Összegyűjtöttük azokat a romantikus regényeket, amelyeket szívesen ajánlunk olvasóinknak a szerelmesek napjára. Ügyeltünk arra, hogy ne a múlékony, kérészéletű ponyva példányai szerepeljenek itt, hanem a minőségi szórakoztató- és szépirodalom ikonikus darabjai.
Az alábbi kötetek remélhetőleg még hosszú évekig semmit sem veszítenek értékükből, vagyis ha párunknak nem tudjuk megvenni idén az összeset, a lista bizonyára jövőre is aktuális lesz.
A romantikus regényeket többnyire úgy képzeljük, hogy kosztümös nők és férfiak osztanak meg egymással forró vallomásokat egy tizenkilencedik századi kastély kandallója mellett, vagy pedig hullámverte trópusi tengerparton gyümölcskoktél társaságában a gazdag pasi nyakába csimpaszkodva heverészik a boldog bombanő.
Van egy harmadik fajtája is a szerelmes regényeknek: a mediterrán borvidéken olasz vagy francia kaját készít a nagyvárosból érkezett és a vidék csendjét élvező fiatal és többnyire gazdag, értelmiségi pár, majd természetesen szerelmeskednek egy pohár toszkán vörösbor és az égő gyertyák mellett.
Nos, ilyen könyvekről ezúttal szó sem lesz. Cikkünkben olyan regényeket válogattunk össze, amelyek időtálló értéket képviselnek és hiteles érzelmeket ábrázolnak. Ja igen, jobb tudni előre: vámpíros romantikára se számítsunk. (A regények ismertetőjéhez több helyütt a könyvek fülszövegét hívtuk segítségül.)
Emily Brontë: Üvöltő szelek
[img id=453809 instance=1 align=left img]Talán a legismertebb brit romantikus mű a világirodalomban, kötelező olvasmány.
"Szerelem, gyűlölet, bosszú. Így summázható Catherine és Heathcliff sírig s talán azon túl is tartó szenvedélyes kapcsolata. A lány apja befogadja az árva fiút, akit Catherine fivére, Hindley kezdettől fogva megvet és cselédként kezel. Az apa idővel meghal, s noha az öntörvényű lelenc és a lány között az évek során szerelem szövődik, Catherine mégis az elegáns és udvarias Edgar Linton felesége lesz.
Heathcliff minden szeretetből kiszorul, ezért egy viharos éjjelen elszökik. Évekig nem is hallani felőle, ám amikor visszatér, eltökélt szándéka, hogy méltó bosszút áll az elszenvedettekért, és sötét szándékainak olthatatlan szerelme sem vethet gátat.
Valóság és látomás, természet és lélekelemzés, vadság és odaadás furcsa szövedéke a történet, egy magába forduló, romantikus lélek költői vallomása a szerelemről és a szenvedélyről. Elemzése kegyetlen mélységeket tár fel és nyomasztó légkört teremt: titokzatosság, babonák homálya övezi szereplőinek jellemét, a romlás sötét erői csapnak össze és küzdenek egymással, míg végül a tragikus feszültséget ismét a szerelem, a fiatalok, az újabb nemzedék szerelme oldja fel." (Lazi Kiadó)
Nicholas Sparks: Szerelmünk lapjai
[img id=453814 instance=1 align=left img]Romantikus alapmű, a könnyed, de ponyvának még nem számító romantikus regények sorában.
"A mű a végtelen szerelem szívszorítóan gyengéd története. 1946-ban, Észak-Karolinában kezdődik, amikor Noah Calhoun visszatér a második világháborúból.
A harmincegy éves férfi, miközben megpróbálja birtokát felvirágoztatni, folyton egy gyönyörű lányra gondol, akivel tizennégy évvel korábban találkozott, és akit eddig mindenkinél jobban szeretett.
Az emlékeinek él, egészen addig, amíg a lány meg nem érkezik a városba. Mi történt velük az elmúlt években, és hogyan alakul további életük? Mindezt megtudhatjuk e páratlanul szép, mesterien szőtt, megrendítő és igaz szerelmi regény lapjairól." (General Press Kiadó)
Závada Pál: Jadviga párnája
[img id=453832 instance=1 align=left img]A fél ország művelt olvasóközönsége ezt a könyvet olvasta 15 éve. Romantikus hullám söpört végig az olvasókon a kilencvenes évek végén és Závada Pál regényéről azt hallottuk, túlságosan is gyanús, ha ilyen sokan szeretik. Pedig remekmű.
"A naplóformában írott regény, bár történetileg az elidegenítésről, közelebbről egy rejtelmes családi szövetség csődjéről tudósít, mégsem egyszerűen a széthullás krónikája, benne rések nyílnak a moralitás titkos rejtekeire, amelyek még az egész életre kiható nagy hazugságok idején is a tisztaság hajlékai maradnak. Ez a tragikus ambivalencia, amelynek következményei az emberi természet esendőségében erednek, a sors végzetszerűségével kíséri végig a történetet. A Jadviga párnája jelentős alkotás, varázslatos elbeszélés, nyelvi erejénél fogva világos gesztus a klasszikus próza eszményei felé a kortárs irodalom bizonytalan hierarchiájában." (Magvető Kiadó)
Nem vitás, hogy az elmúlt húsz év legnagyobb teljesítményei közül való, amelyben a több hangra szerelt naplóforma és a nyelv újrateremti a műfaj romantikus hagyományát, szociografikus elemekkel, történeti kulisszával és mélylélektannal telítve azt. Nagy élmény, amely kortárs irodalomtörténetünkre is hatással volt: Závada regénye óta végre ismét nem kell szégyellnünk a posztmodern által megtagadott Történetet és a lélek kiismerhetetlen útjait. (Mert hiszen mi lehet ennél a regénynél posztmodernebb?)
