A legjobb vetélkedők, amikkel nem találkozhatsz a tévében

Ivós játék, tömegrandizás élőben, szenvedő sztárok és identitásvetélkedő.

Hosszú évtizedeken át a televízió volt a különféle showműsorok és vetélkedők otthona, és ebben eleinte az internet térhódítása sem jelentett változást. 2005-ös elindulása után a YouTube sokáig az amatőr és a félprofi tartalmak lelőhelye volt, és el kellett jó pár évnek telnie, hogy a népszerűbb videók készítői pénzt is tudjanak a hobbijukkal keresni.

Mára mindez annyira megváltozott, hogy a „YouTube-er” külön szakmának számít, és sokan a klipek, kisfilmek vlogok, vagy videópodcastek mellett olyan showműsorokat és vetélkedőket készítenek, amelyeknek hasonló, vagy nagyobb produkciós értékeik vannak, mint a tévékben futó műsoroknak – cserébe sokszor kreatívabbak, viccesebbek és addiktívabbak. Íme néhány kedvencünk:

MrBeast, a YouTube Willy Wonkája

Egy ilyen összeállításnak természetesen semmi értelme a YouTube királya, Jimmy Donaldson, azaz MrBeast nélkül, aki 239 millió követőjével magasan a konkurencia előtt áll. Róla mi is többször írtunk már, először, amikor 2021 novemberében a Squid Game díszleteit lemásolva a valóságban is megrendezte a sorozatban látható játékokat potom 3,5 millió dollárból 456 ember részvételével, akik a 456 milliós fődíjért versenyeztek.

Donaldson kezdetben még csak saját magán kísérletezett, egyszerű, de annál abszurdabb kihívásokat teljesített, elszámolt például 100 ezerig két nap alatt, egy óráig nézte, ahogy szárad a festék, majd ahogy nőtt a népszerűsége, úgy lettek egyre nagyszabásúbbak a videói és mutatványai. Ma már átlagosan egymillió dollárt költ a videóira, amikben néha több száz embert versenyeztet. Rendezett például miniolimpiát, amelyen a világ minden országából képviseltette magát valaki, összezárt 100 embert az egyévestől a 100 évesig (a győztes nyereménye: fél millió dollár), influenszerekkel bújócskázott egy üres stadionban, és készített egy olyan realityt is, amely tényleg maximálisan tévékompatibilis.

Ebben egy huszonéves lányt és srácot zárt össze 100 napra egy izolációs szobában, azzal, hogy ha végig bent maradnak, fél millió dollárt nyernek. A csavar: korábban nem ismerték egymást, a szobában találkoztak először. MrBeast és segítői a realityk szabályai szerint menetközben különféle kihívásokkal tesztelték őket, próbáltak apróbb konfliktusokat gerjeszteni, és tesztelni az elszántságukat. A különbség az igazi realitykhez képest „csak” annyi, hogy ők ebből az ötletből nem egy hetekig tartó műsorfolyamot gyártottak, hanem egy 27 perces videót, amelynek minden másodpercében történik valami.


Jubilee – Az identitások vetélkedői

Korunk legforróbb témája kultúrharc, és a különféle identitások összeütközése, akkor miért ne alapozzunk erre egy komplett YouTube-csatornát? – tették fel maguknak a kérdést a Jubilee elindítói, és szerencsére meg is valósították a tervüket. Az eredmény: a YouTube egyik legszórakoztatóbb és legtanulságosabb csatornája.

Az „Odd Man Out”-játék koncepciója tényleg pofonegyszerű: beterelnek 6-7 idegen embert egy világító neon téglalapba, és a csapatnak el kell döntenie, hogy ki az „áruló”, vagyis ki lóg ki közülük. Ha kiszavazzák az illetőt, ők nyerik a pénzt, ha elbuknak, akkor az áruló. Fontos: a játékosok nem szerepet játszanak, ők tényleg ahhoz a csoporthoz tartoznak, amelyet a műsorban képviselnek. Kivéve persze az árulót… Íme a legizgalmasabb felállások:

  • 6 hetero nő vs. 1 leszbikus
  • 6 meleg férfi vs. 1 hetero férfi
  • 6 vegán vs. 1 húsevő
  • 6 ember vs. 1 mesterséges intelligencia
  • 6 minimálbéren élő vs. 1 milliomos
  • 6 bűnöző vs. 1 beépített rendőr
  • 6 nem szűz vs. 1 szűz
  • 6 keresztény vs. 1 ateista
  • 6 muszlim vs. 1 nem muszlim
  • 6 Taylor Swift-rajongó vs. 1 Swift-gyűlölő
  • 6 fekete férfi vs. fehér férfi
  • 6 fekete nő vs. 1 ázsiai nő

Ahol ránézésre eldönthető, hogy ki melyik csoporthoz tartozik, ott a résztvevők szemét bekötik, így a beszélgetés alapján tudják csak kitalálni, hogy ki mondjuk az egyetlen fehér vagy fekete ember a csoportban. A provokatívnak tűnő koncepció ellenére a műsor célja valójában az érzékenyítés (is), a különböző csoportok közelebb hozása egymáshoz, illetve rámutatás arra, hogy amennyire helytállóak sokszor a sztereotípiák, annyira megtévesztők is tudnak lenni.

