5 új játékadaptáció, amiket nem csak a gamereknek érdemes várni

A szótárunkban már nem a „vizuális szemét” szinonimájaként van feltüntetve a „játékadaptáció”, többek között The Last of Us-nak, az Arcane-nek, valamint a Falloutnak köszönhetően. Most összeszedtük azokat a készülő játékfeldolgozásokat, amik még az előbbiek által feltett magas lécet is megugorhatják.

Elmúltak már azok az idők, amikor a videojáték-rajongók csak szenvedni jártak a moziba a legújabb Resident Evilt nyomokban tartalmazó agymenés, vagy Uwe Boll legfrissebb filmes bűnténye okán. A The Last of Us-sorozat sikere óta a hollywoodi stúdiók és a streamerek egyre inkább visszanyerik a hitet abban, hogy a minőségi, épkézláb költségvetéssel megcsinált játékalapú filmek és sorozatok megtalálhatják közönségüket, és pénzügyileg, valamint kritikailag is sikeresek lehetnek.

Igaz, még mindig be-becsúszik egy Borderlands-hez hasonló celluloid-rémálom, de az összkép egyre biztatóbb: elég csak a Fallout-sorozat sikerére gondolni, vagy az Arcane most érkező második évadára, amely a League of Legends világában játszódik. Még a Mortal Kombat és a Sonic, a sündisznó rajongóinak sem kellett akkorát csalódniuk kedvenceik feldolgozásaiban, mint amennyire félremehettek volna ezek a projektek. 

Cikkünkben összeszedtük azokat a már bejelentett, vagy készülő játékalapú tévés és mozis projekteket, amelyeket nemcsak a gamereknek érdemes felírniuk a naptáraikba, hanem a játékok világait nem ismerő nézők számára is (remélhetőleg) pozitív csalódások lehetnek.

A Netflixnek sikerült a lehetetlen: az Arcane az első JÓ játékadaptáció

Iszonyú látványos és elképesztően izgalmas lett a League of Legends videójátékból készült sorozat, ami talán olyan klasszikusokat is trendivé tehet a mai fiatalok számára, mint Twist Olivér, Dr. Jekyll, Mr. Hyde, Jules Verne regényhősei vagy Alfons Mucha képi világa.

Tovább

 

1. God of War (Amazon/Sony, TBA)

A God of War 2018-as, az északi mitológia világában játszódó újragondolása, valamint 2022-es folytatása már alapból is filmes igénnyel, kiemelkedő rendezői és színészi munkával készült. Adta is magát az adaptáció ötlete, amire az Amazon csapott le, amikor még 2022-ben megvásárolta a jogokat a Playstationtől, és bejelentette, hogy sorozatot készít a játékokból. 

A projektről szóló hírek alapján azóta azonban nem megy minden simán Kratosék háza tájékán. Eredetileg úgy volt,  hogy a kitűnő A Térség írói fognak dolgozni az adaptáción, akik idén januárban már bele is vetették magukat a munkába. Azonban októberre úgy döntött a stúdió, hogy más irányba viszi el a feldolgozást, az addigi csapat pedig távozott. Jelenleg úgy tudni, hogy Ronald D. More lesz a sorozat fő írója, aki dolgozott már a Star Treken, az Outlanderen, a Battlestar Galacticán, valamint vezető íróként jegyzi a For All Mankindot.

Az eredeti játékok Kratost, a spártai harcosból lett háborúistent követik nyomon, aki Skandináviában nyugdíjazza magát, és próbálja békében felnevelni fiát, Atreust. Azonban meggyűlik a baja az északi mitológia isteneivel, így kénytelen lesz megint azzá a tornádószerű gyilkológéppé válni, akit a korábbi játékokban megismerhettük, és akit ő már legszívesebben a múltban hagyna. Ezúttal ráadásul az apaság kihívásaival is meg kell küzdenie, amely lehet, hogy hosszú élete eddigi legnagyobb feladata lesz.

2. The Sims (Amazon/EA, 2025)

Senki sem a sztori miatt szerette a Sims-játékokat, amelyekben rajzfilm- és emberszerű karakterek átlagos életét menedzselhetjük az étkezéstől elkezdve a munkába járáson át egészen a gyereknevelésig, illetve az esetleges vámpírrá változásig. Éppen ezért kisebb meglepetés is volt, amikor idén szeptemberben kiderült, hogy az Amazon ebből a 2000-ben indult klasszikus sorozatból is adaptációt tervez igaz, korábban rövid ideig a 20th Century-nál is megfordultak a feldolgozási jogok.

A készülő Sims-filmet pedig nem más, mint Margot Robbie produkciós cége, a LuckyChap fogja tető alá hozni, rendezőként pedig a Loki-sorozatból ismert Kate Herron csatlakozott a projekthez. Az EA egyelőre azt közölte, hogy túl korai a film részleteiről beszélni, annyi azonban biztosnak tűnik, hogy az eredeti The Sims megjelenésének 25. évfordulójára, 2025-re tervezik a premiert. Robbie korábban azt mondta, hogy cégével „olyan filmeket szeretnének készíteni, amik a Barbie-éhoz fogható hatással bírnak” úgyhogy mindenképpen érdekes lesz megnézni, mi is sül ki ebből a projektből.

Ilyen az, amikor az idézőjelet is idézőjelbe teszik

A Greta Gerwig – Noah Baumbach házaspár Margot Robbie és Ryan Gosling főszereplésével forgatott "Barbie" filmje sokkal többet ad az ikonikus játékbaba egyszerű filmre vitelénél – mégsem eleget. Kritika.