Gabriel Garcia Marquez: Szerelem a kolera idején
[img id=453850 instance=1 align=left img]A szerelem, a vaskos humor és a drámai mágia tombol Garcia Marquez regényében, amely a Száz év magánnyal egyenértékű, hatalmas mű és egy életen át tartó szerelem története.
Főhőse, Florentino Ariza fiatalkorában beleszeret a tizennégy éves Fermina Dazába. A lány viszonozza az érzelmeit, és az apai tiltás ellenére levelezésbe kezd a fiúval. Később azonban Fermina Daza váratlanul meggondolja magát, kikosarazza Florentino Arizát, és férjhez megy Juvenal Urbinóhoz, a megbecsült orvoshoz.
Florentino Ariza elhatározza, hogy várni fog Fermina Dazára, ha kell, egy életen át. Mikor az orvos idős korában életét veszti, az időközben megöregedett Florentino Ariza újra udvarolni kezd élete szerelmének, és álma végül megvalósul."
Ha nem csupán megrendülni vagy meghatódni kívánunk egy romantikus regényen, hanem igazán komoly nyelvi megoldásokban gazdag szórakoztató műalkotásra vágyunk, akkor a Szerelem kolera idején garantált élvezetet nyújthat mindenki számára.
Szép Ernő: Lila ákác / Ádámcsutka
[img id=453886 instance=1 align=left img]Mindkét regény a legjobb szerelmes művekhez sorolandó. Ráadásul mindkét történet, a Lila ákác és az Ádámcsutka is, egyenként is 2-2 szerelem története.
De többek is annál: az eltűnt idő, a magány, az alkotói lét, impressziók és fájdalmak, meg persze a szerelem sűrű érzékletei. Szép Ernő mondataiban elemi erő és érzékenység van. És persze humor. Kegyetlen, keserű, fekete humor.
Míg a Lila ákác az ifjúság emlékműve, addig az Ádámcsutka, hasonló motívumokkal egy önéletrajzi fényben feltáruló keserű búcsú az ifjúságtól, az élettől, az illúzióktól. Számvetés és küzdelem az idővel.
Mindennek semmi jelentősége nem volna a nyelv nélkül. A hangnem, a kifejezések és szókapcsolatok pontosan kijelölik azt a kort, irodalmi korszakot, amelyben született, de Szép Ernő nyelvi univerzuma olyan friss ma is, mintha nem telt volna el majdnem száz év a megírásuk óta.
Lev Tolsztoj: Anna Karenina
[img id=453935 instance=1 align=left img]"A Háború és béke után Tolsztoj Nagy Péter koráról akart regényt írni; lelkesen gyűjtötte hozzá az anyagot, ez a mű azonban mégsem született meg. ,,Egy regényt írok, amelynek semmi köze I. Péterhez - árulta el titkát 1873-ban, Nyikolaj Sztrahovnak írt levelében. - Ez a regény az első valódi regény életemben, nagyon megfogta a szívemet..." (Európa Könyvkiadó)
Tolsztoj második nagyregénye egy hatalmas, de a társadalom szemében törvénytelen, tragikus szerelem története, egy férjes asszonyról, aki a teljes élet után vágyakozik, otthagyja boldogtalan házasságát és követi fiatal arisztokrata szerelmét, Vronszkijt.
"A címszereplő a világirodalom legvonzóbb nőalakjai közül való, szenvedélyének, szerelmének, tragédiájának érvénye egyetemes - az emberi érzelemvilág bonyolultságáról rajzolt tolsztoji kép "mélységélessége" - akárcsak a Háború és béke monumentalitása - páratlan." (Legaza Ilona ismertetőjéből)
John Fowles: A francia hadnagy szeretője
[img id=453958 instance=1 align=left img]"John Fowles a XX. századi angol regényírás kiemelkedő képviselője, akinek nevével A lepkegyűjtő, majd A mágus és a Daniel Martin borítóján találkozhatott a magyar olvasó.
A francia hadnagy szeretője egyik legizgalmasabb és legsokrétűbb angol regénye. Romantikus elbeszélés a tizenkilencedik századból, egy viktoriánus jegyesség felbomlásának és egy nagyon is modern szerelemnek a megkapó története, élvezetes, szellemes és gondolatgazdag korrajz a tizenkilencedik századi Anglia társadalmáról, szokásairól és eszmevilágáról – s mindez egy minden ízében modern szerző tudatosságának, fölényes és játékos iróniájának mérlegén.
Két kor, két lelkület, két világ és két irodalmi forma vívja játékos párviadalát, majd nyújt békülékeny kezet egymásnak, pontosan száz év távolából, a könyv lapjain: az a tizenkilencedik századi Anglia, és a modern kor, a maga kétkedőbb, zaklatottabb, de talán merészebb tudatosságával." (Európa Könyvkiadó)
Erich Segal: Love Story
[img id=453968 instance=1 align=left img]Mindenki ismeri.
