A korona, A vezércsel vagy az Easttowni rejtélyek fog tarolni az Emmy-díjátadón?

Szeptember 19-én Emmy-díjátadó: megnéztük, kik a legesélyesebbek a jelöltek közül. Erős a mezőny, és ez az év (is) a streaming sorozatoké lesz.

A korona, A vezércsel, Ted Lasso – az Emmy legnagyobb esélyesei. Nézzük, hogy a fő kategóriákban jut-e bárki/bármi másnak lehetőség a nyerésre.

 

Legjobb drámasorozat
The Boys
A Bridgerton család
A korona
A szolgálólány meséje
Lovecraft Country
A mandalori
A póz
This Is Us

A "nagy" sorozatok közül A szolgálólány meséje és a Lovecraft Country jelölése némileg érthetetlen:

előbbit talán már csak megszokásból, talán illendőségből jelölik (idén 11 kategóriában), hiszen a valóban fontos első évad után A szolgálólány meséje előbb önismétlő szenvedéspornóvá, majd egy logikátlanságoktól hemzsegő, ZS-kategóriás bosszútörténetté süllyedt.

"Az alkotók megragadtak a „hol zsarnokság van, ott zsarnokság van” mantra ismételgetésénél, és amióta az első évad után elszakadtak a széria eredetijéül szolgáló Margaret Atwood-regénytől, képtelenek bármiféle tartalommal feltölteni munkájukat. A kínlódás tehát már harmadik évada tart, és miközben szinte mindenki csak szidja a sorozatot, megnyugodhatunk: ötödik évad is készül belőle." – írta kritikusunk az évadról.

A gondok már az első évad vége felé elkezdődtek, amikor a széria elszakadt a könyveredetitől,

és izgalmas, valójában sokszor látott és mindenki által unásig ismert történésekkel próbálta feldobni a főhősnő szenvedésének monoton krónikáját. Akkortól kezdtek el az alkotók fantáziátlan panelekkel dolgozni, ami mára szép lassan odáig fajult, hogy már nemcsak másokat, de saját magukat is csak ismételni tudják – így a végtermék mostanra valami hihetetlen módon redundánssá vált.

Az egyébként hat kategóriában jelölt  Lovecraft Country pedig érdekesen indult ugyan, ügyesen vegyítette a ponyvákból kölcsönzött horrort a rasszizmus húsbavágó problémáival, ám végül unalomba fulladt.

A Netflix A koronája viszont a némileg csendesebben csordogáló harmadik évad után a negyedikkel nagyot ment.

"Nem lenne azonban igazságos elhallgatni, hogy nemcsak a Thatchert alakító Gillian Anderson brillírozott újoncként a sorozat negyedik évadában, hanem Emma Corrin is, akit Diana walesi hercegné szerepében láthatnak a nézők. A 24 éves Corrin bámulatosan jól alakítja azt a szende iskoláslány Diana Spencert, aki alig múlt el 20 éves, amikor beházasodott a világ egyik vezető nagyhatalmának uralkodócsaládjába – hogy aztán a Szívek Királynőjeként olyan kisugárzású, vérbeli hercegné legyen belőle, akinek a koronája fényében még maga a hétpróbás uralkodónő, II. Erzsébet is elhalványul. Corrin és a Netflix stábja szívbemarkoló tökéletességgel, lehengerlő alapossággal és páratlan hitelességgel forgatta újra azokat a fotósok és híradóstábok által alaposan dokumentált eseményeket (például az ausztráliai körútjukat), ahol mindig akkora, már-már őrületbe hajló örömujjongással fogadják a rajongói Dianát, mintha csak a Beatles ötödik tagja lenne!" – írtuk az évadkritikában.


Legjobb komédiasorozat
Feketék fehéren
Cobra Kai
Emily Párizsban
Hacks
A légikísérő
A Kominsky-módszer
PEN15
Ted Lasso

Az előrejelzések a 13 kategóriában jelölt Ted Lassónak ígérik a díj(ak)at, kritikusunk is odavolt érte: "Ha az orvosok terápiás jelleggel sorozatot is ajánlhatnának, akkor most pont egy ilyen mozgóképes feelgood-koktélt írnának fel."

Legjobb minisorozat
I May Destroy You
Easttowni rejtélyek
A vezércsel
A föld alatti vasút
WandaVízió

Az Easttowni rejtélyek és A vezércsel tűnik a kategória legesélyesebb nyerteseinek, hiszen mindkettőről ódákat zengett kritikus és néző egyaránt.

"Walter Tevis 1983-as azonos című regényéből eredetileg Heath Ledger rendezte volna első játékfilmjét Ellen Page főszereplésével még 2008-ban, de végül Scott Frank (Sírok között) csinált belőle elképesztően sikeres sorozatot a Netflixnek. És A vezércsel váratlan sikere teljesen jogos. Frank olyan közel tudja hozni mind hősnőjét, mind a témát, úgy be tudja rántani a nézőt, hogy az is meredten néz végig minden itt mutatott játszmát, aki korábban azt sem tudta, mi az a szicíliai védelem. Nem mondom, hogy nem lesz kicsit repetitív a sokadik összecsapás, de erre is van gyógyszer, mindenféle jól kitalált vizuális trükkel lehet ezeket feldobni, a lényeg az, hogy a két ellenfélre figyelünk, az apró rezdülésekre, amikkel a másik lépéseire reagálnak, a testtartásukra, a szűkülő pupillákra. És ezért volt annyira jó választás a tini, illetve már felnőtt Beth szerepére Anya Taylor-Joy – kislányként a szintén remek Isla Johnston alakítja -, mert hihetetlenül kifejező arca és játéka van." – írta kritikusunk A vezércselről, az Easttowni rejtélyekről pedig többek közt ezt írtuk: "Már a legelső jelenettől kezdve egyértelmű, hogy ebben a kisvárosban mindenki ismer mindenkit, Mare pedig olyan szinten ide tartozik, hogy a legtöbb helyi nemcsak az ismerőse, de a rokona is. A főhősnő ugyanolyan, mint Easttown maga (nem véletlenül az a sorozat eredeti címe, hogy Mare of Easttown): van mire büszkének lennie, de ma már mindenki inkább menekülne tőle. És a valószerű környezet mellett persze ő az, ami miatt a széria olyan jól működik, hiszen egyszerre jóleső és fájdalmas figyelni, ahogy epizódról epizódra mind többet tudunk meg róla, és kiderül, hogy miért olyan mogorva, megközelíthetetlen és talán kissé kíméletlen, amilyen." 