Ha csak egy videót nézünk meg ebből a sorozatból, akkor viszont egy kakukktojást ajánlunk, amiben a szerkesztők megviccelték azzal a résztvevőket, akik azt keresték, hogy ki közöttük a meleg, hogy mindannyiuknak azt mondták előzetesen, hogy ők az árulók. Vagy is 7 hetero férfi próbálja meggyőzni egymást arról, hogy valójában ő a meleg, és ez nagyon vicces, nemcsak elméletben, de gyakorlatban is. (A Jubileen futnak klasszikus viták is, és azok is izgalmasak a pikáns felállások miatt, lásd: feminista férfiak vs. antifeminista nők, liberális transzok vs. konzervatív transzok, városi tinik vs. vidéki tinik stb.)


Truth Or Drink – Vagy igazat mondasz, vagy iszol

Az amerikai tinifilmekben, romkomokban gyakran találkozhatunk a Truth or Dare nevű játékkal, amikor vagy azt az opciót választjuk, hogy a másik kérdésére őszintén válaszolunk, vagy végrehajtunk egy kihívást. Ennek a másik változata, amikor a kihívás helyett inni kell. Több YouTube-csatornán is fut hasonló, de a legnépszerűbb talán a Cut-on, ahol a résztvevők hol családtagok, hol korábbi vagy jelenlegi szerelmi partnerek, hol pedig teljesen idegenek egymásnak. Részt vettek már a játékban pornósztárok, YouTube-erek, egykori diák-tanár párosok, és olyan fiatalok, akik itt comingoutoltak a szüleiknek.

Az egyedi koncepciónak és a hol feszült, hol humoros pillanatoknak köszönhetően, ez a műsor is működne, ha a hagyományos televízióra adaptálnák, élő stúdióközönséggel, műsorvezetővel, és akár sztárvendégekkel.


Tinderezés élőben

Az elmúlt néhány évben elárasztották a YouTube-ot az olyan videók, amelyekben vetélkedőt csinálnak a társkeresésből. Az ötlet persze nem új, a „vakrandi” különböző formái a tévében is népszerűek voltak, Nagy Ő-típusú műsorok is régóta futnak, a netes verziókban viszont az összes létező formáját végigzongorázzák az alapkoncepciónak. A Nectar csatornáján láthatunk például olyan videót, amiben egy alacsony férfi a randipartnereinek a magasságát nem ismeri, máshol pedig az öltözködés, a testalkat vagy a mobiltelefon tartalma alapján kell a szingli játékosnak döntenie.

A csatorna szerkesztői sokszor azzal próbálják emelni a tétet (és a nézettséget), hogy megsokszorozzák a résztvevők számát. Az egyik legnépszerűbb videóban 25 nőt és 25 férfit sorakoztatnak fel egymással szemben, és az alkalmi pároknak jobbra vagy balra kell húzniuk a másikat egy kézmozdulattal, hasonlóan az társkereső appokhoz. A jobbra húzás azt jelenti, hogy nem akarnak randizni a másikkal, a balra húzás azt, hogy igen. Ha mindketten jobbra húznak, akkor átállnak a sor végére, ha mindketten balra, akkor lesz randi a második fordulóban, méghozzá a többi pár (és a kamerák) jelenlétében. Ha úgy érzik, hogy nem jól megy a randi, akkor lecserélhetik a párjukat valaki másra. Tanulság is van: amikor csak a külső alapján kell választani, a legtöbben a magukhoz hasonló bőrszínűek közül választanak.  

 

Hot Ones – Szórakoztatóan szenvedő sztárok

A YouTube-on futó showműsorok közül a Hot Ones a legcsípősebb – a szó legszorosabb értelmében. Itt ugyanis beszélgetés közben a sztároknak el kell fogyasztaniuk 10 csirkeszárnyat, a kicsit csípőstől a pokolian erősig. Míg más interjúkban lehet kedélyesen cseverészni, Sean Evans műsorában a legtöbb celebritás kibillen a komfortzónájából. Van, aki csak megizzad, van, aki még a taccsot is kidobja, mint Jennifer Lawrence. Nemrégiben össze is szedtük az adás legemlékezetesebb pillanatait az anyázó Gordon Ramsey-től a mémmé vált Paul Ruddon át a szó szerint maga alá piszkító Bobby Leeig.