Néhány évtizede még elképzelhetetlen volt az otthoni könyvespolc a Love Story nélkül. Talán a legnagyobb szerelmes regénynek tartották akkoriban. Pedig Jenny és Oliver szívszaggató sztorija az egyik legszomorúbb szerelmi történet.
A gazdag Oliver és a szegény Jenny a Harvardon ismerkednek meg. Hatalmas a szerelem és a családi ellenállást is leküzdve összeházasodnak. Amikor azonban már jönnének az édes hétköznapok, a családtervezés időszaka, egy orvosi vizsgálat során kiderül, hogy Jenny meg fog halni. A könyv második része lényegében az elkerülhetetlen elválást örökíti meg és milliók könnyeit csalta ki szerte a világon.
A Love Story talán éppen hétköznapiságával, puritán közlésmódjával aratott sikert. Olyan történetet mesélt el, amely mindenkivel megeshet, mindezt pedig teljesen egyszerű nyelvezettel, az érzelmek hiteles bemutatásával. Nem vitás, hogy sokat dobott rajta a későbbiekben a sikeres filmváltozat is, amelyben Ryan O'Neal és Ali MacGraw alakították a főszerepeket.
Marcel Proust: Az eltűnt idő nyomában
[img id=453989 instance=1 align=left img]"Marcel Proust nagyszabású regényciklusa nemcsak a 20. század francia irodalmának, hanem az egész világirodalomnak klasszikus műve. Művészetével Proust új utat kezdett, új látásmódot teremtett az irodalomban, megújítva a regény formáját. Életműve a modern világirodalom kiapadhatatlan forrása. Az első kötetben a gyerekkor és az elveszett paradicsom iránti sóvárgás jelenik meg." (Magvető Kiadó)
A 7 kötetből álló ciklus teljes egészében rászolgált a legjobb romantikus regény titulusára, de ebből a szempontból talán az első kötet a legintenzívebb. Egyszerre bontakozik ki az olvasó előtt a narrátor, illetve Swann érzelmi élete.
A Swann olvasása szó szerint megizzasztja az embert. Nemcsak szellemi értelemben, hanem fizikailag is közvetlenül érzékelni az energiáját. Az érzések, gondolatok, az idő és a tér, az emberek és a világ ennyire intenzív megtapasztalása, ilyen műgonddal, aprólékos részletességgel kidolgozva és formába öntve ezt az érzékenységet, utolérhetetlen teljesítmény a világirodalomban.
William Shakespeare: Rómeó és Júlia
[img id=454024 instance=1 align=left img]Bár nem regény, hanem dráma, természetesen kihagyhatatlan Rómeó és Júlia szerelmének tragikus története.
"A dráma témájának alapja egy olasz novella:Shakespeare a kor szokása szerint nyúlt ismert témákhoz, és teremtett azokból új, önálló alkotást. A novellából kiindulva írta meg a líraiság és a tragédia szintézisének a remekét.
Párkapcsolat, szerelem, érzékiség, családi viszály, ifjú nemzedék és öregek ellentéte: örökké aktuális élethelyzetek.
Tobzódó életvágy és végzetszerű halál oly költőiséggel és drámaisággal megfogalmazva, hogy a világirodalom egyik legnagyszerűbb szerelmes művét ünnepelhetjük a darabban. A létezés fő misztériuma, a szerelem - az élet maga - és a halál egy alkotásban: a mindenkori ifjúság megdicsőülése és az értelmetlen halál elutasítása." (Európa Kiadó)
A. S. Byatt: Mindenem
[img id=454040 instance=1 align=left img]Egy nagyon trükkös, erősen posztmodern, de roppant szórakoztató és feledhetetlen, kortárs romantikus regény.
Két irodalmár a nyolcvanas évek Angliájában különféle véletlenül talált levelek és dokumentumok alapján felfedezi, hogy a jelentős (és persze fiktív) tizenkilencedik századi költőfejedelem, Randolph Henry Ash és kortársa, Christabel LaMotte, noha arra eddig semmiféle irodalomtörténeti nyom nem utalt, titokban szeretők voltak.
Közös nyomozásba kezdenek, vonzalom ébred bennük egymás iránt és ez még csak a kezdet, mert a történet számos misztikus csavart rejteget.
A szerző Booker-díjas remekműve, összekapcsolva a tizenkilencedik század és a posztmodern világát, a két idősíkon haladó cselekményből egy kiváló romantikus regényt hoz létre.
Nádas Péter: Emlékiratok könyve
[img id=454075 instance=1 align=left img]"Az először 1986-ban megjelent nagyregény az eltelt tizenöt év alatt meghódította Európát és Amerikát, a világ kultúrájának részévé vált. A huszadik század emberének szellemi válságát és élettapasztalatát összegző nagy művek között tartják számon. Egy könyv, amelyet minden művelt embernek olvasnia..." (Jelenkor Kiadó)
Talán keveseknek jutna eszébe Nádas Péter regényét a romantikus műalkotások közé sorolni, holott az elmúlt negyedszázad magyar irodalmában Nádas küzdött a legtöbbet egy hiteles érzéki nyelv megteremtéséért.
