A talán legnépszerűbb és legidőtálóbb műfaj, a kémfilm megújítására vállalkozik a Universal Pictures A Bourne-rejtély című alkotása. A rendező, Doug Liman, akinek nevét elsősorban a Bárbarátok és a Nyomás! sikere tette ismertté, rendhagyó felfogásban viszi filmvászonra Robert Ludlum 1980-as kémregényét. Az újszerű értelmezéshez szükség volt egy új típusú főhősre, akinek megformálást a rendező az Oscar-díjas Matt Damonra bízta (Good Will Hunting, A tehetséges Mr. Ripley, Ocean's Eleven - Tripla vagy semmi).
A filmet teljes egészében az öreg kontinensen forgatták, színhelyül Prága, Párizs és Olaszország szolgáltak. A nemzetközi színészgárda tagjai Franka Potente (A lé meg a Lola), Chris Cooper (Amerikai szépség, Októberi égbolt), Brian Cox (Embervadász, L.I.E.), Clive Owen (Croupier) és Adewale Akinnuoye-Agabaje (A múmia visszatér). A forgatókönyvet Tony Gilroy és William Blake Herron írták.
A producerek közt helyet kapott Liman, Patrick Crowley (Charlie angyalai 2); Richard N. Gladstein (Árvák hercege). Executive producerként részt vett a munkában Frank Marshall, aki olyan hollywoodi babérokkal büszkélkedhet, mint Az elveszett frigyláda fosztogatói vagy A hatodik érzék, valamint maga Robert Ludlum is, aki a közelmúltban hunyt el.
A rendezés hagyománybontó elképzeléseinek megvalósítására válogatott csapat állt össze az operatőr Oliver Wood (U-571, Ál/Arc), a látványtervező Dan Weil (Leon, a profi, Az ötödik elem), a jelmeztervező Pierre-Yves Gayraud (Indokína, Kelet-Nyugat), az Oscar-díjra jelölt vágó Saar Klein (Az őrület határán, Majdnem híres) és a zeneszerző John Powell (Shrek, I am Sam) segédletével.
A történet elején egy olasz halászhajó legénysége kiment a tengerből egy bajbajutott férfit (Damon), aki ráadásul amnéziában szenved. Szinte félhalott, mikor rátalálnak; a hátában lévő golyókon és egy svájci bankszámlaszámon kívül semmije sincs. Nem tudni ki ő, és honnan jött, de hamarosan kivételes tehetséget árul el az önvédelem, a keleti harcművészetek és a nyelvészet terén. Mindez sokatmondóan veszélyes múltat sejtet. Hősünk zavartan és kimerülten hozzálát, hogy kiderítse, ki is ő valójában, és hogyan sodorhatta magát ilyen veszélybe.
A zürichi széffiók tartalma, ha lehet, még az előzményeknél is zavarba ejtőbb: néhány útlevél, egy duzzadó bankjegyköteg, automata pisztoly valamint egy név? Jason Bourne? és mellette egy párizsi cím. Hogy mindez mit jelenthet, az Bourne számára is rejtély. Senkit nem ismer, őt azonban rendre felismerik, de úgy tűnik, nem épp a jóakaróiba botlik úton-útfélen. Mikor megismerkedik Marie Kreutz-cal, egy német származású világjáróval, kétségbe esett lépésre szánja magát. Felajánl 10. 000 dollárt, hogy a lány eljuttassa Párizsba. Marie - bár habozik - végül rááll a dologra, és a belevág egy kalandos utazásba, mely visszavonhatatlanul megváltoztatja életét.
Jason Bourne a múlt nyomait kutatva Európából a Virginia állambeli Langleyben székelő CIA főhadiszálláshoz jut el, ahol a "Treadstone" fedőnevű titkos tervet koordinálják. Bourne és Marie Franciaországban próbálnak elbújni a radarcsápok elől, ám a Treadstone titkának őrzői üldözésükre indulnak, hogy mielőbb felkutassák és semlegesítsék Bourne-t.
