legnépszerűbb alkalmazások listáját a TikTok, a YouTube és a WhatsApp vezeti. Időközben a TikTok csaknem kétszer akkora népszerűségre tett szert, mint az Instagram.
2020 az egyik legfurcsább évnek bizonyult a modern gyerekek számára.
A világjárvány számos szokványos élethelyzetet megváltoztatott az egész világon, többek között az oktatás, a barátokkal és a családtagokkal való találkozás, a kikapcsolódás és a szórakozás területén. A Kaspersky a Safe Kids alkalmazásának használói által önként rendelkezésre bocsátott névtelenített adatok (pl. keresési kérések), valamint a kérésekben szereplő legnépszerűbb Androidos alkalmazás- és weboldal-kategóriák elemzésével vizsgálta, miként változtak a gyerekek érdeklődési körei és igényei az új körülmények között.
A gyermekek körében a következő weboldal-kategóriák bizonyultak a legnépszerűbbnek: „szoftver, audió és videó” (44,38 százalék), „internetes kommunikációs média” (22,08 százalék) és „számítógépes játékok” (13,67 százalék). A legnépszerűbb alkalmazások között a YouTube jelentős előnnyel vezet – ez a szolgáltatás továbbra is megőrizte helyét a legnépszerűbb videóstreaming szolgáltatásként a gyerekek körében világszerte. A második helyet a WhatsApp üzenetküldő alkalmazás, a harmadikat pedig a népszerű közösségi hálózat, a TikTok foglalja el. A TOP10-be négy játék is belefért, nevezetesen a Brawl Stars, a Roblox, az Among US és a Minecraft.
A zenei ízlések tekintetében a hagyományosan vezető BTS és BLACKPINK K-POP együttesek mellett még Ariana Grande, Billie Eilish és Travis Scott énekesek, valamint egy másik zenei műfaj, a „phonk” volt népszerű.
A rajzfilmek a gyerekek általi összes videókeresés felét (50,21 százalékát) teszik ki világszerte. A legnépszerűbb a Katicabogár és Fekete Macska kalandjai, a Rejtélyek városkája és a Peppa malac. A mozifilmek és a tévésorozatok között a legnépszerűbb filmelőzetes a Godzilla Kong ellen, a Zach Snyder: Az Igazság Ligája, valamint a Disney+ sorozata, a WandaVision volt. A Netflix iránt is egyre több gyerek érdeklődik: a platformon keresztüli leggyakoribb keresési kérések a Cobra Kai-ra és a Stranger Thingsre érkeztek.
A videójátékok körében a következők a legnépszerűbbek: Minecraft (22,84 százalék), Fortnite (6,73 százalék), Among Us (3,8 százalék), Brawl Stars (6,34 százalék) és Roblox (3,82 százalék). A TOP10-ben szereplő leggyakrabban játszott játék ugyanakkor szinte minden országban a Roblox.
A második helyet az egyesült királyságbeli gyerekek foglalják el (19,4 százalék). Teljesen más a helyzet azonban Indiában, ahol a gyerekek szinte alig látogattak ilyen jellegű honlapokat (mindössze 5,08 százalék az arányuk).
Hogy a gyerekeket pozitív élmények érjék az online térben, a Kaspersky azt javasolja, hogy a szülők
- böngésszenek és tanuljanak a gyerekkel együtt! Nézzék meg, hogy hol töltik a gyerekek az idejüket az online térben, és vizsgálják meg, hogyan lehet a legjobban gondoskodni a biztonságukról.
- tudjanak meg többet arról, hogy mi érdekli a gyerekeiket!
- magyarázzák el, hogy az érzékeny információkat csak üzenetküldő alkalmazásokon keresztül szabad megosztani, és csak olyanokkal, akiket a való életben is ismernek!
- vegyék fontolóra a szülői felügyeleti alkalmazások letöltését, és beszéljék meg ezt a kérdést a gyerekkel is: magyarázzák el neki, hogy miként működnek ezek az alkalmazások, és miért szükségek ahhoz, hogy a gyermek biztonságban legyen az online térben.
- fordítsanak több időt arra, hogy elbeszélgessenek a gyerekekkel az online biztonsági intézkedésekről! Mondják el nekik, hogy mi az, amit semmilyen körülmények között nem szabad közzétenni az interneten, és magyarázzák el azt is, hogy miért nem.
(via Grayling)