Az Emlékiratok könyve több síkon futó cselekményében többféle szerelmi szálra is bukkanunk, hagyományos férfi-nő viszonyra és homoerotikusra egyaránt.
A regény nem csupán cselekményében, több síkon játszódó regényidejében, elbeszélő hangjaiban és történetvezetési formájában egyedülálló munka irodalmunkban, de mondatalkotása is lenyűgöző és a a túlfűtött szenvedély sem idegen tőle.
Thomas Mann: Tonio Kröger - Halál Velencében
[img id=454822 instance=1 align=left img]Thomas Mann két korai kisregénye rokonságban áll Nádas művével. Nagy merészség szerelmes regényeknek nevezni őket - pedig egyértelműen azok, és nemcsak szellemi értelemben.
A Tonio Krögerben Ingeborg, míg a Halál Velencében lapjain egy szőke fiatalember, Tadzio a szerelem tárgya. Az ellenállhatatlan vonzódás alapja az író és a hétköznapi ember, a normális világ feloldhatatlan viszonya.
Mind Tonio, mind Aschenbach a "szőkék és kékszeműek" rabja, szeretnének eggyé olvadni az idealisztikus szépséggel, a való világgal, ám mivel művészek, ez a vágyuk sohasem sikerülhet. Kudarcuk és szenvedélyük azonban esztétikai és érzelmi szempontból is felkavaró szövegekhez vezetett.
"Kihevült arccal állt az imént a sötét sarokban, fájó szívvel, miattatok, ti szőkék, elevenek, boldogok, és azután egyedül ment az útján. Most kellene, hogy jöjjön valaki! Ingeborgnak kellene jönnie, az kellene, hogy ő észrevegye, hogy elmentem, hogy titokban utánam jöjjön, kezét a vállamra tegye, és így szóljon: Jöjj be hozzám! Örülj, szeretlek!... De nem jött. Ilyesmi nem történik meg."
Charlotte Brontë: Jane Eyre
[img id=454929 instance=1 align=left img]"Charlotte Brontë leghíresebb regénye, a Jane Eyre rengeteget elárul szerzőjéről: életrajzi elemekből építi fel Jane gyermekkorának keserves éveit, és lelke legmélyéből veszi hősnőjének törhetetlen, makacs jellemét is. A regény romantikus cselekménye és érzelmessége révén már első megjelenésekor nagy sikert aratott.
Címszereplője koldusszegény árvalány, akit nagynénje nevel. Kapcsolatukat számos konfliktus tarkítja, így Jane idővel egy nevelőintézetbe kerül Lowoodba. Az állandó koplalás és hideg, valamint az intézet rideg, szigorú szabályai nem könnyítik meg az érzékeny, szeretetre éhes kislány helyzetét. Kis idő elteltével azonban barátokra tesz szert, ez erőt ad neki a benti élethez és a tanuláshoz is, olyannyira, hogy hamarosan osztályelső, majd évek múltán tanítónő lesz.
Ezt az állását feladja, mikor nevelőnőnek szegődik Mr. Rochesterhez, annak kislánya mellé. Itt nyugalomra és elfogadásra lel, sőt szerelemre is de egy felfedezésre váró titok árnyékot vet minderre. Az árnyalt, finom jellemábrázolás, a pompás stílus és szerkesztés méltán biztosítja a regény előkelő helyét a világirodalom klasszikusai között és az Olvasók szívében egyaránt." (Lazi Kiadó)
Audrey Niffenegger: Az időutazó felesége
[img id=454841 instance=1 align=left img]A regény Henry és Clare szerelmének története, amelynek gátat vet, hogy Henry időutazó: váratlan pillanatokban tűnik el hirtelen és jelenik meg egy másik időben.
De nem a középkorban vagy a távoli jövőben, hanem leginkább élete korábbi és későbbi eseményeinek különböző pillanataiban, többnyire azokon a helyszíneken, ahol valaha már megfordult vagy később megfordul majd. Időutazásának fő motívuma pedig a feleségéhez fűződő szerelme. Audrey Niffenegger átgondolt univerzumot alkotott az emberi tudat ábrázolásához, amely sohasem csak a jelenben létezik, hanem önkéntelenül visszatér a múltba és a jövőbe is bepillant.
Ez a különös, folyamatos oszcilláció, a múlt, a jelen és a jövő között egy alaposan megszerkesztett regénystruktúrában ölt testet, ahol minden mozzanat, cselekményelem, szereplő vagy mondat valamilyen módon egy másik időben újra és újra felbukkan. Az időutazó felesége lényegében a csoda megmutatása. Életünk millió fájdalmas és boldog pillanat vegyüléke, amelyet csak az időutazás abszurditásának tükrében láthatunk át igazán.
Audrey Niffenegger amerikai írónő könyve igazi bestseller, rengeteg nyelvre lefordították. Mivel alapvetően romantikus történet, a célközönséghez szabták a marketinget, főleg miután film is készült belőle. Tehát aki ránéz erre a könyvre, arra gondolhat, hogy lektűr. A helyzet viszont az, hogy Az időutazó felesége szórakoztató, szerelmes regény, ugyanakkor zseniálisan megírt, filozofikus mű is egyben.
