Az olasz pornóforradalom, Cicciolina, és aki mögötte volt

Megnéztük a Velencei Filmfesztiválon az olasz pornópápáról készített Diva Futurát, amiben természetesen Staller Ilona és Henger Éva is fontos szerepet kap. Kritika!

A pornó csak a pornófilmekben szimpla pornó, a játékfilmekben általában valami mást, valami önmagán túlmutatót is jelent. A Larry Flint, a provokátorban például egy amerikai alapérték, a szólás- és kifejezésszabadság szimbóluma, a Boogie Nightsban pedig az amerikai álom hajszolásának tanmeséje. A műfaj történetének legfontosabb állomásait már feldolgozták ezek a filmek – és említést érdemel még a Fülledt utcák című kiváló HBO-sorozat is –, de az európai színtéren még akadnak bőven megfilmesítésre érdemes eredettörténetek. Szívesen néznénk például egy biopic-et a magyar pornóguru, Kovi felemelkedéséről is, de helyette egyelőre be kell érnünk az olasz Kovi történetével, amelyben ráadásul szintén főszerepet játszottak honleányaink. 

Forrás: Groenlandia

 

Staller Ilona, azaz Cicciolina nem szorul külön bemutatásra, pornós és politikusi karrierjének, illetve médiaszereplésének köszönhetően ismertségi indexe a 90-es években a mindenkori magyar miniszterelnökével vetekedett. Riccardo Schicchi neve ellenben csak keveseknek mond valamit – legalábbis nálunk, Olaszországban ugyanis ikonikus figurának számít ő is. A fotós végzettségű férfi egy pikáns témákkal foglalkozó rádiós talk show-ban találkozott először Stallerrel, majd 1983-ban közösen alapították meg a Diva Futurát, az első olyan modellügynökséget, amely pornográfiára specializálódott. Két évvel később ők készítették el a legelső olasz pornófilmet, a főszerepben Cicciolinával. Több mint egy évtizeden keresztül Schicchi volt az olasz pornó pápája, éjszakai klubokat is működtetett, és az ő istállójába tartoztak a legnagyobb nevek, köztük Moana Pozzi, aki egy időben a világ egyik legnépszerűbb pornósztárjának számított. Schicchi megkerülhetetlen része lett az olasz közéletnek, bulvárlapok címlapjain és televíziós showműsorokban népszerűsítette a műfajt, provokálva a közízlést, majd pártot is alapított Partito dell'Amore néven, és megpróbálta Moana Pozzit megválasztatni Róma polgármesterének.

Schicchi élete és karrierje, illetve az olasz pornó fénykora akár egy nagyívű hollywoodi filmet is megérne – és a jó hír, hogy ezt a filmet már nem kell leforgatni, mert elkészült a hollywoodi színvonalú olasz verzió. Rendezője a színésznőként induló Giulia Steigerwalt, aki a filozófia szak elvégzése után a Los Angeles-i UCLA-n tanult forgatókönyvírást és rendezést, és a jelek szerint figyelt az órákon, mert

a Diva Futura úgy meséli el ezt a történetet, ahogy az a biopic-ek nagykönyvében meg van írva.

Az ilyen filmeket flashforwarddal illik nyitni, megmutatva, mi vár a főhősre, és itt is ez történik. Schicchi már túl van a sikerei csúcsán, de még mindig dekoratív nők veszik körül, akikkel közösen megrendezik Cicciolina hírhedt pitonjának a temetését. Ugrunk pár jelenet erejéig a gyerekkorba, kiderül, hogy a kis Riccardo mindig is kilógott a sorból, de a nőket már kiskamaszként bálványozta – sokszor egy távcső segítségével, messziről. Utána újabb időugrás következik, és immár egy kívülálló szemszögéből ismerhetjük meg a felnőtt Schicchit. Egy megszeppent fiatal nő, Debora Attanasio jelentkezik gyakornoknak a Diva Futurához, és bár elsőre a félénksége miatt nem tűnik alkalmasnak a titkárnői munkára, mégis felveszik.

Forrás: Groenlandia

 

Attanasio valós személy, az ő 2013-as tényregényén alapul a történet, és ha lehet hinni neki, akkor Schicchi nem pont olyan személyiség volt, amilyennek egy pornóproducert a közvélemény elképzelne. A film Larry Flint kissé szórakozott hippiverziójaként írja le, aki nem fogyóeszközként tekintett a „lányaira”, hanem kvázi családtagként, és igyekezett minél komfortosabbá tenni számukra a munkát. A szexet és a pornót a világ legtermészetesebb dolgaként kezelte, és ezért próbált minél nagyobb publicitást teremteni a filmjeinek és a sztárjainak –

a polgárpukkasztás nem cél volt, legfeljebb melléktermék, ami üzletileg természetesen kifizetődött.

Nehéz eldönteni, mennyire felel meg a valóságnak ez a kép, mindenesetre nem ez az első olasz produkció, amely a szexpozitivitás nevében próbál a főszereplőjéről egy meglehetősen hízelgő képet festeni. A Rocco Siffredi életéről szóló netflixes Szuperszex ráadásul szintén női alkotó munkája, de amíg annak a sorozatnak csak mérsékelten sikerült feminista hőst faragni a főszereplőjéből, addig a Diva Futurának sokkal könnyebb elhinni, hogy Schicchi tényleg egy kedves, szerethető figura a kegyetlen pornóvilágban. Steigerwalt megmutatja persze a lejtmenetet is, amikor a Henger Évával kötött házassága a makacssága és a megszállottsága miatt megy tönkre. A cége bukását azonban nem ez hozza el, hanem az internetes pornó előretörése és a hatóságok vegzálása – vagyis minden apróbb hibája ellenére együtt lehet érezni az amúgy egész életében diabétesszel küzdő férfivel.

Forrás: Groenlandia

 

A Diva Futurában az egyik szereplővel persze kimondatják a kötelezőt, mi szerint bármennyire is humanistább volt Schicchi a többi pornóproducernél, és hiába mondott nemet a futószalagon gyártott, a nőket megalázó, erőszakos pornóra, a tevékenységével ő is hozzájárult a műfaj devolúciójához. A tanulságok egy kissé szomszédokos levonása ellenére Giulia Steigerwalt filmjének nem célja, hogy a néző kellemetlenül érezze magát –

a Diva Futura a korszellem megidézésével elsősorban szórakoztatni akar, és ezt a lehető legprofesszionálisabban teszi.

A Hollywood-kompatibilis flashbackszerkezetnek hála nincsenek üresjáratok, tökéletesen ütemben ugrálunk a történetben előre és hátra, valós és rekreált korabeli tévéfelvételek, híradórészletek felhasználásával. A 80-as, 90-es évek miliőjét is sikerült megidézni, amiben a kosztüm- és fodrászrészleg mellett a zeneválasztásnak is nagy szerepe van – a büdzsé jelentős része valószínűleg a korabeli slágerek licencelésére mehetett el.

A szokás szerint kissé túlhúzott játékidő mellett egy dolog miatt lehet csak elmarasztalni a rendezőnőt. Kiváló a casting, a főszerepet alakító, túlméretezett öltönyeiben egy szórakozott irodalomprofesszorra hasonlító Pietro Castellitto különösen jó, Henger Éva és Staller Ilona szerepeit azonban nem magyar színésznők kapták, így megfosztottak bennünket attól az élménytől, hogy a két pornódíva veszekedését a film csúcspontján magyarul élvezhessük.