Szerethető tudomány

Az EdisonKids, a Ludwig Múzeum és Barabási Albert-László újabb tudományos kihívást tett közzé iskolások számára.

Vajon mi történik, ha az egész világot foglalkoztató kihívások megoldásához a gyerekek is csatlakoznak gondolataikkal? Fantasztikus ötletek születnek gyerekektől gyerekeknek. Az EdisonKids lehetőséget teremt a generációk közti párbeszédre – különböző hátterű szakértők, nagy gondolkodók, céges szereplők, kreatív szakemberek és innovatív egyetemisták kapcsolódhatnak össze gyerekekkel, együtt gondolkozhatnak, alkothatnak és az egész világot foglalkoztató kihívásokra közösen hozhatnak megoldási javaslatot.

Barta Nikolett (EdisonKids) és Készman József (Ludwig Múzeum). Forrás: Rácz Tamás


Mindez olyan 10–16 év közötti gyerekeknek szól, akik tele vannak ötletekkel, kreatív gondolatokkal, csillapíthatatlan tettvággyal és lelkesedéssel. A kiválasztott gyerekcsapatokat egyetemista és céges mentorok segítik, a folyamat pedig egy prezentációval zárul: a csapatok a zsűri előtt mutatják be az EdisonKids Kihívásra hozott megoldási javaslataikat. Az első EdisonKids Kihívásra idén tavasszal Debrecentől kezdve Szolnokon át Székesfehérvárig számos gyerekcsapat jelentkezett, és arra a problémafelvetésre hoztak izgalmas digitális vagy fizikai megoldási javaslatokat, hogy mivel tudnának segíteni a karantén alatt a magányos kisebb gyerekeknek.

Nemrégiben rendezték meg a Ludwig Múzeumban az Edison100 díjátadót, melynek során kihirdették az őszi EdisonKids kihívást is. Az Edisonplatform csapata, a Ludwig Múzeum és a BarabásiLab által közösen megálmodott újabb kihívás címe: Szerethető tudomány. A kérdést a világhírű fizikus és hálózatkutató, Barabási Albert-László fogalmazta meg:

vajon hogyan lehet szerethetővé tenni a tudományt azon gyerekek számára, akik most kezdik az iskolát?

Erre az izgalmas kihívásra várják a szervezők a kreatív, vállalkozó szellemű gyerekek jelentkezését, akiket érdekel a tudomány varázslatos és színes világa, akik szívesen mélyednek el a matematika világában, érdeklődnek a technológia és mérnöki tudományok rejtelmei iránt.

Az együttműködés apropóját a Ludwig Múzeumban október 10-től látogatható BarabásiLab: Rejtett mintázatok – A hálózati gondolkodás nyelve című kiállítás adta.

Az elmúlt évek-évtizedek egyik legígéretesebb tudományos módszertani újdonságának a hálózatkutatás és a hálózati vizualizáció bizonyult, ami hatékony eszköznek tűnik kulturális, társadalmi jelenségek, így a képzőművészeti színtér vizsgálatához is.

A kiállítás nagyrészt a Barabási Albert-László tevékenységéhez köthető ún. Barabási-hálózatokat felhasználó kutatások elmúlt 25 évének bemutatása köré szerveződik. A hálózati vizualizáció alakulásának-fejlődésének nyomon követésével – a Barabási kutatólabor meghatározó projektjeinek bemutatása révén – az átfogó módszer képzőművészeti alkalmazásához juthat el az érdeklődő.

A kihívásra jelentkezni a www.edisonkids.org weboldalon lehet, szeptember 20-ig.