E. M. Forster: Szoba kilátással
[img id=454847 instance=1 align=left img]"A 20. század elején tisztes turisták népesítik be az Itáliát felderítő angolok kedvelt találkozóhelyét, Firenzét. Akárcsak a kor számos vállalkozó szellemű utazója, ők is Itália ege alatt kívánják megtalálni a kedvükre való kilátást vagy műemlékeket vagy múzeumokat, de Forster kedvelt színhelye, Olaszország néhány meglepetésben is részesíti a századforduló szerény, középosztálybeli divatjának hódoló angolokat...
A regény második részében változik a helyszín: Anglia egy dimbes-dombos városkája, azon belül egy tisztes polgári otthon, ám a szereplők, a sors különös szeszélye folytán, szinte azonosak a kilátás nélküli firenzei szobák egykori lakóival.
A történet, amelyben az író szeretetteljes karikatúrával szolgál a konvenciók rabságát voltaképpen élvező vagy onnan éppenséggel kitörni vágyó honfitársairól, a James Ivory által rendezett, Helena Bonham-Carter, Maggie Smith és Daniel Day-Lewis főszereplésével készült filmváltozatban is nagy sikert aratott." (Cartaphilus Kiadó)
Doris Lessing: A fű dalol
[img id=454848 instance=1 align=left img]Egy démoni vonzalom története a Nobel-díjas írónő Doris Lessing első regényének, amely Dél-Afrikában játszódik és egy fiatal asszony, Mary a főhőse.
A társadalmi háttér és a szociális konfliktusok persze szépen látszanak a háttérben, kellő erővel megjelenítve a feketék elnyomását és a nők másodrendű helyzetét a férfiakkal szemben, Lessing művének azonban semmi köze az ideologikus tézisregényekhez.
A szöveg elképesztő lélektani precízióval meséli el Mary sorstragédiáját, aki a társadalmi konvencióknak engedelmeskedve összeköti életét egy élhetetlen farmerrel, miközben önmaga sötét démonaival viaskodva elkerülhetetlenül beteljesül végzete, amely az egyszerre vonzó és fenyegető néger rabszolgában ölt testet.
Lessing mindamellett, hogy precíz lélekrajzzal ábrázolja hőseit és rendhagyó romantikus regényt hoz létre, a könyv cselekményét egy misztikus tudatállapot régióiba tolja. Az elfojtott érzelmek rajongóinak kötelező anyag.
Edith Wharton: Az ártatlanság kora
[img id=454854 instance=1 align=left img]Ugyancsak az elfojtott szerelem egyik legszebb ábrázolását találhatjuk Edith Wharton nagyszerű romantikus regényében.
"A 19. század végi New York arisztokráciájának életét szigorú törvények irányítják. Itt elképzelhetetlen, hogy egy szépreményű ifjú jó házból való menyasszonya helyett egy már elvált, tehát bukott asszonyt válasszon. Newland Archer házasságkötése küszöbén ismeri meg jegyese unokanővérét, a szokásokra keveset adó, szabad szellemű, válása miatt a társasági körökből kinézett Olenska grófnőt.
A fiatalember fölkarolja a leendő rokont, ám lovagiasságába csakhamar gyöngédebb érzelmek keverednek. Newlandet nemcsak a nő szépsége babonázza meg, de intelligenciája és öntörvényűsége is. Tisztessége, a szerelmi szenvedély és a társadalmi nyomás választások egész sora elé állítja a férfit.
Edith Wharton egyszerre érzelmes és finoman pszichologizáló, Pulitzer-díjas remekműve megrendítő emberi dráma, kíméletlen korrajz és az életbölcsesség magasiskolája is egyben." (Lazi Kiadó)
Arthur Schnitzler: Álomnovella
[img id=454863 instance=1 align=left img]Schnitzler kisregénye, amelyből Stanley Kubrick készített izgalmas filmet Tom Cruise és Nicole Kidman főszereplésével,egy férfi és egy nő szerelmének feloldhatatlan problematikáját ábrázolja.
Az Álomnovella alig több mint százoldalas elbeszélés. A szerző egyes szám harmadik személyben, lineáris időszerkezetbe ágyazva meséli el két főhőse, egy Fridolin nevű orvos és felesége, Albertine két napot és két éjszakát felölelő történetét. A sztori röviden annyi, hogy egy beszélgetés során a férfi féltékennyé válik felesége álmaira és gondolataira, ennek folytán bolyongani kezd Bécs városában, különféle kalandokba keveredik, például résztvevője lesz egy titokzatos báli rituálénak, majd otthon végül mindent bevall az asszonynak, s a lidércnyomás véget ér.
Fridolin és Albertine lelke, bár látszólag boldogan feszülnek egymásba, valójában két különböző, egymás számára kiismerhetetlen világ. A férfi nem ismeri a nő titkos vágyait és érzéseit, a nő pedig nem képes felismerni, hogy látszólag ártalmatlan álmai és képzelgései milyen súlyos és áthatolhatatlan falat emelnek kettejük közé. Hogy ez a kettős felismerés végbemenjen, ahhoz egymás álmaiba, a tudattalan pokolfenekére kell alászállniuk, s a látvány nem valami megnyugtató.
