Dogma-light

  • - ij - / PORT.hu

Az 1995-ben Lars von Trier és csapata által közzétett dán "Dogma" kiáltvány a játékfilmes rendezőket egyfajta "anti-esztétikus" stílusra, dokumentumfilmes forgatási körülmények megteremtésére ösztönözte: többek között minél kevesebb mesterséges világítást, eredeti hangot, mozgékony kézi kamerát és külső filmzene mellőzését követelve. 2002-ben Susanne Bier e kötöttségeket nagyvonalakban megtartva műfajfilmet készített. Filmje forgatókönyvét Anders Thomas Jensen-nel közösen írta, akinek korábbi munkái között van a Soren Kragh-Jacobsen rendezésében készült Dogma film, a "Mifune utolsó dala" (1998).

A "Hogy szeretsz" intelligens problémamegoldást sugalló szerelmi négyszögtörténet, néhol szappanoperai allűrökkel. Főhősnője romantikus figura: árva, szenvedélyes, érzéki, hűtlen, de szíve mélyén hűséges. Tetteit a vágy és az akarat skizofréniája irányítja. Joahim egy baleset következtében örökre lebénul. Cecilie-t, akivel nemrég esküvőre készült, üvöltve kergeti el maga mellől a kórházból, mert úgy érzi, feldolgozhatatlan veszteségét csak fokozza a lány könnyes szemű gondoskodása, aki mintha nem akarna tudomást venni arról, hogy nem élheti le az életét egy béna ember mellett. A lány bánatában az első férfi nyakába veti magát, aki útjába esik. Ez az ember történetesen Niels, annak a nőnek a segítőkész férje, aki Joahim balesetét okozta. A kétségbeesett Cecilie hirtelen elvesztett egyensúlyát igyekszik legalább ideiglenesen megszerezni, s tudomásul sem veszi, hogy ez Niels számára nem csupán érzéki kártérítés, hanem szerelmi csapda, mely családja elvesztéséhez vezethet. Egy napon Joahim úgy dönt, felülkerekedik önsajnálatán és visszahívja Cecilie-t. Az érzelmi térkép újra átrajzolódik.

A rendezőnő így nyilatkozik választott története kapcsán: "A modern gondolkodás alapja az a naív hit, hogy minden irányítható. A tragédia a modern életnek nem szerves része úgy, ahogy az régebbi korokban volt és egyszerűen fel sem merül bennünk, hogy tragikus események akár a saját életünkben is előfordulhatnak. Ez az életfelfogás - a dolgoknak ez a "meg nem értése" - önmagában még nem tragikus, az egyik következménye viszont az, hogy döbbenetesen rosszul funkcionálunk egy tragédia körülményei között, amikor az tényleg bekövetkezik."

A "Hogy szeretsz" egyrészt külső jegyeiben közös vonásokat mutat az 1998-as első két "Dogma" filmmel a "Születésnap"-pal és Lars von Trier "Idióták"-jával, másrészt azonban az "Olasz nyelv kezdőknek"-hez (2000) hasonlóan könnyedebb műfajfilmekhez közelít. Míg ez utóbbit inkább romantikus vígjátéknak, Susanne Bier filmjét dokumentumfilmet imitáló melodrámának nevezhetnénk régebbi provokatív elődeikhez képest, hiszen távol áll tőlük azok radikális közvetlensége, spontaneitása és anarchista hangneme. Mindannyiuk közös célja azonban a hollywoodi filmektől besokalt közönség visszacsalogatása a mozikba. Dániában ez bejött, az első három Dogma-filmet közel egy millió (ez Dánia lakosságának egy ötöde) néző látta. Sikerükhöz hozzájárult, hogy többnyire népszerű dán színészeket szerepeltettek. Ezúttal Nikolaj Lie Kaas-t, Paprika Steen-t, Mads Mikkelsen-t, és a most debütáló Sonja Richter-t láthatjuk. Ha ezek a nevek kevésbé ismertek is számunkra, a rajongási lehetőség nálunk is megvan, Magyarországon ez már legalább az ötödik mozikban bemutatott Dogma-film.