A szótárunkban már nem a „vizuális szemét” szinonimájaként van feltüntetve a „játékadaptáció”, többek között The Last of Us-nak, az Arcane-nek, valamint a Falloutnak köszönhetően. Most összeszedtük azokat a készülő játékfeldolgozásokat, amik még az előbbiek által feltett magas lécet is megugorhatják.
Elmúltak már azok az idők, amikor a videojáték-rajongók csak szenvedni jártak a moziba a legújabb Resident Evilt nyomokban tartalmazó agymenés, vagy Uwe Boll legfrissebb filmes bűnténye okán. A The Last of Us-sorozat sikere óta a hollywoodi stúdiók és a streamerek egyre inkább visszanyerik a hitet abban, hogy a minőségi, épkézláb költségvetéssel megcsinált játékalapú filmek és sorozatok megtalálhatják közönségüket, és pénzügyileg, valamint kritikailag is sikeresek lehetnek.
Igaz, még mindig be-becsúszik egy Borderlands-hez hasonló celluloid-rémálom, de az összkép egyre biztatóbb: elég csak a Fallout-sorozat sikerére gondolni, vagy az Arcane most érkező második évadára, amely a League of Legends világában játszódik. Még a Mortal Kombat és a Sonic, a sündisznó rajongóinak sem kellett akkorát csalódniuk kedvenceik feldolgozásaiban, mint amennyire félremehettek volna ezek a projektek.
Cikkünkben összeszedtük azokat a már bejelentett, vagy készülő játékalapú tévés és mozis projekteket, amelyeket nemcsak a gamereknek érdemes felírniuk a naptáraikba, hanem a játékok világait nem ismerő nézők számára is (remélhetőleg) pozitív csalódások lehetnek.
Iszonyú látványos és elképesztően izgalmas lett a League of Legends videójátékból készült sorozat, ami talán olyan klasszikusokat is trendivé tehet a mai fiatalok számára, mint Twist Olivér, Dr. Jekyll, Mr. Hyde, Jules Verne regényhősei vagy Alfons Mucha képi világa.
Tovább
1. God of War (Amazon/Sony, TBA)
A God of War 2018-as, az északi mitológia világában játszódó újragondolása, valamint 2022-es folytatása már alapból is filmes igénnyel, kiemelkedő rendezői és színészi munkával készült. Adta is magát az adaptáció ötlete, amire az Amazon csapott le, amikor még 2022-ben megvásárolta a jogokat a Playstationtől, és bejelentette, hogy sorozatot készít a játékokból.
A projektről szóló hírek alapján azóta azonban nem megy minden simán Kratosék háza tájékán. Eredetileg úgy volt, hogy a kitűnő A Térség írói fognak dolgozni az adaptáción, akik idén januárban már bele is vetették magukat a munkába. Azonban októberre úgy döntött a stúdió, hogy más irányba viszi el a feldolgozást, az addigi csapat pedig távozott. Jelenleg úgy tudni, hogy Ronald D. More lesz a sorozat fő írója, aki dolgozott már a Star Treken, az Outlanderen, a Battlestar Galacticán, valamint vezető íróként jegyzi a For All Mankindot.
Az eredeti játékok Kratost, a spártai harcosból lett háborúistent követik nyomon, aki Skandináviában nyugdíjazza magát, és próbálja békében felnevelni fiát, Atreust. Azonban meggyűlik a baja az északi mitológia isteneivel, így kénytelen lesz megint azzá a tornádószerű gyilkológéppé válni, akit a korábbi játékokban megismerhettük, és akit ő már legszívesebben a múltban hagyna. Ezúttal ráadásul az apaság kihívásaival is meg kell küzdenie, amely lehet, hogy hosszú élete eddigi legnagyobb feladata lesz.
2. The Sims (Amazon/EA, 2025)
Senki sem a sztori miatt szerette a Sims-játékokat, amelyekben rajzfilm- és emberszerű karakterek átlagos életét menedzselhetjük az étkezéstől elkezdve a munkába járáson át egészen a gyereknevelésig, illetve az esetleges vámpírrá változásig. Éppen ezért kisebb meglepetés is volt, amikor idén szeptemberben kiderült, hogy az Amazon ebből a 2000-ben indult klasszikus sorozatból is adaptációt tervez – igaz, korábban rövid ideig a 20th Century-nál is megfordultak a feldolgozási jogok.
A készülő Sims-filmet pedig nem más, mint Margot Robbie produkciós cége, a LuckyChap fogja tető alá hozni, rendezőként pedig a Loki-sorozatból ismert Kate Herron csatlakozott a projekthez. Az EA egyelőre azt közölte, hogy túl korai a film részleteiről beszélni, annyi azonban biztosnak tűnik, hogy az eredeti The Sims megjelenésének 25. évfordulójára, 2025-re tervezik a premiert. Robbie korábban azt mondta, hogy cégével „olyan filmeket szeretnének készíteni, amik a Barbie-éhoz fogható hatással bírnak” – úgyhogy mindenképpen érdekes lesz megnézni, mi is sül ki ebből a projektből.
A Greta Gerwig – Noah Baumbach házaspár Margot Robbie és Ryan Gosling főszereplésével forgatott "Barbie" filmje sokkal többet ad az ikonikus játékbaba egyszerű filmre vitelénél – mégsem eleget. Kritika.
