Hamarosan a Magvető Kiadónál jelenik meg Rubin Szilárd Aprószentek című regénye és ezzel egy időben Keresztesi József Rubin Szilárd - Pályarajz monográfiája. Keresztesi Józseffel a Rubin-életmű hajtűkanyarairól és következetességéről, a recepció történetéről, a kutatómunka bukkanóiról és meglepetéseiről Jánossy Lajos beszélgetett.
[img id=422418 instance=1 align=left img]Kezdjük a személyes érintettséggel, miképp Te is ezzel a hangvétellel intonálod az első oldalakat.
Hogyan rajzolható meg a Te utad Rubin munkásságához? Mik voltak az első „érintések”, hogyan alakult az „olvasónaplód” története?
2003 nyarán olvastam a Csirkejátékot, egyre fokozódó döbbenettel. Nem sokkal korábban találkoztam Esterházy újrafelfedező írásával az esszékötetében, A szabadság nehéz mámorában – ez akkor már nem volt túlságosan új írás, eredetileg 1997-ben jelent meg –, gondoltam, próbát teszek.
A döbbenetem abból táplálkozott, hogy a kezemben volt egy kitűnő regény, negyven éve ott állt a könyvtárpolcokon, és gyakorlatilag alig ismerte valaki. Aztán a Móricz Zsigmond Irodalmi Ösztöndíj segítségével nekiláttam feltérképezni az életművet, illetve mindazt, amit Rubinról addig írtak. Ennek egy hosszabb – könyvnek rövid, tanulmánynak hosszú – szöveg lett az eredménye, amelyet teljes terjedelmében végül is nem publikáltam, viszont egyes részeit föl tudtam használni különböző esszékhez-cikkekhez.
Ez idő tájt esély sem volt
egy Rubin-monográfia megjelentetésére, magát Rubint a Csirkejáték németországi
sikeréig, tehát 2009-ig nagyon-nagyon kevesen tartották számon. Élete végén
sikerült személyesen is találkoznom Rubinnal, ezt a találkozást ugyancsak
megírtam egy esszében, ami végül a most megjelenő könyvem nyitófejezete lett.
Ekkor úgy gondoltam, hogy amit tudok róla, azt már publikáltam, és így számomra
lezárult ez a történet. Aztán úgy alakult, hogy a Magvető felkért ennek a pályarajznak
a megírására.
Rubin teljes alkotói és életpályáját végigköveted. Már az első lapokon felhívod
a figyelmet élet és mű szoros összjátékára. Melyek a legfontosabb tájolási
pontok a Rubin-szociometriában?
Rubin életműve szinte teljes egészében életrajzi fogantatású. A saját
életének a különböző időszakait és különféle traumáit használja föl a regényei
anyagául, és ez nemcsak a két kisregényre, a Csirkejátékra és aRómai
Egyesre érvényes, hanem – bizonyos megszorításokkal – a korai szocreál családregény-folyamára
is. A személyes életút, a családtörténet, a magánéleti válságok, a barátságok
mind-mind beépülnek a regények világába.
Rubin könyvei, tehát irodalmi „karrierje” időben a kommunista diktatúra éveit
fedik le. Mennyire volt íróilag deviáns, illetve alkalmazkodó ez az életút?
Van-e összefüggés a szocialista represszió alakváltásai és a művek között?
Rubin a háború után érettségizik, és lírikusként indul, a – mondjuk
így az egyszerűség kedvéért – polgári irodalom fiatal szerzőinek a hullámával.
Olyan lapokban publikál, mint az Újhold, a Sorsunk vagy a Magyarok. Aztán
ennek az 1948-as politikai fordulat véget vet, ezek a lapok sorra megszűnnek.
Rubin irodalmi segédmunkákból él, és félszívvel ugyan, de elkezd szocialista realista prózát írni. Alkalmazkodik tehát, ám amikor 1956 után nekilát, hogy megírja a Csirkejátékot, ugyanezt az alkalmazkodást a regény tárgyává teszi, ilyenformán pedig művészi értelemben sikerül elszámolnia ezzel az időszakkal.
Innentől kezdve azonban egészen az élete végéig roppant keveset publikál, így hát legföljebb annyit jelenthetünk ki, hogy a Csirkejáték második átdolgozott kiadása (1981) politikailag jóval szókimondóbb az elsőnél, és a Római Egyes (1985) ugyancsak érint érzékeny politikai témákat. Azt hiszem, ő mindvégig a rendszer csöndes nemzeti-konzervatív ellenzékéhez sorolta magát. A rendszerváltást követően aztán Rubin útja egy rövid időre Csurka Istvánhoz és a Magyar Fórumhoz vezet, mindennek azonban a szépprózájában már nem marad nyoma.