Rubin Szilárd: Csirkejáték
[img id=454865 instance=1 align=left img]A későn felfedezett, nemrégiben elhunyt szerző remekműve és a szenvedélyes szerelem egyik nagyszerű ábrázolása
A regény egy nincstelen fiatalember, a beszédes nevű Angyal Attila története, aki beleszeret egy gazdag lányba, Carletter Orsolyába. Kapcsolatukat a fiatalember tébolyult ragaszkodása és démoni imádata határozza meg. Menedéket, otthont keres a lányban, aki először lélekben, később gyakorlatilag is szakít vele.
Attila azonban nem adja fel. Infernális cselekedetekre ragadtatja magát és a pokolnak olyan köreit járja meg, amilyenről és ahogyan még nem olvashattunk a világirodalomban. A regény fejezetei ennek a hét éven át elhúzódó átkozott viszonynak rövid és sokkoló villámfényeiből állnak. Nem szimpla szerelmi történet, hanem egy tudatállapot megragadása, a világgal szembeni ellenállás reménytelen foglalata, mesteri nyelven. Nem csupán az árvaság, a tiszta szeretettudat és az illúziók elvesztésének lélektanilag felkavaró ábrázolása, hanem egy korszak történeti vetülete is, akár a jelenünket is érintő tanulságokkal.
Füst Milán: A feleségem története
[img id=454867 instance=1 align=left img]A feleségem története világirodalmi rangú mű, amely Füst fanyar nyelvét, keserű humorát és iróniáját a legtisztább teljességében mutatja meg. Störr kapitány kalandjaiban és féltékenységében olyan irodalmi figura és metaforikus állapotrajz teremtődött meg, amilyent a magyar regényirodalomban csak kevesen voltak képesek megírni.
Nem egyszerűen arról van szó, hogy Störr féltékeny az életre, vagy az életet helyette élőkre, hanem arról, hogy mindezt a vallomást nem egy kifinomult művészlélek szájából halljuk, aki vágyódik a tömeg örömeire, hanem egy böszme hajóskapitány nyelvén hallgathatjuk meg, aki a szépségen túl a művészi artisztikum, az érzékeny intelligencia iránt érez ellenállhatatlan, hiábavaló vágyat, szomorúságot és irigységet.
Füst Milán visszájára fordította a szellem rabigájában gyötrődő művész-polgár sóvárgását az egyszerű élet iránt: az ő hőse bumfordi alak, aki éppen a szellemet és a szépséget akarja megkaparintani: mindhiába. Lényegében annyi történt, hogy az elbeszélő stilizálta a saját ösztönlétét, és ezzel a személlyel - aki egyébként Füst ellenállhatatlanul szimpatikus és stílusos nyelvi bumfordiságát hordozza - igyekszik meghódítani az Életet, a Szépség és a Szellem dimenzióját. Többszörös elbeszélői csavarok és metaforikus rétegek illetve szövegtestek rakódnak egymásra ebben a remekműben, amely egyébként simán olvasható szórakoztató kalandregényként is.
Krúdy Gyula: Szindbád
[img id=454879 instance=1 align=left img]"Krúdy életművének egyik központi figurája Szindbád, ez a különös hős, ez az álmodozó, fáradt magyar, aki többnyire az álmok vizén hajózik, ifjúsága tájaira tér vissza, hajdani szeretőit, barátnőit látogatja meg.
Százhét nő szerette, de nem győzött mélabúsan epekedni a többi után. Lírai önfeledtség, de irónia és malícia is belengi a Szindbád-történeteket, az érzelmességnek és kiábrándult keserűségnek, álmodozásnak és csontig ható tisztánlátásnak ezt az utánozhatatlan vegyületét. Szindbád folyton úton van és mindig szerelmi kalandok hőse Pesten, a Tabánban és Óbudán, a vidéki kisvárosokban, az álmokban és a valóságban.
Ma már irodalomtörténeti közhely, hogy Szindbád az író hasonmása, s hogy a lírai hangú, nosztalgikus történetek az író életének eseményeit, álmait idézik.Krúdy művészete magányos jelenség huszadik századi irodalmunkban. A saját maga alkotta világnak első számú hőse csak önmaga lehetett, írói alkatának lírai hajlama is erre indította. E forrásból táplálkozik zenei ihletésű, nyelvi teremtő erőben gazdag stílusa is." (Európa Könyvkiadó)
Ian McEwan: Őrült szerelem
[img id=454880 instance=1 align=left img]Bár adná magát a szerzőtől a Vágy és vezeklés, helyette egy sokkal felkavaróbb McEwan-regényt ajánlanánk. A cím nyilván romantikus regényt sugall, de az Őrült szerelem valójában egy lélektani thriller, Tandori Dezső mesteri fordításában.
"Joe Rose újságíró; magánélete rendezett, házassága boldog. Ám egy kellemesnek ígérkező kirándulás napján az idill egyik pillanatról a másikra összeomlik", miután egy meleg férfi beleszeret és az egész életét fenekestül felforgatja.
"Hogyan kerülhet egy teljesen átlagos ember az őrület szélére, hogyan válhat belőle gyilkosságra is elszánt tébolyult, s hogyan lehet kiszolgáltatva bárkinek, bárminek? Szerelem, munka, család, hit mind-mind életünk meghatározó szelete, s valamennyi mintha kifordítva, görbe tükörben jelenne meg: abszurd szerelmi háromszög, szexualitás, homoszexualitás, elmagányosodás, vallásos tévképzetek, s egy furcsa őrült világ. " (Scolar Kiadó)
A regény a szerelem irreális tudatfolyamatát mutatja be, egy szélsőségesen riasztó vonzalom formájában. Nem vagyunk különbek mi sem. A szerelem tényleg őrült lélektani jelenség, amelyet ez a kiváló regény a maga legrémesebb teljességében mutat meg.