A világ számos szegletében ismerősen cseng Robert Ludlum titokzatos hősének, Jason Bourne-nak a neve. A Bourne-trilógia - egészen a film forgatása után bekövetkezett haláláig - a világon mindenütt népszerű íróvá tette Ludlumot. A filmmel egyező című első regény a hidegháború idején játszódik, mikor Carlos (aki a könyvben is szerepel) egész Európát sokkolta véres merényleteivel. Liman két évtizeddel később Ludlum áldásával nekilátott, hogy a regény eredeti hangulatát megőrizve új környezetbe helyezze a történetet, és ezzel közelebb hozza az időközben felnőtt nemzedékhez.
"Én csak jó történetekkel tudok dolgozni. És A Bourne-rejtély nem más, mint egy nagyon jó történet" - kezdi Liman, akinek újdonsült pilótaként első útja a Glacier National Parkba vezetett, hogy Ludlummal személyesen állapodjon meg a jogokat illetően. "Meglehetősen drámai belépő volt" - folytatja. "Ludlum egyből rám is ragasztotta a "Hollywood" nevet, ami elég vicces, ugyanis tősgyökeres New York-i vagyok."
Miután a jogok megvoltak, Liman tárgyalásba kezdett a Universallal. "Azért esett a választásom épp a Universalra, mert ők sem szerettek volna egy újabb, átlagos akciófilmmel előrukkolni. Számukra is perdöntő volt, hogy egy hús-vér szereplő köré épüljön a cselekmény" - húzza alá a rendező. "Számtalanszor bizonyították már, hogy hajlandóak kockáztatni, ha ez a film javára válik."
Liman ezt a kémfilmet saját generációjának szánta. "A legtöbb kémtörténet teljesen hiteltelen" - mondja. "Apám munkája miatt egy időben Washington D.C.-ben éltünk. Az Irán-ellenes elhárításnál dolgozott, így megfigyelhettem, hogyan dolgoznak az igazi kémek."
Limanék tehát tíz évvel megfiatalították Bourne-t. Jól tudták, hogy az ötlet csak akkor válik be, ha sikerül olyan embert találniuk, akiben az érett színész tehetsége egy atléta ügyességével párosul. Matt Damon neve ugrott be elsőre mindenkinek, a színész pedig gondolkodás nélkül kötélnek állt.
"Doug személye és éleslátása garanciát jelentett. Ezért mondtam igent, amikor felkért" - állítja Damon. "Tudtam, hogy sosem rendezne átlagos akciófilmet, és arra gondoltam, ha valaha egyszer ilyesmit akarnék csinálni, akkor csak olyan valakivel tudnám elképzelni, mint ő."
Damon nem kis örömére Bourne és a szeszélyes Marie Kreutz kapcsolata központi szerephez jut a forgatókönyvben. A főhősnő szerepét, ha lehet még jobban átszabták a film alkotói, mint Jason Bourne-ét. Írás közben Liman és Tony Gilroy a A lé meg a Lolában feltűnt német színésznőt használták mintául Kreutz jellemének megformálásához. Liman végül Franka Potentére bízza a szerepet.
Potente is lelkesedett az ötletért, hogy a hangsúly az akciókról a jellemekre és kapcsolatukra kerül. "Úgy vélem, hogy ez a film megújíthatja a Hitchcockkal induló kémfilmek hagyományát, amelyben ott vannak ugyan az akciók, de a figurák erősek, és az egymással való kapcsolatuk is kidolgozottabb."
Damon és Potente ezek után kőkemény edzésbe kezdtek Nicholas Powell és Michael Torchia irányításával. "Három hónapig mást sem csináltam, mint harcművészetekkel, önvédelemmel foglalkoztam és fegyveres kiképzésen vettem részt. Kicsit olyan volt, mint egy nyári gyorstalpaló tanfolyam haladó orgyilkosok részére" - vigyorodik el Damon.
