Alfred Hitchcock 8 legötletesebb cameója

A feszültségkeltés mestere stílusosan csempészte bele magát a saját filmjeibe.

Alfred Hitchcock nemcsak tehetséges rendező volt, aki szinte minden filmjével csavart egyet a thriller vagy a horror műfaján, hanem remekül értett az önmarketinghez is. Számtalan filmjéhez készült róla is promóciós fotó, gondoljunk csak arra, amikor épp a szivarjára száll egy madár – mondanom sem kell, melyik filmhez készült –, vagy arra, amikor Psycho csapójával áll rezignáltan. A suspense királya előszeretettel tűnt fel a saját filmjeiben is, ami egy beugrással kezdődött: az 1927-es A titokzatos lakó egyik szereplőjét helyettesítette, majd az 1929-es Zsarolástól már kifejezetten élvezte, hogy cameózik saját filmjeiben, és innentől egy kreatív játékká vált a rendező és a nézők számára is, hogy vajon hol fog megjelenni pár másodpercre Hitchcock a saját filmjében. Íme Alfred Hitchcock 8 legötletesebb cameója, amit talán még észre sem vettél.

 

Mentőcsónak (1944)

Listánk első cameója rögtön mélyvíz, hiszen ez a feszült, második világháborús thriller szinte végig egy mentőcsónakban játszódik. De Hitchcock még így is megoldotta, hogy feltűnjön a filmben, nem is akárhogy:

egy újságban látható, amit az egyik karakter olvas a 23. percben.

Mivel a rendező ekkor éppen fogyókúrázott, egy képzeletbeli fogyasztószert hirdet klasszikus előtte/utána képpárral.

 

Idegenek a vonaton (1951)

Ebben két cameója is van a rendezőnek, az elsőt viszonylag nehéz kiszúrni, és némiképp megismétli a Mentőcsónak bravúrját:

egy könyv borítóján látható rögtön a játékidő 2. percében.

Aki mégis kiszúrta, nyilván nyugodtan hátradől, ám Hitchcock még egyszer feltűnik a vásznon:

a 10. percnél, amikor Farley Granger épp leszáll a vonatról, a rendező egy nagybőgőt cipelve száll fel éppen.

 

Hátsó ablak (1954)

Minden idők legjobb kukkolós thrillerében természetesen Hitchcock is az egyik lakásban tűnik fel, ahová James Stewart bekukucskál. Mivel a Hátsó ablak szinte végig egyetlen teret, a Stewart által alakított megsérült fotós lakásából nyíló kilátást mutatja a szomszédokra,

a rendező rafináltan a lakók közé rejti el magát a film 26. percében: egy órát húz fel éppen a kandallópárkányon a zongorista lakásában.

 

Fogjunk tolvajt! (1955)

Bár ezt a cameót lehet a legkönnyebben kiszúrni, mégis helye van a listánkon, mindjárt kiderül, miért. Az ötletes krimiben, amiben egy visszavonult ékszertolvajnak kell bizonyítani, hogy nem ő áll a drágakőlopások mögött,

Hitchcock egy busz utasaként tűnik fel, közvetlenül a főszereplő, Cary Grant mellett.

Ám míg mindenki forgolódik és mocorog, a rendező rezzenéstelenül, kővé dermedve ül – Grant furcsállja is dolgot egy pillanatra.

 

Észak-északnyugat (1959)

Egy újabb Cary Grant főszereplésével készült Hitchcock-film, és bár itt nincs közös jelenete a színésznek a rendezővel, olyan, mintha a Fogjunk tolvajt! cameójára utalna vissza a geg.

Rögtön a film első percében, közvetlenül az után, hogy kiírták: „rendezte: Alfred Hitchcock”, a rendező egy busz után fut, ám pont az orra előtt csukják be az ajtaját.

Ez is érdekelhet

Stephen King 10 hátborzongató cameója

Hetvenöt éves lett a horror királya, aki előszeretettel tűnik fel a könyveiből készült adaptációkban.

Lássuk!

 

Psycho (1960)

A Psychónak már az előzetese is egy hosszú Hitchcock-cameo, hiszen maga a rendező vezet végig a díszleten, miközben arról mesél, miket fogunk majd látni a filmben. Ám leghíresebb művében, ami egészen új szintre emelte a horror fogalmát és szokatlan módon bánt a főszereplővel, egyáltalán nem könnyű észrevenni a rendezőt.

A 6. percnél kell nagyon-nagyon figyelni, amikor Janet Leigh megérkezik az irodába, odakint az utcán ácsorog egy cowboykalapos alak: na az Hitchcock!

Talán ez a legrejtettebb cameója a rendezőnek: az egész egyetlen pillanat, és a kalap kifejezetten idegen Hitchcock stílusától.

 

Madarak (1963)

A horrorfilm, ami után minden madárraj láttán görcsbe rándul gyomrunk. A cselekmény egy állatkereskedésben indul, természetesen itt találkozhatunk egy pillanatra a rendezővel is:

Hitchcock a 2. percben tűnik fel, épp kifelé jön az állatkereskedésből, ahová a főszereplőt alakító Tippi Hedren megy be.

A rendező két Sealyham Terriert vezet pórázon, ami különlegessé teszi a pillanatot, hiszen azok a saját kutyái.

 

Családi összeesküvés (1976)

Hitchcock utolsó filmjét a halála előtt négy évvel mutatták be, és természetesen ebben is szerepel, mégpedig egy kifejezetten stílusos cameo erejéig. A kevésbé ismert thrillerben egy gazdag asszony egy jósnő segítségével szeretné megtalálni rég eltűnt unokaöccsét, hogy ráhagyja a vagyonát, ám mikor megtalálják, kiderül, hogy egy rablógyilkos.

Hitchcock a film 40. percében tűnik fel, nem is akárhogy: jellegzetes sziluettje vetül egy üvegajtóra.

 

(via Dominique Auzel: Alfred ​Hitchcock, Collider)