Jane Austen: Büszkeség és balítélet
[img id=454882 instance=1 align=left img]"Mint Austen többi regényét, ezt is feszes szerkezete, klasszikus stílusa, szellemes dialógusai, mély pszichológiája és nem utolsósorban írónőjének csillogó okossága teszik ma is élvezetes olvasmánnyá. A regény szűk társadalmi körben mozog, de pompásan jellemzett alakok széles skáláját vonultatja fel.
A jómódú Mr. Bennetnek falusi földbirtoka, buta és fecsegő felesége, valamint öt lánya van. Jane, a legidősebb szép és kedves, bele is szeret Mr. Bingley, a szomszéd birtok bérlője. De barátja, Mr. Darcy, aki gőgös, kellemetlen alak, nemcsak hogy kemény vitákba keveredik Elizabeth-tel, Jane briliáns eszű és éles nyelvű húgával, de barátját is lebeszéli a hozzá nem illő házasságról.
Eliza rosszul ítéli meg Darcyt, s amikor az váratlanul megkéri a kezét, fejére olvassa gőgösségét és kikosarazza. A regény végére mindkét főszereplő leküzdi hibáját: egyik a büszkeségét, másik az előítéleteket, s boldogan egymáséi lesznek, mire természetesen a másik pár boldogságának sincs többé akadálya." (Lazi Kiadó)
Gustave Flaubert: Bovaryné
[img id=454884 instance=1 align=left img]A Bovaryné talán az egyik legkegyetlenebb szerelmi történet: tragikus hősnője lényegében a szerelembe szerelmes.
"A kötet hősnője, az érzékeny, finom ízlésű Emma egy falusi orvoshoz megy feleségül. Az orvos jólelkű, ám nem tudja megérteni házastársa bonyolult lelkivilágát, problémáit. Az egymás lelkét meg nem értő házasfelek pedig előbb-utóbb tönkreteszik egymást. A sivár környezetből a többre, szebbre vágyó Emma megpróbál kitörni, de szükségképpen elbukik. Hiába cserélgeti szeretőit, megundorodik az élettől, s az öngyilkosságba menekül." (Kossuth Kiadó)
Madame Bovary a tökéletes szerelmet, a szerelem ideáját hajszolja, és bár úgy tűnik néhány pillanatra, hogy sikerül megtalálnia, végül szó szerint belehal a vágyakozásba. A szerző lényegében hősnőjével együtt kivégzi a romantikát és az érzékenységet. Sokféle jelentésréteg húzódik meg a regényben, de itt és most kiemelendő, hogy a könyv a beteg szenvedély pszichológiája - hajszálpontosan ábrázolva.
Johann Wolfgang von Goethe: Az ifjú Werther szenvedései
[img id=454920 instance=1 align=left img]Az ifjú Werther szenvedései a romantika egyik alapműve, műfaját tekintve levélregény és egy tragikus szerelem története. Az első kiadás 1774-ben jelent meg és rögtön bestseller lett, híressé tette huszonöt éves szerzőjét egész Németországban.
Szerb Antal szerint: „A regényben sokkal több van, mint a sablonos szentimentális korhangulat … Goethe a szentimentális és kecses rokokó keretbe belekomponálta a végtelent.”
A cselekmény önéletrajzi elemeket tartalmaz: Goethe írói szabadsággal ábrázolja saját plátói vonzalmát a mással eljegyzett Charlotte Buff iránt. Az öngyilkosság motívumát Goethe barátjának öngyilkossága ihlette.
A regény hatása végigsöpört egész Európán és a legendák szerint öngyilkossági hullámot indított el. Mindmáig ez a kötet a szenvedélyes és tragikus szerelmekről szóló történetek prototípusa és a romantika irodalmának alapköve, hivatkozási pontja. Goethe valamit nagyon eltalált.
Kármán József: Fanni hagyományai
[img id=454923 instance=1 align=left img]"A regény a felvilágosodás kori magyar széppróza jelentős alkotása. A nyugat-európai szentimentalizmus szellemében fogant, de mégis eredeti, mert jól érzékelteti az akkori magyar valóság egy-egy részletét.
Hősnője több értelemben is nemes lény, a regény az ő szubjektív vallomásaiból, naplójából és leveleiből tevődik össze. Fanni korán elvesztette édesanyját; apja, mostohája és féltestvérei ridegen, kiközösítettként bánnak vele. A sivár, feudális légkörből a boldogság, az igazi emberi értékek és a szeretet után vágyik. Ezt találja meg egy melegszívű fiatalemberben, aki viszonozza érzelmeit, de boldogságuk nem tart sokáig.
Az apa eltiltja lányát a vagyontalan fiútól. A túlérzékeny Fannit a család haszonlesése, gőgje és szívtelensége a halálba kergeti.Kármán József jól érzékelteti a korabeli polgár érzelmi lázadását, belső lelki folyamatainak ábrázolását. Ezt segíti a természet jelenségeinek leírása és a háttérbeli szereplők, a vidéki nemesek provinciális viselkedésének rajza.