Tovább

3. Bioshock (Netflix, TBA)

A 2007-es év egyik legnagyobb sikerjátéka, az azóta 39 millió példányban fogyott Bioshock szinte üvölt az adaptáció után. A víz alatti városban játszódó retródisztópikus akcióhorror első két része, valamint 2013-as, felhők feletti helyszínre áttett harmadik epizódja is egyedi látványvilággal, különlegesen jó sztorival, valamint emlékezetes karakterek által véste be magát a gamerek agyába. A játékok történetei először az Ayn Rand-féle fékevesztett libertarianizmust, majd az amerikai Dél konföderációs nosztalgiáját állítják pellengérre szédítő csavarokkal és sokrétű univerzumépítéssel. A nagynevű széria azért is mérföldkőnek számít, mert hozzájárult ahhoz, hogy a médiumot egyre többen kezeljék legitim művészeti ágként szimpla szórakoztatóipari leágazás helyett. (A vérbeli kockák pedig azt is vágják, hogy a Bioshocktól eredeztethető a ludonarratív disszonancia fogalma is.)

2008-ban úgy tűnt, hogy pár éven belül meg is érkezik a filmes feldolgozás Gore Verbinski kezei alatt, ám ez a projekt az egekbe lövő költségvetés és a rendező egyéb elkötelezettségei miatt kútba esett. 2022 februárjában aztán a Netflix jelentette be, hogy dolgozik egy filmadaptáción, amelyet rendezőként Francis Lawrence (Legenda vagyok, Az éhezők viadala folytatásai), íróként pedig Michael Green (Logan - Farkas, Amerikai istenek, Szárnyas fejvadász 2049) fog jegyezni.

A film producere, Roy Lee idén júliusban jelentette be, hogy a munkálatok jelenleg is folynak. Azonban időközben az a döntés született a Netflix megújult vezetősége által, hogy egy nagyszabású, epikus feldolgozás helyett inkább egy kisebb költségvetésű, személyesebb fókuszú filmként csinálják meg a Bioshockot. Ez nem feltétlenül rossz hír: százmillió dolláros CGI-agyrohasztásból így is akad bőven, a kevesebb pénzért cserébe pedig remélhetőleg kevésbé szigorú stúdiókontroll is fog járni az alkotóknak, akik így szabadabban, merészebben engedhetik el a fantáziájukat az ennek abszolút teret adó világban.

4. Mass Effect (Amazon/EA, TBA)

A Mass Effect-sorozat bejelentéséről szóló cikkünkben azt írtuk: ha az Amazon szériája sikeresen idézi meg a játékok szellemét, akkor abban számíthatunk bőséggel Jézus-metaforákra, űrrasszizmusra, mesterséges intelligenciával kapcsolatos elmélkedésekre, különböző fajú lények közti románcokra, valamint újságírók elleni erőszakra is.

Ez mind azonban még mindig csak a jéghegy csúcsát jelentené, hiszen az eredeti játékok világát hosszú idő alatt, számtalan médiumban és megkapó részletességgel építették a BioWare írói. Akár az egyes pályák köré is simán fel lehetne húzni egy-egy épkézláb sorozatot, mielőtt rátérnénk az univerzum sorsát meghatározó fő cselekményszálra. Fel van hát adva a lecke Daniel Casey írónak, akit eddig leginkább szegényes bizonyítványa, a Halálos iramban 9-en végzett munkája alapján ismerhet a közönség. 

Casey-nek (akihez az eddigi infók alapján nem csatlakozik a játékok egyetlen eredeti írója sem) azért is nehéz lesz a dolga, mert az eredetileg játékmotorokra kitalált galaxis látványvilágát egészen biztosan nem lehet fillérekből újraalkotni egy tévés produkció keretein belül. A nagy költségvetéssel pedig nagy elvárásoknak kell majd megfelelnie, ráadásul nem csak az Amazon részéről. A Mass Effectnek máig elképesztően nagy és aktív rajongótábora van, akik kétségkívül meg fogják követelni, hogy a széria nemcsak visszaadja, de az eredeti nyomvonalakon tovább is építse az időközben klasszikussá vált univerzumot.

5. Outlast (Lionsgate, TBA)

A listánkon szereplő játékok közül a 2013-as Outlast a legkisebb volumenű produkció, így mindenképp tiszteletre méltó, hogy a sikerének köszönhetően már a hollywoodi stúdiók is felfigyeltek rá. Az eredeti horrorjátékot amelyben egy tényfeltáró újságíró fedi fel egy kétes menedzsmenttel rendelkező elmegyógyintézet titkait 14 hónap munkájával fejlesztette egy tízfős csapat, akik ráadásul sokáig fizetés nélkül dolgoztak, mivel nehezen találtak finanszírozót a projekthez. Tíz évvel és két folytatással később az Outlast ma már 37 millió eladott példánynál jár, úgyhogy bőven megérett az idő a filmfeldolgozásra, a Red Barrels stúdiónak pedig az ebből származó extra bevételre.

A bejelentésre idén október 30-ig kellett várni: ekkor derült ki, hogy a Fűrész-filmeket is készítő Lionsgate vette szárnyai alá az Outlast-filmet, amelynek forgatókönyvét ráadásul az eredeti játék írója, J. T. Petty fogja jegyezni, producerként pedig ugyanaz a Roy Lee dolgozik a projekten, aki közben a Bioshock-filmet is igyekszik tető alá hozni. Ha a végeredmény csak fele olyan félelmetes lesz, mint a játékok, akkor már bőven meg fogja érni a mozijegy árát.