Régóta nem volt olyan film, amelyre ekkora fanyalgással és kedvtelenséggel ültem volna be, mint erre. (Már ki is találtam írandó cikkem címét: Ócskavas, netán Szarvas?) Mindez, gondolom kollégáimat is áthathatta, mert mindössze hárman ültünk a vetítőteremben. Röpke 81 perc elteltével azonban másképp léptünk ki a sötétből? Pedig sem csoda, sem katarzis nem történt.
Ford (Martin Henderson) félévi thaiföldi "pihenő" után visszatér Kaliforniába, hogy rendezze számláját ellenségével, tisztázza magát a törvény előtt, és visszaszerezze szerelmét (Monet Mazur). Távozása előtt egy drogkereskedő motoros banda főnökétől lenyúlt és elrejtett két choppert, amelyeknek tankjában egymillió dollár értékű crack lapul. Kényszerű távolléte alatt Fordot az átvert bűnözők és az FBI-osok is keresik; zaklatják barátnőjét, aki az ügyről mit sem tudva csalódottságában le is mond a férfiról. Visszatérte azonban felpörgeti az eseményket és a motorokat: összeakasztja bajszát a szintén drogokban utazó fekete motoros banda vezérével (Ice Cube), akinek öccsét hamarosan megöli a Ford fejére vadászó rivális, és rá tereli a gyanút. Ford kiengesztelt kedvesével és két motoros cimborájával őrült száguldásba kezd, hogy tőrbe csalja a bűnözőket? (És a történet még csavarodik egy párat!)
A Vas rendezője az elsőfilmes Joseph Kahn, aki azonban korántsem kezdő: pályája során több, mint 200 klipet (U2, Moby, Korn, Aerosmith, Britney Spears) forgatott, s 2002-ben Eminem Without Me című dalához készített klipjével elnyerte az Music TV legjobb rendezőnek járó díját. A klipes alkotói látásmód minden ízében áthatja filmet, s ezt a lendületet szinte végig sikerül is megtartani: ebben a 21. századi westernben igazi "filmnyelvi száguldásoknak" lehetünk tanúi, amelyekben az ember helyett szinte mindent a motor fejez ki. Mindezek mellett poénforrásként előkerülnek a jól ismert sportmotoros-chopperes, autós-motoros ellentétek és csipkelődések, s kiválóan működnek a westerndramaturgia sok évtizede megunhatatlan és levéthetetlen elemei.
Igazi öröm, hogy a film alkotóinak a féktelen száguldás közben még némi öniróniára is futotta: a (valóban) hihetetlen motoros akrobatamutatványok, üldözések és párbajok némely pillanatban (különösen a végső leszámolásnál) videójátékszerűvé válnak, jelezvén, hogy mi is valójában ez a film. Tényleg, mi is ez a film? Egy pörgős zenékre, minimál bosszútörténet-vázra és romantikára épített lóerőparádé, a legjobb vasak (Triumph TT 600, Honda Dalton RC 51, Aprilia Mille RSV, Yamaha Roadstar Warrior Cruiser, Y2K - a világ első legálisan helicopter turbinával hajtott motorja) felvonultatásával. Nem több - de nem is kell több, mert mindez remekül működik! A Vas esetében nem kell többet keresni annál, amit találunk. E cikk íróját - aki hétköznapi autózáson és némi segédmotorkerékpározáson kívül sosem tett különösebb kalandot a vasak világába - is némelykor magával ragadta a féktelen száguldás és a gépolaj mámorító szaga. Vagyis: nem csupán megszállottaknak ajánlható! Jól sikerült, az elme tavaszi leállásakor bárkinek bevállalható, szórakoztató darab.