Gyilkosok

...márpedig vannak. Köztünk élnek, akár a vámpírok. Látszólag ugyanolyan emberek, mint mi. S hogy ki, mikor, hogyan lesz gyilkos és érez rá az ölés ízére, azt sosem lehet tudni.

Vanda és Vendel újságírók. Fiatalok, sikeresek, jól felszereltek és tiszták. Nikon és Chesterfield, ásványvíz és laptop. Egy város, Budapest. A legjobbak a szakmában: az éppen aktuális sorozatgyilkosságok mesteri követői. Minden részletre ügyelnek, mindenre figyelnek. De őket is figyelik. Egy középkorú, lecsúszott, esetleges és piszkos alak. Légpisztoly és Mustang, Arany Ászok és tárcsás telefon. S kezdenek kibomlani a titkok: ki - kit figyel meg és leplez le, ki jár legalább egy fél lépéssel a másik előtt? Honnan és mikor ébred a gyilkos ösztön? Ki lesz az áldozat? Mert a város álmos, a napok folynak, de valaki figyel, és lehet, hogy megérdemled.

A film, műfajában, ami talán thriller, egészen ügyes és egyedi próbálkozás. Minden a helyén van, s a pici döcögéseket a vérprofiság ellentétének bája üti el. Mert ezt a filmet huszonéves alkotók csapata készítette, a maguk és barátaik megteremtette körülmények között. Ez a Miésabarátaink produkció, vagyis az a közeg, melyben megszületett a film, mindösszesen kétmillió forintos költségvetéssel. Persze nem kell ehhez mérten nézni, de a részleteiben megbúvó ötletesség és a kivitelezés minősége túlmutat ezen. A film készítői valóban ügyeltek a részletekre. Mindenen átüt az amatőr-, vagy ha jobban tetszik független filmes alkotás lényege, az önzetlen és örömmel végzett csapatmunka. A vér az vér, a pisztoly durran, a csaj sikít szex közben. Amit megmutatnak, az a helyén van, érthető.

Az egész film sötét, fakó, elfojtott. Van egy határ melyen nem léphetnek át sem a szereplők - sem a történet. A történések így válnak világossá, de így is mutatnak túl önmagukon. A gyilkosságokban benne rejtezik a világról való egyfajta állásfoglalás is. Amikor a nyáron is tanuló NDK-szandálos, fakeretes műegyetemistát STRÉBER feliratú pólóban felakasztják, egy, a határon túli világot végeznek ki. Ami nem fér bele. Ami mocskos. Aminek pusztulnia kell, különben leáll minden.

A film rendezője, Dyga Zsombor előző nagyjátékfilmje, a Séta 1999-ben, a Gyilkosok pedig 2000-ben elnyerte a Filmszemle egyetemisták és főiskolások által odaítélt játékfilmes díját. A Gyilkosok a 2000-es Mediawawe Legjobb Női Főszereplő díját is elnyerte, s jelenleg is szerepel fesztiválokon.

A film alkotóinak ötletessége és elszántsága ráférne a tévéfilmek készítőire is - a német, amerikai opuszok helyett szívesen megnéznék egy Miésabarátaink által készített bűnügyi sorozatot, mert a sorozatgyilkosok Budapesten is működnek.