Az Aznap éjjelt hetek óta úgy reklámozzák, hogy ez lesz az új True Detective. Igazuk lett: John Turturro nyomozása tényleg olyan lassú és izgalmas, mint amikor Matthew McConaughey-t és Woody Harrelsont néztük hétről hétre.
A törvény nevében-rajongóknak és a jó krimik szerelmeseinek óriási csalódás volt a True Detective egekbe magasztalt első évad utáni gyalázatos második. Így nem csoda, hogy én is csak gúnyosan röhögtem, amikor az HBO úgy kezdte el reklámozni a legújabb, nagy sztárok köré felépített, lassan építkezős nyomozós sorozatát, az Aznap éjjelt, hogy
ez lesz az új True Detective!
Az első rész után ki merem jelenteni: ha a többi 9 epizód is ilyen lesz, akkor visszamenőleg is teljesen indokolt ez a hatásvadász jelző. Az Aznap éjjel ugyanis egy mesterien felépített, erős karaktereket felsorakoztató krimi, ahol a történet még úgy is képes volt beszippantani nézőként, hogy a az HBO promógépezete már előre elspoilerezte az egész pilot az elejétől a végéig.
Ráadásul igazából a szereplők is mind archetipikus karakterek. Ezer és egy hasonlót láttunk már a bajba keveredett, lúzer eminenstől kezdve a titokzatos múltú végzet asszonyán át a szabályzatot néha sajátosan értelmező, veterán zsaruig és a vele magánháborút vívó nagyszájú, különc ügyvédig. Mégis, a forgatókönyv, a rendezés és a színészgárda annyira jó, hogy egy teljes órán át eszünkben sem jut azon agyalni, melyik krimielem honnan ismerős.
A történet középpontjában egy jószívű, de eléggé lúzer, New Yorkban élő pakisztáni fiú áll (Riz Ahmed zseniálisan alakítja, őt egyébként az Éjjeli féreg után idén az új Star Wars-filmben is láthatjuk majd), akinek nagyon jól indul az estéje, de hajnalra maga lesz a pokol. Az apja taxiját elkötve, egy buliba igyekezve ugyanis még este beül hozzá egy gyönyörű, titokzatos és nagyon szomorú lány (Sofia Black-D'Elia), aki első látásra bejön jólnevelt hősünknek, aki korábban csak egyszer volt nővel (már ha egyáltalán), és nem sokat ellenkezik, amikor új ismerőse némi drog, pia és az Alienből ismerős késes játék után berángatja a hálószobába.
Hajnalra azonban a lány vérbe fagyva hever az ágyon, a fiú pedig teljesen bepánikol: ivott, drogozott, elkötötte az apja taxiját, és egy brutális gyilkosság helyszínén ott egy véres kés az ujjlenyomatával... Mivel szerencsétlen főhősünk még sosem került ilyen helyzetbe, egyenes út vezet a rendőrségi fogdába. Ott viszont a túlórával szívatott, cinikus zsaruknak ez csak egy újabb rutinügy: a csóró, gülüszemű paki lúzer kinézett magának egy bombázót a manhattani Upper West Side-on, de nem tudta ágyba vinni, ezért betört hozzá és megölte. Minden ellened szól, fiú, itt írd alá a vallomásodat, és tanúsíts majd bűnbánást a tárgyaláson, mert azt szeretik az esküdtek, és akkor pár évvel kevesebbet rohadsz majd a sitten.
Csakhogy már menet közben is végig úgy épült fel a történet, hogy a marcona gyilkossági nyomozóval (Bill Camp) együtt a néző is folyamatosan kétkedik, és próbál mindenféle következtetést levonni a látottakból. Tényleg ez a szerencsétlen pakisztáni ölte meg az áldozatot? Ahhoz túl sok volt a brutális késszúrás, és különben is, miért tenne ilyet egy jó házból való, légynek sem ártó srác? Na és honnan van pénze egy kihívóan öltözködő, egyedülálló lánynak ilyen menő környéken lakást bérelni, és mellé drága piákat meg drogot venni? Miért nézett rá olyan furcsán több mellékszereplő is? Nem lehet, hogy közülük volt valaki a gyilkos, aki később belopózott a házba, és megölte a lányt, mert tudta, hogy azt úgyis ráfoghatják a pakisztáni fiúra, aki úgy kiütötte magát, hogy azt sem fogja tudni, hol van?
És miért sunyiskodik néhány flegma zsaru a bizonyítékok iktatásakor? Nem lehet, hogy az igazi tettesnek falaznak egy kis keresetkiegészítésért cserébe? Képes lesz egyáltalán kibogozni ezt a fajgyűlölettel és korrupcióval vastagon megbonyolított ügyet egy pengeagyú, de szemlátomást habókos pakisztáni ügyvéd (John Turturro)? Na erre szoktam azt mondani, hogy
akkor jó egy krimisorozat, ha a néző a nyomozókkal együtt agyal a bűntényen,
és már tűkön ülve várja a következő részt, hogy kiderüljön, jól okoskodott-e. Az Aznap éjjel szerencsére abszolút ilyen. De ezen nincs is miért csodálkozni, hiszen az alkotók, Steven Zaillian és James Marsh (akik egyszerre írói, rendezői és producerei ennek a sorozatnak), abszolút profik a szakmájukban. Többévtizedes rutinjuk van már Hollywoodban, kívülről tudják, milyen karaktereket, dialógusokat, drámai helyzeteket és meglepő dramaturgiai fordulatokat fognak imádni a nézők és egekbe magasztalni a kritikusok. Zaillian korábban egy rakás krimit írt már, a Schindlerért pedig Oscart kapott, és Marsh is egy veterán díjhalmozó rendező - én már most ki merem jelenteni, hogy jövőre az Emmynek is készíthetik a helyet a polcon.