Beach boy

A fiatalon elhunyt amerikai szörflegendának állít emléket az életrajzi ihletésű Mavericks – Ahol a hullámok születnek című film. A sportfilmes toposzokban bővelkedő opusban az ifjú "padavan" hogy betörje a hegy-magas hullámokat, a helyi mestertől vesz leckéket. A szörfözésről is, az életről is.

Szívügy

A tavalyi Géppisztolyos prédikátor (rendező: Marc Forster) után Gerard Butler másodjára működik közre egy életrajzi ihletésű mozi-drámában. Akkor egy kertvárosi gengszterből lett afrikai gyermekmentő próféta, Sam Childers sorsát öltötte magára, most az amerikai szörflegenda, Jay Moriarty – röpke – életének megfilmesítésében láthatjuk. A Mavericks – Ahol a hullámok születnek szívügye lehetett a készítőinek vagy, mert meghatotta őket a fiú története vagy, mert személyesen érintettek a dologban (ismerték a srácot, vagy járatosak a szörfösök világában). Tudniillik nehezen képzelhető el, hogy Curtis Hanson rendező és Butler azért vállalt produceri munkát is, mert meglátta a rentábilisságot a projektben, persze, Amerikában kiemelkedő a szörfsport kultusza, de hódolói egy olyan szubkultúra képviselői, akik ha választhatnak, hogy hullámokon lovagolnak, vagy nézik azt, nem kérdés, hogy mit döntenek. Mindezt a magyar mozista tudhatja (az azóta Oscar-díjas) Kathryn Bigelow 1991-es Holtpont című akciófilmjéből (Patrick Swayze-val és Keanu Reeves-szel), miszerint a vízi deszkásoknak mindent megér a tajtékzó tenger megnyergelése, még a bűnözést – a bankrablást – is. Itt azonban nincs szó ilyesmiről, egy a mester és a tanítvány kapcsolatára épülő sztorit láthatunk, látványos hullámlovagló-felvételekkel és sportfilmes frázisok puffogtatásával kísérve.

Közepes könyvvel emlékeznek

A filmírás területén kezdő Jim Meenaghan és Brandon Hooper (egy villanásnyi szerep erejéig, mint a hullámverésben a bátrakat kamerázó fotós bukkan fel a filmben) történetéből (többek között) A szajré scriptere, Kario Salem faragott forgatókönyvet. Az írását nem nevezhetnénk szakszerűtlennek, tulajdonképpen megvan benne minden, ami ehhez a műfajhoz kell – tehetséges, elszánt (és valóban létezett), a lehetetlen kihívásnak megfelelni vágyó főhős, barátság, családi motiváció (jelen esetben inkább a hiánya hat serkentőleg) stb. –, csak eredetiségnek és fantáziának van híján. Azt ellenben jó választásnak tarthatjuk, hogy Moriartynak kívántak emléket állítani, a filmbeli lapos közhelyek közül erős fénnyel világlik elő, remek sportember volt.

[img id=428478 instance=1 align=left img]Moriarty és a Mavericks

A kaliforniai fiú 2001-ben, egyetlen nappal huszonharmadik születésnapja előtt vesztette életét. Hírnevet – tizenhat évesen! – a Mavericks nevű óriáshullámon való szörföléssel szerzett, de nem ez lett a végzete, egy szimpla szabadmerülés során megfulladt. A szörfös szubkultúrában már életében nagyra értékelt fiúról halálát követően több hullámlovas-versenyt neveztek el.

Mavericks-nek az Észak-Kalifornia partja mentén, a "Félhold" öböl (Half Moon Bay) környékén a tél végén a Csendes-óceánról érkező gigantikus hullámot nevezik, amely nyolc (olykor húsz) méteres magasságával a legnagyobbak közé tartozik.

A Mavericks – Ahol a hullámok születnek Moriarty életének azon szakaszára koncentrál, amikor a "hullám-dinoszauruszt" betörte. Míg gimnazista társai a korosztályi főkérdésekkel foglalatoskodnak – csajozás/fiúzás, a rosszabbja: kábítószerezés –, a tizenhat éves legény (Jonny Weston) miután felfedezi, hogy az ominózus giga-tajtékok Santa Cruz-i otthonuk közelében érnek partot, megkeresi a helybéli szörfmogult, Frosty Hessont (Butler), hogy trenírozza az óriások meglovaglására. Frosty először nemet mond, ám Moriarty kitartása és akarása meggyőzi, s az edző és neveltje közötti kapcsolatuk igazi, mély barátsággá nemesül, ami nem csupán a Mavericks legyőzésében játszik döntő szerepet, hanem életük sorsfordulói során.

A Hesson és Moriarty visszaemlékezésein alapuló film a fentebb említett sportfilmes paneleket a barátság és a család, mint biztos háttér – vagy éppen a hiánya emeli ki fontosságát – érzelmei köré építi. Moriarty (alkohol- és ebből kifolyólag munkahelyi problémákkal küzdő) anyjával (Elisabeth Shue) él, katonatiszt apja régen lelépett, amit a fiú nehezen dolgoz fel. A kétgyermekes Hesson családi élete ellenben harmonikus, felesége, Brenda (Abigail Spencer) megértő, toleráns és okos – mintát szolgáltatva a gyerekkori szerelmét (Leven Rambin) meghódító Jaynek. A boldogságnak persze (és sajnos) nagy ára lesz…

Hullámok hercege

A filmet két rendező jegyzi, mert Hanson (Veszélyes vizeken, Szigorúan bizalmas, Wonder Boys – Pokoli hétvége, 8 mérföld, Egy cipőben, Szerencse dolga) rosszul lett a forgatás során, és az utolsó három hétre Michael Apted (Gorillák a ködben, Nell, a remetelány, A világ nem elég, Narnia krónikái: A Hajnalvándor útja) ült a dirigensi székbe. Ez nem látszik meg a filmen, talán a hasonló korú rendezők hasonló filmízlése miatt. A produkció örülhet, hogy megtalálta a szörfözni tudó színészt, Westont, aki amellett, hogy jól mutat a vásznon és a vízben, játszani is tud. Mint a törekvő tanítvány, nem csupán szerepe szerint viszi többre mesterénél, olykor színészként is jobb teljesítményt nyújt Butlernél. A két férfi főhőst kísérő női karakterek, különösen a két anya (Moriarty mama és Hesson felesége) egy-egy szóval jellemezhetően lettek megírva (előbbi szétesett, a másik megértő), ami nem sok lehetőséget nyújt Shue-nak és Spencernek.

Az átlagos sportmozinak Weston és nagyvásznon bucskázó nagyhullámok (és lovaglóik) impozáns képei a fő érdemei. Kérdés, hogy szörfhívőkön kívül a mezei néző képes-e két órán keresztül ezzel a látvánnyal?

Kinek ajánljuk?
- Szörfösöknek.
- Akinek tetszett a Holtpont miliője.
- Sportkarrierre készülőknek.

Kinek nem?
- Kizárólag tévécsatornákon szörfözőknek.
- A sportfilmeket utálóknak.
- Aki már a hullámok gondolatától is tengeribeteg.

6/10