[img id=423170 instance=1 align=left img]Megragadható-e Rubin helye az irodalomtörténetben? Kikkel hozható rokonságba, avagy mennyire különc és elszigetelt ez a pozíció?
A legfontosabb vonatkoztatási pont kétségkívül Pilinszky János.
1956 őszétől, az Írószövetség nevezetes bécsi hajókirándulásától fogva egészen Pilinszky 1981-es haláláig szoros barátság fűzte össze őket. Pilinszky olvasta a Csirkejáték kéziratát, tanácsokat adott Rubinnak, sőt helyenként bele is írt. (Nyilvánvalóan nem szimmetrikus a kölcsönösség, mindazonáltal Rubin publikált Pilinszky neve alatt: a 100 híres regény első, 1960-as kiadásában ő írta a Pilinszky által jegyzett négy összefoglalót.)
Ahogy maga Rubin fogalmaz, a Csirkejáték „Pilinszky ernyője alatt” született regény. A Római Egyesnek pedig köztudottan Pilinszkyről mintázta az egyik hősét, mint ahogy a Kutya az országúton címmel fönnmaradt, befejezetlen bűnügyi regényében is rendre fölbukkan Pilinszky figurája.
A
könyvemben igyekszem rámutatni egy-két pontra a Pilinszky-életműben, ahonnan
Rubin munkáit is érdemes szemügyre venni, tehát igyekszem fölmutatni a
biográfiai és filológiai kapcsolatokon túl néhány esztétikai összefüggést is.
Mindez azonban csak afféle fúrópróba, ez a terület javarészt még feltárásra
vár.
A mára legismertebb regény, a Csirkejáték recepciótörténetét is
végigkíséred a könyvben. Milyen volt korabeli aktualitásában az elfogadottsága,
netán népszerűsége, mitől szorulhatott aztán a „szőnyeg alá”, végül mi hozta
felszínre ismét?
A Csirkejáték fogadtatástörténete voltaképpen
újrafelfedezések sorozata. Már az első megjelenés is igen komoly olvasók
nagyrabecsülését váltotta ki, például Szentkuthyét vagy Csorba Győzőét.
A
későbbi kiadásokra is nagyszerű szerzők hívták föl a figyelmet, de maga a
regény ennek ellenére sem vált közismertté. Attól tartok, hogy a magyarországi
karrierje elsősorban a német sikernek köszönhető. Arra, hogy mitől szorulhatott
aztán a „szőnyeg alá”, természetesen születtek magyarázatok; a legerősebben
Földényi F. László érvel amellett, hogy a Csirkejáték illúziótlansága,
látásmódjának a radikalizmusa tökéletesen testidegen volt a magyar irodalmi
környezetben.
Rubin tematikus érdeklődése, kevés számú kötetei ellenére sokirányú volt.
Többek között egy megrázó-felkavaró bűnügyi história is figyelmének
homlokterébe került. Aprószentek címmel a monográfiáddal egy időben
jelenik meg a törökszentmiklósi eset „Rubin-változata”. Mi a történet, és miben
látod Rubin szenvedélyes és aprólékos munkát követelő témavonzódásának az okát?
Rubin a hatvanas évek közepétől kezd foglalkozni azzal a törökszentmiklósi gyilkosságsorozattal, amelynek öt gyereklány esett áldozatul 1953 ősze és 1954 nyara között. Beszél a fellelhető tanúkkal, az áldozatok családtagjaival, a hivatalos eljárásban részt vevő személyekkel. A könyvön élete végéig dolgozik, de végül nem sikerül lezárnia.
Az Aprószentek amellett, hogy dokumentumregény, megint csak erősen személyes indíttatású munka, hiszen Rubint az indítja a nyomozásra, hogy furcsa, szenvedélyes vonzalom ébred benne a húszéves Jancsó Piroska iránt, akit annak idején e gyilkosságokért halálra ítéltek és kivégeztek.
[img id=423169 instance=1 align=left img]Számodra mik voltak a legérdekesebb, a legfelvillanyozóbb „kutatási”
periódusok?
Siklós Péternek, Rubin Szilárd örökösének a révén betekintést nyertem
a hagyatékba, Hafner Zoltán pedig a rendelkezésemre bocsátotta egy 2008-ben
fölvett, rendkívül hosszú Rubin-interjúnak a hangfelvételét, amely elsősorban a
Pilinszkyhez fűződő barátságáról szól.
Mindezek révén olyan anyagnak jutottam a birtokába, amely, ha mondhatom így, más szögből engedett rálátást Rubin pályájára.
További kapcsolódó anyagok a Literán:
Kritika Rubin Szilárd Római egyes című könyvéről
Részlet Rubin Szilárd Aprószentek című hamarosan megjelenő könyvéből
A csúcs alatt van a jéghely? - beszélgetés Rubin Szilárdról