Búcsú a hackerektől

Komoly kihívás előtt áll az a falfirkáló, aki pár éve a pesti Toldi mozi alagsorában elhelyezett A lány, aki a tűzzel játszik plakátja mellé odaírta: "Bepisil?".

Ha van szakmai önérzet a névtelen kritikusban, a Millennium trilógia mostani, harmadik részének plakátja mellé már nem skiccel élcelődő szavakat. Az ötvenévesen elhunyt Stieg Larsson nem érhette meg regénytrilógiája megfilmesítését. A tetovált lánnyal még bizonyára kiegyezett volna, A kártyavár összedől azonban - nomen est omen - teljes összeomlásba, s ami még bántóbb, unalomba fullad.

Persze a svéd filmesek lassan olyanok, mint az olasz hátvédek vagy a japán autóipar: még rossz pillanataikban sem tudnak kolosszálisat hibázni. A megbízhatóság azonban nem mindig erény. Egy szövevényes, összeesküvéssel és kémszállal átszőtt thrillerben kimondottan kevés. A tetovált lány még sikeresen ültette át a letehetetlen svéd krimit a filmre. Aztán Niels Arden Oplev rendezőt felváltotta Daniel Alfredson, s ezzel a kreatív megoldásoknak befellegzett, egyre laposabb lett az ábrázolás, rutinos darálás váltotta a korábbi feszültséget.

A legfájóbb a főhős, Lisbeth Salander karakterének kiárusítása. A befejező epizódban Salander - a továbbra is öntörvényű és összeférhetetlen hacker - életveszélyes állapotban kerül kórházba, s lábadozásával egy időben meg kell küzdenie az ellene pert vezető ügyésszel és a svéd titkosszolgálat törvénytelen eszközökkel dolgozó sejtjével. A trilógia lezárása tehát igénybe veszi a szinte magatehetetlen Salander minden tehetségét, és az érte mindenre kész újságíró, Mikael Blomkvist dörzsöltségét. Kettejük különös kapcsolatából a filmen mindössze egy csavaros és zavarba ejtően sok nevet felsoroló kémtörténetet kapunk. Az egyetlen jel, ami arra utal, hogy a készítők számára jelentett valamit ez a történet, hogy nehezen fejezik be. Szám szerint háromszor - ami kettővel több a kelleténél. A regényben érdemes kivárni Blomkvist és Salander viszonyának alakulását egészen az utolsó mondatig, de mivel a film e tetszetős ponyvaízt felcserélte az unásig ismert thrillerzsánerrel, a mozi végén be kell érnünk egy szánalmas lépcsőházi búcsúval.