Nem véletlenül jelölték mindkét sorozat főszereplőjét, Anya-Taylor Joyt és Kate Winsletet is Emmyre.


Legjobb férfi főszereplő drámasorozatban

Sterling K. Brown (This Is Us)
Jonathan Majors (Lovecraft Country)
Josh O’Connor (A korona)
Regé-Jean Page (A Bridgerton család)
Billy Porter (A póz)
Matthew Rhys (Perry Mason)

A verseny szorosabb, mint amilyennek elsőre tűnik, és két nagyon különböző versenyző között dőlhet el a díj sorsa.

Az egyik legesélyesebb Billy Porter, figyelembe véve A póz utolsó évadának általános Emmy-teljesítményét, és azt a tényt, hogy Porter már nyert ebben a kategóriában. Másfelől, szeretik az Emmy-ket egy kupacban adni,  A korona komoly díjesőre számíthat, így Josh O'Connor is jó eséllyel győzedelmeskedhet, a tenyérbemászó Károly herceg szerepével.

 

Legjobb női főszereplő drámasorozatban

Uzo Aduba (A terapeuta)
Olivia Colman (A korona)
Emma Corrin (A korona)
Elisabeth Moss (A szolgálólány meséje)
Mj Rodriguez (A póz)
Jurnee Smollett (Lovecraft Country)

Ha Elizabeth Moss díjat kap, akkor a zsűrinek elment az esze:

Moss alapból rossz színésznő, A szolgálólányban nyújtott teljesítménye pedig már egy ideje kimerül a gonosz kamerába nézéssel. A korona azonban két jelölttel is büszkélkedhet a kategóriában, és a mindig zseniális Olivia Colmant helyett azonban

valószínűbbnek tűnik Emma Corrin díjazása:

kisugárzásával, bájával és kiváló alakításával egyértelműen ő vitte el a showt a Netflix sorozatának negyedik évadában.

 

Legjobb női főszereplő komédiasorozatban:

Aidy Bryant (Shrill)
Kaley Cuoco (A légikísérő)
Allison Janney (Mom)
Tracee Ellis Ross (Feketék fehéren)
Jean Smart (Hacks)

A Hacks női főszereplője, Jean Smart tűnik a legesélyesebbnek. Őt már tizenegyszer jelölték (ebből kettő idei), és háromszor kapta meg a díjat. Legnagyobb ellenfele Kaley Cuoco lehet, A légikísérő legnagyobb hátránya azonban az, hogy kevésbé népszerű sorozat.

 

Legjobb férfi főszereplő komédiasorozatban:

Anthony Anderson (Feketék fehéren)
Michael Douglas (A Kominsky-módszer)
William H. Macy (Shameless)
Jason Sudeikis (Ted Lasso)
Kenan Thompson (Kenan)

Jason Sudeikis a Ted Lassóval eléggé borítékolhatónak tűnik, nincs is ezen mit magyarázni.


Legjobb női főszereplő minisorozatban vagy tévéfilmben

Michaela Coel (I May Destroy You)
Cynthia Erivo (Géniusz)
Elizabeth Olsen (WandaVízió)
Anya Taylor-Joy (A vezércsel)
Kate Winslet (Easttowni rejtélyek)

Ahogy feljebb írtuk, a kategória két nagy esélyese, Anya Taylor-Joy és Kate Winslet is határozott, remekül kidolgozott és bonyolult jellemű nőket alakítanak, akik szinte egymaguk viszik el a hátukon a két sorozatot. Nehéz dönteni közöttük.


Legjobb férfi főszereplő minisorozatban vagy tévéfilmben

Paul Bettany (WandaVision)
Hugh Grant (Tudhattad volna)
Ewan McGregor (Halston)
Lin-Manuel Miranda (Hamilton)
Leslie Odom Jr. (Hamilton)

A Hamilton és a Tudhattad volna nem lett valami nagy siker, a Halstonnak pedig McGregor alakítása az egyetlen jelölése. A WandaVíziót azonban szerették a nézők és a kritikusok is, és Paul Bettany tényleg odatette magát: az érzékeny, az életre, emberi kapcsolatokra és érzelmekre folyamatosan rácsodálkozó Vízió hálás karakter, és míg a Marvel-filmekben egyszerűen nem volt lehetőség mélyebb bemutatására, Paul Bettany végre sziporkázhat a szerepben. A Wandát játszó Elisabeth Olsent is jelölték a maga kategóriájában, és díjat is érdemelne, de Kate Winslet és Anya Taylor-Johnson veszedelmes ellenfelek.

Az összes kategória jelöltjei itt tekinthetők meg.

(Forrás: Vanity Fair)