A regény még a Kazinczy Ferenc nevével fémjelzett nyelvújítási mozgalom előtt keletkezett. A szerző a lelki folyamatokat régies ízű szavakkal ugyan, de újszerűen rövid, hasonlatokkal és képekkel tarkított ritmikus mondatokkal fejezi ki." (Európa Könyvkiadó)
Javier Marías: Beleszerelmesedések
[img id=454924 instance=1 align=left img]"María, a madridi könyvkiadó munkatársa hetek óta figyel észrevétlenül egy házaspárt, akik minden nap ugyanott reggeliznek, ahol ő. Egyik alkalommal egy újság címlapján látja viszont a férfit, akit brutális módon megkéseltek egy parkolóban. Később megismerkedik Luisával, az özveggyel, aki magára maradt a két gyermekükkel és nem képes feldolgozni a férje halálát.
Különös kapcsolatuk hátterében történetek sokasága tárul fel, melyek különböző módokon mind a szerelem témáját járják körül amely egyszerre lehet a legfelemelőbb dolog az életünkben, ugyanakkor kegyetlen és aljas tettekre is késztethet minket. Elviselhető-e, ha büntetlenül marad a bűn? Önzés-e valaki visszatérését kívánni egy tragédia után, vagy jobb volna-e, ha szerelmeink és halottaink mihamarabb és végérvényesen eltűnhetnének az életünkből, miután letelt az idejük?
A világsikerű spanyol író, Javier Marías legújabb regénye szerelmeink útvesztőjébe kalauzol. Láthatóvá teszi, hogy minden történetnek számos nézőpontja és egynél biztosan több igazsága van, hogy a gondolataink és mi is folyton alakulunk, az életünk pedig éppen ettől izgalmasan fájó és örömteli." (Libri Kiadó)
Margaret Mitchell: Elfújta a szél
[img id=454922 instance=1 align=left img]"Scarlett O'Hara, Észak-Georgia ünnepelt szépsége tizenhat esztendős, amikor e monumentális regény első lapjain találkozunk vele, és huszonnyolc, amikor elbúcsúzunk tőle. A közben eltelt tizenkét esztendő nem csak Scarlett életében sorsformáló időszak: átalakul szűkebb környezete, de tágabb pátriája, az amerikai Dél is - mert közben lezajlik az amerikai polgárháború, Észak és Dél harca, amely mindkét félnek mérhetetlen szenvedést okoz.
Margaret Mitchell, maga is a Dél szülötte, tízévi gondos kutatómunka után részletes és hű képet fest a háborús Dél megrázó hétköznapjairól s a vereség utáni újrakezdés megpróbáltatásairól.A regény 1936-ban jelent meg Amerikában, s addig ismeretlen szerzőjét egy csapásra világhírűvé tette, néhány év alatt több millió példány kelt el művéből, s elnyerte a legrangosabb amerikai irodalmi kitüntetést, a Pulitzer-díjat.
1939-ben azóta is nagy sikerrel játszott filmet forgattak belőle Vivien Leigh, Clark Gable és Leslie Howard főszereplésével. A szép Scarlett O'Hara viharos szerelmeiről és örök szenvedélyéről, a családi birtokról szóló regény lebilincselő olvasmány." (Európa Könyvkiadó)
Colleen McCullough: Tövismadarak
[img id=454921 instance=1 align=left img]"A mondabeli tövismadár csak egyetlenegyszer énekel életében, de akkor szebben, mint a föld bármilyen más teremtménye. Egyetlen csodálatos dal, az élete árán. De akkor az egész világ elnémul, őt hallgatja, és Isten mosolyog az égben. Mert a legeslegjobbnak mindig fájdalom az ára. Legalábbis a monda szerint.
Colleen McCullough ausztrál írónő világsikert aratott regényét a mondabeli tövismadár történetével kezdi. A tövismadár jelkép: a történet hősei asszonyok és férfiak, a Cleary család tagjai hasonlóképpen csak egyszer szeretnek, életüket egyetlen szenvedélyes szerelem tölti be, amely meghatározza sorsukat. A Clearyek története Új-Zélandon kezdődik és Ausztráliában folytatódik, ahonnan csak a második világháború szörnyű eseményei sodornak el egy-egy családtagot a jó öreg Európába.
A Cleary család a gyönyörű ausztrál tájakon küzd a boldogulásért az anya vezetésével. Fee erős egyénisége szilárd erkölcsi alapon áll, mindent megtesz a családjáért, élete a kötelességteljesítés mintaképe. Gyermekeit mégsem tudja megóvni a keserves csalódásoktól, és a ragyogó napsütötte táj is kiszámíthatatlanul szeszélyes hirtelen támadt, kegyetlen bozóttűz ragadja el egyik fiát. A két női főszereplő: Fee és Maggie anya és leánya élete a sors különös játéka folytán hasonlóvá válik egymáshoz, mindketten olyan férfit szeretnek, akitől a társadalom elválasztja őket, s a szerelmükből született gyermekek feje fölött a tragédia sötét árnya lebeg.
Colleen McCullough regénye, a Tövismadarak, az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb könyvsikere volt világszerte, s a belőle készült televíziósorozat, amely elénk varázsolja a fordulatos eseményeket, csak növelte a könyv iránti érdeklődést." (Európa Könyvkiadó)