A Netflix meglépte a majdnem lehetetlent a Száz év magány megfilmesítésével

Gabriel García Márquez megfilmesíthetetlennek tartott főművéből készített sorozatot a Netflix, méghozzá nagyszerűt - igaz, a családregény „beépített" hibái néhol csak megjelentek.

Lehet berzenkedni vagy poénkodni a Netflixre felkerülő saját gyártású filmek és sorozatok minőségén – mi is gyakran megtesszük –, amik rendre tetszetős ötletek összecsapott, lebutított megvalósításai, de egyvalamit nagyon jól csinál a streaming óriás. Arra a kezdetektől fogva figyeltek, hogy komoly pénzeket fektessenek be, és minőségi tartalmat gyártsanak a nem angol nyelvterületeken. Ami meg is hozta a gyümölcsét, hiszen a dél-koreai Squid Game (nálunk Nyerd meg az életed címen futott) letarolta a fél világot, akárcsak a spanyol A nagy pénzrablás, de ott vannak Dél-Kelet Ázsiában, Törökországban is, és folyamatosan kerülnek fel a jól sikerült lengyel munkák is. Ennek a folyamatnak az egyik legmutatósabb és legnívósabb eredménye Gabriel García Márquez Nobel-díjas kolumbiai író 1967-ben megjelent remekművéről készült Száz év magány című sorozat, amelynek most az első fele került fel a kínálatba. Ami masszív, tömény néznivaló, 8, egyenként egyórás epizódból álló gigászi családregény, de minden perce csodaszép.

Forrás: Netflix

 

Azt most külön nem fogjuk ecsetelni, hogy miért tartották mindig is megfilmesíthetetlennek Márquez remekművét – ezt ő maga is így gondolta –, mert erről már írtak eleget. Sokkal érdekesebb maga a megfilmesítés. Ami a csodásan dús bajuszú Aureliano Buendía ezredessel (Claudio Cataño) kezdődik, aki büszkén szembenéz a kivégzőosztaggal, és közben felidézi a történet legfőbb helyszíneként szolgáló fiktív város, Macondo több generációt átívelő múltját. Ami a két unokatestvér, Úrsula Iguarín (Jackie Quinones) és José Arcadio Buendía (Diego Vásquez) balsorsú szerelmével indul, akik egy véres becsületbeli ügy után – az írónál az ilyen becsületbeli ügyek mindig kiemelt szerepet kapnak - elindulnak új otthont keresni. Majd’ kétévnyi keserves vándorlás után a hegyeken is átkelve, egy különös álomtól vezérelve, egy új települést alapítanak „egy köves medrű folyónál, amelynek a vize fagyott üvegzuhatagnak tűnt.”

Forrás: Netflix

 

A világtól elzárt, az egyenlőségen alapuló Macondót sokáig csak a Melquiades (Moreno Borja) vezette cigánykaraván látogatja, amely elhozza nekik a modern világ olyan csodáit, mint a mágnes, az iránytű vagy a tájoló. Ezeket megismerve felébred az égető kíváncsiság José Arcadióban a tudomány iránt, vonzani kezdi az alkímia és a kísérletek, így egyre kevesebbet törődik családjával, amely szépen kezd széthullani – még úgy is, hogy új jövevények csatlakoznak hozzájuk. Közben Macondo egyre növekszik, majd a vágyott civilizáció is eljön, annak minden áldásával és átkával. Az állam kormányzót ültet a város nyakába, majd ide is elér a vasút, a politika és még sok minden más – majd kitör a véres polgárháború az elnyomó konzervatív hatalom és a forrófejű liberálisok között. Utóbbiak egyik vezére az egyik Buendia fiú lesz, az az Aureliano, aki a legelső epizód első pillanataiban néz szembe a rászegeződő puskacsövekkel.