Tovább3. Bioshock (Netflix, TBA)
A 2007-es év egyik legnagyobb sikerjátéka, az azóta 39 millió példányban fogyott Bioshock szinte üvölt az adaptáció után. A víz alatti városban játszódó retródisztópikus akcióhorror első két része, valamint 2013-as, felhők feletti helyszínre áttett harmadik epizódja is egyedi látványvilággal, különlegesen jó sztorival, valamint emlékezetes karakterek által véste be magát a gamerek agyába. A játékok történetei először az Ayn Rand-féle fékevesztett libertarianizmust, majd az amerikai Dél konföderációs nosztalgiáját állítják pellengérre szédítő csavarokkal és sokrétű univerzumépítéssel. A nagynevű széria azért is mérföldkőnek számít, mert hozzájárult ahhoz, hogy a médiumot egyre többen kezeljék legitim művészeti ágként szimpla szórakoztatóipari leágazás helyett. (A vérbeli kockák pedig azt is vágják, hogy a Bioshocktól eredeztethető a ludonarratív disszonancia fogalma is.)
2008-ban úgy tűnt, hogy pár éven belül meg is érkezik a filmes feldolgozás Gore Verbinski kezei alatt, ám ez a projekt az egekbe lövő költségvetés és a rendező egyéb elkötelezettségei miatt kútba esett. 2022 februárjában aztán a Netflix jelentette be, hogy dolgozik egy filmadaptáción, amelyet rendezőként Francis Lawrence (Legenda vagyok, Az éhezők viadala folytatásai), íróként pedig Michael Green (Logan - Farkas, Amerikai istenek, Szárnyas fejvadász 2049) fog jegyezni.
A film producere, Roy Lee idén júliusban jelentette be, hogy a munkálatok jelenleg is folynak. Azonban időközben az a döntés született a Netflix megújult vezetősége által, hogy egy nagyszabású, epikus feldolgozás helyett inkább egy kisebb költségvetésű, személyesebb fókuszú filmként csinálják meg a Bioshockot. Ez nem feltétlenül rossz hír: százmillió dolláros CGI-agyrohasztásból így is akad bőven, a kevesebb pénzért cserébe pedig remélhetőleg kevésbé szigorú stúdiókontroll is fog járni az alkotóknak, akik így szabadabban, merészebben engedhetik el a fantáziájukat az ennek abszolút teret adó világban.
4. Mass Effect (Amazon/EA, TBA)
A Mass Effect-sorozat bejelentéséről szóló cikkünkben azt írtuk: ha az Amazon szériája sikeresen idézi meg a játékok szellemét, akkor abban számíthatunk bőséggel Jézus-metaforákra, űrrasszizmusra, mesterséges intelligenciával kapcsolatos elmélkedésekre, különböző fajú lények közti románcokra, valamint újságírók elleni erőszakra is.
Ez mind azonban még mindig csak a jéghegy csúcsát jelentené, hiszen az eredeti játékok világát hosszú idő alatt, számtalan médiumban és megkapó részletességgel építették a BioWare írói. Akár az egyes pályák köré is simán fel lehetne húzni egy-egy épkézláb sorozatot, mielőtt rátérnénk az univerzum sorsát meghatározó fő cselekményszálra. Fel van hát adva a lecke Daniel Casey írónak, akit eddig leginkább szegényes bizonyítványa, a Halálos iramban 9-en végzett munkája alapján ismerhet a közönség.
Casey-nek (akihez az eddigi infók alapján nem csatlakozik a játékok egyetlen eredeti írója sem) azért is nehéz lesz a dolga, mert az eredetileg játékmotorokra kitalált galaxis látványvilágát egészen biztosan nem lehet fillérekből újraalkotni egy tévés produkció keretein belül. A nagy költségvetéssel pedig nagy elvárásoknak kell majd megfelelnie, ráadásul nem csak az Amazon részéről. A Mass Effectnek máig elképesztően nagy és aktív rajongótábora van, akik kétségkívül meg fogják követelni, hogy a széria nemcsak visszaadja, de az eredeti nyomvonalakon tovább is építse az időközben klasszikussá vált univerzumot.
5. Outlast (Lionsgate, TBA)
A listánkon szereplő játékok közül a 2013-as Outlast a legkisebb volumenű produkció, így mindenképp tiszteletre méltó, hogy a sikerének köszönhetően már a hollywoodi stúdiók is felfigyeltek rá. Az eredeti horrorjátékot – amelyben egy tényfeltáró újságíró fedi fel egy kétes menedzsmenttel rendelkező elmegyógyintézet titkait – 14 hónap munkájával fejlesztette egy tízfős csapat, akik ráadásul sokáig fizetés nélkül dolgoztak, mivel nehezen találtak finanszírozót a projekthez. Tíz évvel és két folytatással később az Outlast ma már 37 millió eladott példánynál jár, úgyhogy bőven megérett az idő a filmfeldolgozásra, a Red Barrels stúdiónak pedig az ebből származó extra bevételre.
A bejelentésre idén október 30-ig kellett várni: ekkor derült ki, hogy a Fűrész-filmeket is készítő Lionsgate vette szárnyai alá az Outlast-filmet, amelynek forgatókönyvét ráadásul az eredeti játék írója, J. T. Petty fogja jegyezni, producerként pedig ugyanaz a Roy Lee dolgozik a projekten, aki közben a Bioshock-filmet is igyekszik tető alá hozni. Ha a végeredmény csak fele olyan félelmetes lesz, mint a játékok, akkor már bőven meg fogja érni a mozijegy árát.