Damonnak el kellett sajátítania a Fülöp-szigeteki harcművészet egyik stílusát, a Kalit. "Három-négy, elég gyors mozdulatra épülő védekező, támadó és blokkoló technikáról van szó" - magyarázza Nick Powell. "Filmen nem nagyon látsz ilyesmit, és pontosan ez keltette fel Doug figyelmét. Jason Bourne egy elsőrangúan képzett gyilkológép: rendezőnk valami újdonsággal akarta meglepni a közönséget."
A stáb főhadiszállása Párizs volt, ami a nagyvárosi és a hivatalos útvesztők miatt az egyik legkevésbé kedvelt helyszín a filmkészítés világában. S habár a Szajna, a Notre Dame és Párizs sok más ékköve is feltűnik a vásznon, Limanék végül egy piciny, Belville nevű kerületben kötnek ki. "Belville-ben találtam meg az igazi párizsi hangulatot" - állítja Liman, akit Los Angeles hasonló kerületei ihlettek a Bárbarátok és a Nyomás! megrendezésére. "Hatalmas a nyüzsgés az utcákon. Mindenütt kínaiak, vietnámiak, észak-amerikai zsidók, észak-afrikai muzulmánok" - teszi hozzá Crowley. "Egy kantoni gyorsétkezde mellett könnyen előfordulhat, hogy az ember egy tunéziai kóser éttermet talál."
Párizsban forgatták a film két kiemelkedő akciójelenetét is. Az elsőben Bourne és Marie a lány viharvert piros Austin Minijében menekülnek - egyenest egy francia rendőrkordon karjaiba; a másodikban Bourne-t lakásában támadja meg a Treadstone embere.
"A Mini arra volt jó, hogy bemutassuk, milyen remek sofőr is Bourne. Mivel ez egy nagyon kicsi kocsi, hősünknek ezt kihasználva kellett olyan helyeken menekülnie, ahol egy rendőr autó már nem fér el. Ez a Mini egy zsebkendőn is megfordul."
Amikor Bourne és a Treadstone-os Castel összecsapnak, Matt Damon végre megmutathatta, mit tanult mesterétől. "Tulajdonképpen maga Matt csinál mindent a felvételeken" - jegyzi meg Powell. "Egy kis kali-stílusú előcsatározással kezd, ami átmegy thai boxba, aztán közelharc következik. De valójában akkor derül ki, hogy Bourne milyen felkészült harcos, amikor egy golyóstollal küzd Castel késével szemben!"
A másik helyszín, Prága, ami a filmtörténet során már rengeteg várost helyettesített, ezúttal Zürich dublőreként debütált.
"Zürichnek igazából a tóval határos részei a látványosak. Azt gondoltuk, a rengeteg bank majd izgalmassá teszi a városképet, de olyan rendezett és tiszta minden utca, mintha Strasbourgban járna az ember" - ismeri el Crawley. "Végül Prága mellett döntöttünk?"
Ehhez azonban a stábnak kissé át kellett alakítania a cseh főváros arculatát. Az utcákat többször is műhóval borították be, de fel kellett építeniük a svájci amerikai konzulátus harminc méteres homlokzatát is. Bourne üldözői elől menekülve kívülről ereszkedik a mélybe.
"Matt egész egyszerűen lenyűgöző volt" - mondja elimerően Powell. "Az utolsó tizenöt méterhez már nem használhattunk kaszkadőrt. Talán ez volt a legnehezebb feladat, amivel meg kellett küzdenie."
A forgatás hónapjai alatt Limannak és csapatának teljes összhangban kellett együttműködnie.
"Nagyon élveztem a közös munkát" - emlékszik vissza Liman. - "Matt és Franka pontosan érezték, hogy ha többet akarunk egy sablonos akciófilmnél, akkor egyikünk sem hibázhat. Nem volt éppen könnyű dolgunk, és csak hálás lehetek, hogy ilyen fantasztikus gárda vett körül."