A feszültségkeltés mestere stílusosan csempészte bele magát a saját filmjeibe.
Alfred Hitchcock nemcsak tehetséges rendező volt, aki szinte minden filmjével csavart egyet a thriller vagy a horror műfaján, hanem remekül értett az önmarketinghez is. Számtalan filmjéhez készült róla is promóciós fotó, gondoljunk csak arra, amikor épp a szivarjára száll egy madár – mondanom sem kell, melyik filmhez készült –, vagy arra, amikor Psycho csapójával áll rezignáltan. A suspense királya előszeretettel tűnt fel a saját filmjeiben is, ami egy beugrással kezdődött: az 1927-es A titokzatos lakó egyik szereplőjét helyettesítette, majd az 1929-es Zsarolástól már kifejezetten élvezte, hogy cameózik saját filmjeiben, és innentől egy kreatív játékká vált a rendező és a nézők számára is, hogy vajon hol fog megjelenni pár másodpercre Hitchcock a saját filmjében. Íme Alfred Hitchcock 8 legötletesebb cameója, amit talán még észre sem vettél.
Mentőcsónak (1944)
Listánk első cameója rögtön mélyvíz, hiszen ez a feszült, második világháborús thriller szinte végig egy mentőcsónakban játszódik. De Hitchcock még így is megoldotta, hogy feltűnjön a filmben, nem is akárhogy:
egy újságban látható, amit az egyik karakter olvas a 23. percben.
Mivel a rendező ekkor éppen fogyókúrázott, egy képzeletbeli fogyasztószert hirdet klasszikus előtte/utána képpárral.
Idegenek a vonaton (1951)
Ebben két cameója is van a rendezőnek, az elsőt viszonylag nehéz kiszúrni, és némiképp megismétli a Mentőcsónak bravúrját:
egy könyv borítóján látható rögtön a játékidő 2. percében.
Aki mégis kiszúrta, nyilván nyugodtan hátradől, ám Hitchcock még egyszer feltűnik a vásznon:
a 10. percnél, amikor Farley Granger épp leszáll a vonatról, a rendező egy nagybőgőt cipelve száll fel éppen.
Hátsó ablak (1954)
Minden idők legjobb kukkolós thrillerében természetesen Hitchcock is az egyik lakásban tűnik fel, ahová James Stewart bekukucskál. Mivel a Hátsó ablak szinte végig egyetlen teret, a Stewart által alakított megsérült fotós lakásából nyíló kilátást mutatja a szomszédokra,
a rendező rafináltan a lakók közé rejti el magát a film 26. percében: egy órát húz fel éppen a kandallópárkányon a zongorista lakásában.
Fogjunk tolvajt! (1955)
Bár ezt a cameót lehet a legkönnyebben kiszúrni, mégis helye van a listánkon, mindjárt kiderül, miért. Az ötletes krimiben, amiben egy visszavonult ékszertolvajnak kell bizonyítani, hogy nem ő áll a drágakőlopások mögött,
Hitchcock egy busz utasaként tűnik fel, közvetlenül a főszereplő, Cary Grant mellett.
Ám míg mindenki forgolódik és mocorog, a rendező rezzenéstelenül, kővé dermedve ül – Grant furcsállja is dolgot egy pillanatra.
Észak-északnyugat (1959)
Egy újabb Cary Grant főszereplésével készült Hitchcock-film, és bár itt nincs közös jelenete a színésznek a rendezővel, olyan, mintha a Fogjunk tolvajt! cameójára utalna vissza a geg.
Rögtön a film első percében, közvetlenül az után, hogy kiírták: „rendezte: Alfred Hitchcock”, a rendező egy busz után fut, ám pont az orra előtt csukják be az ajtaját.
Ez is érdekelhet

Hetvenöt éves lett a horror királya, aki előszeretettel tűnik fel a könyveiből készült adaptációkban.
Lássuk!
Psycho (1960)
A Psychónak már az előzetese is egy hosszú Hitchcock-cameo, hiszen maga a rendező vezet végig a díszleten, miközben arról mesél, miket fogunk majd látni a filmben. Ám leghíresebb művében, ami egészen új szintre emelte a horror fogalmát és szokatlan módon bánt a főszereplővel, egyáltalán nem könnyű észrevenni a rendezőt.
A 6. percnél kell nagyon-nagyon figyelni, amikor Janet Leigh megérkezik az irodába, odakint az utcán ácsorog egy cowboykalapos alak: na az Hitchcock!
Talán ez a legrejtettebb cameója a rendezőnek: az egész egyetlen pillanat, és a kalap kifejezetten idegen Hitchcock stílusától.
Madarak (1963)
A horrorfilm, ami után minden madárraj láttán görcsbe rándul gyomrunk. A cselekmény egy állatkereskedésben indul, természetesen itt találkozhatunk egy pillanatra a rendezővel is:
Hitchcock a 2. percben tűnik fel, épp kifelé jön az állatkereskedésből, ahová a főszereplőt alakító Tippi Hedren megy be.
A rendező két Sealyham Terriert vezet pórázon, ami különlegessé teszi a pillanatot, hiszen azok a saját kutyái.
Családi összeesküvés (1976)
Hitchcock utolsó filmjét a halála előtt négy évvel mutatták be, és természetesen ebben is szerepel, mégpedig egy kifejezetten stílusos cameo erejéig. A kevésbé ismert thrillerben egy gazdag asszony egy jósnő segítségével szeretné megtalálni rég eltűnt unokaöccsét, hogy ráhagyja a vagyonát, ám mikor megtalálják, kiderül, hogy egy rablógyilkos.
Hitchcock a film 40. percében tűnik fel, nem is akárhogy: jellegzetes sziluettje vetül egy üvegajtóra.
(via Dominique Auzel: Alfred Hitchcock, Collider)