Forrás: Netflix

  

A Száz év magány minden pillanata gyönyörű szép, és nem csak azért, mert latin-amerikai mércével rengeteg pénzt költöttek rá, hanem azért, mert ráéreztek arra a világra, amelyet Márquez nagyrészt a gyerekkori élményei és a családjában hallott régi történetek alapján alkotott meg. A színpompás, sok szempontból is buja világ, amely egybealvad a várost körülvevő mocsárral és őserdővel, és nem csak a kort idézi meg tökéletesen, hanem a szereplőkhöz is tökéletesen passzol. Ami nyilván azért is fontos, mert maga a természet és egyben a természetfeletti jelenségek a történet szövetét adják: nem véletlen nevezik a regényt a mágikus realizmus egyik alapművének. Mindez persze kihívás is a sorozat készítőinek, Alex Garcia Lopez (Star Wars: Az akolitus, Vaják) és Laura Mora Ortega rendezőknek, akiknek el kellett érniük, hogy az itt ábrázolt szépség ne legyen öncélú, a megjelenő mágikus elemek pedig ne vigyék el a történetet olyan irányba, ami már nem illik az eredeti műhöz. Talán pont ez volt a sorozat legnagyobb kihívása.

Forrás: Netflix

 

A mágia, a látomások és rémálmok ugyanis nem csak visszatérő elemek, de sokszor ezek viszik előre a cselekményt – a két szerelmest is egy megölt ember szelleme kergeti el otthonából. Ha ezeket túl sokszor alkalmazzák, hiteltelenné válik a történet, hiszen akkor nem a szereplő akarata, döntése viszi előre őket, hanem rajtuk kívülálló erők. Ugyanez a helyzet a vágyakkal, az erotikával, ami szintén valamiféle megmagyarázhatatlan erőként hat hőseinkre, és azért lépnek át bizonyos határokat.

Ezért szeretnek egymásba unokatestvérek és féltestvérek, azért vesz el valaki egy gyereklányt, vagy vágyódik a saját anyja iránt.

És bár a sorozatot mélyen átjárja ez a fajta erotika, sosem került túlsúlyba, ahogy a természetfelettinek is megvan a pontosan körülhatárolt helye, a többi pedig a klasszikus családregény. Ami nyilván egy újabb akadályt jelentett a megfilmesítés – megsorozatosítás? – útjában. A XX. század fordulóján még oly divatos családregény – lásd A Thibault család és társai – talán már akkor is kissé idejétmúlt volt, amikor Márquez megírta az élete főművének számító regényt, mára pedig szinte elfeledettnek számít.

Forrás: Netflix

 

Sok oka van annak, hogy egy többgenerációs családregényt oly nehéz elmesélni, ezek közül a legfontosabb, hogy az olvasó – és ez esetben a néző – automatikusan az elsőként megismert korosztály tagjaival azonosul. Őket veszi kiinduló- és viszonyítási pontként. Az utánuk érkezők és menet közben felnőtté váló, saját történetet kapó karakterek eleve hátrányból indulnak, még a „régiek” értelemszerűen háttérbe szorulnak és/vagy eltűnnek. Ez történik itt is, és az első párost, José Arcadiót és Úrsulát a többiek nem tudják felülmúlni,

nem akad majd náluk erősebb karakter, és nem elsősorban a színészen múlik, hanem a karaktereken.

Ezek ugyanis felülírják a színészi játékot is, egy-egy arc többet számít, mint az alakítás. Márpedig Arcadio és Úrsula arca marad meg velünk a legtovább, a többieké kevésbé. Ez egyfajta beépített hiba, kerülhetetlen tényező, még úgy is, hogy felnőtt gyermekük, Aureliano lesz a sorozat második felének főhőse, és a lányaiknak is jut egy-egy fontos szerelmi szál, és nem egy Márquez-regény feldolgozása lenne, ha ez a két szál nem gabalyodna össze több ponton is.

Forrás: Netflix

 

Ami a sorozat „második felét” illeti, valóban az az első fél második fele, a mostani nyolc rész a regény feldolgozásának első stádiuma, a történet idővel eljut majd a XX. első feléig, de az még arrébb van. Ez így is rengeteg, minden szempontból. Rengeteg, mint történés, rengeteg a karakter, és bizony a nyolc, egyenként egyórás epizód néznivalóként is rengeteg – de pont annyi, hogy még feldolgozható legyen. Amiben nyilván döntő tényező, hogy tényleg parádésan sikerült a feldolgozás. Ebben szerepet játszik a narráció is, amely hűen adja vissza az eredeti mű nyelvezetét. Nem is szabad máshogy nézni, mint spanyolul – én egy rövid ideig magyar szinkronnal néztem, és az olyan volt, mintha egy mexikói szappanoperát látnék.

Forrás: Netflix

 

Értékelés: 9/10