Ilyen a fiúk élete

A Szerelem, pasta, tenger változat Ferzan Özpetek állandó témájára: hogyan illeszkedik bele egy nem normálisnak tekintett kisebbség a magát normálisnak tartó tömegbe. Hogy érdekesebb legyen a helyzet: Lecce városában járunk, a tömeg a helyi lakosság, a kisebbség a homoszexuálisoké. Pontosabban az Olaszországban nem létező homoszexuális férfiaké. Merthogy az olasz férfi valódi macsó, akinek eszébe sem jut, hogy az utcán egy másik férfi hátsóját csodálja meg egy nőé helyett…

Egy török Olaszországban

Özpetek olyan mozikkal írta be magát a filmtörténetbe mint a Tudatlan tündérek, amelyet Berlinben Arany Medvére jelöltek vagy a Szemközti ablak, amely Karlovy Varyban tarolt. Filmjei többnyire Olaszországban játszódnak, hiszen a török születésű szerző itt él, több mint harminc éve. Filmjei néhol kissé zavarosnak tűnhetnek, olaszosan – vagy inkább törökösen – temperamentumos történetei lenyűgözik a művészfilmek szerelmeseit. A Szerelem, pasta, tenger – amely magyar cím nem igazán illik a filmhez – viszont dramaturgiailag a helyén van, nagyszerű fordulatokkal, nagyon olasz, s az eddigiekkel ellentétben a végefőcím kivételével nem is használ török zenét.

A sztori

A történet két szálon fut. Az eleje olyan, mintha a Száz év magányból ragadott volna ki a rendező egy részletet: az enyhén barnás képkockákon egy fiatal nő – egy menyasszony – lépdel az olajfák között, felmegy egy lehetetlenül hosszú lépcsőn, benyit egy ajtón, a szobában egy fiatal férfi áll. Egy lövés dörren...

Majd gyors vágással kezdődik a tulajdonképpeni történet: Tommaso, egy ősi pastagyáros család legifjabb sarja kettős comming outra készül: ahelyett, hogy a tradíciókat választaná, irodalmat tanul a messzi Rómában, és ami számára a legfontosabb: be kell vallania a családnak, hogy homoszexuális. Még mielőtt felkészülhetne a rokonokra, bátyjával, Antonióval osztja meg kételyeit. A dolgok azonban váratlan fordulatot vesznek: a Fontos Befektető tiszteletére megrendezett vacsorán Antonio az, aki bevallja: annak idején nem véletlenül hagyta ott a tésztagyárat, hanem azért, hogy akkori szerelmével, az egyik ott dolgozó férfival közös otthont teremthessen, távol a város pletykaéhes közönségétől.

Mivel Antonio bejelentése kisebb szívrohamot okoz Vincenzónak, az apának, Tommaso inkább a háttérbe vonul és átveszi bátyjától az örökös megtisztelő, ámde számára nagyonis terhes szerepét.

La famiglia

[img id=271821 instance=1 align=left img]Közben szép lassan megismerjük a lökött családot: Vincenzót, aki természetesen szeretőt tart; Stefaniát, aki titkon tudja, hogy egyik fia sem "normális", de abban reménykedik, hogy a dolgot műtéti úton meg lehet oldani; a nagyit, aki mindent tud, de a múltban él, s azzal verte meg a sors, hogy tésztagyáros létére cukorbeteg legyen; Lucianát, a rövidlátó nagynénit, akit alkoholizmusa nem akadályoz meg abban, hogy éjjelente besurranó tolvajt fogjon, aki hajlandó őt védtelen nőnek látni; s végül a két szolgálót, akik rühellik a munkát, de legalább kellőképpen rondák ahhoz, hogy ne vigye el őket senki a háztól.

A film legjobb jelenetei azok, amikor a díszes társasághoz csatlakoznak Tommaso szabad szemmel is jól láthatóan meleg barátai, akiknek pl. egy kínos vacsorán full heterónak kell tettetni magukat. Ami azért nem könnyű, akkor meg pláne, ha a családfő annyira el akarja hinni, hogy a fiúk az olasz macsó mintapéldányai, hogy körbekürtöli a hírrel az egész várost.

A jelenbe aztán időről időre beszűrődnek a nagyi emlékei: az esküvő napja, amikor végleg elbúcsúzott a szerelemtől. A múlt és a jelen ízléssel keresztezi egymás útját: Ilaria Occhini arcjátéka mindent elárul az asszonyról, bár szöveget nem kapott túl sokat, azért pontosan tudjuk, hogy a mama mindent tud.

Az Alain Delon-tekintetű Riccardo Scamarcio jól hozza Tommaso mindennapi szerepjátékait: ha kell focizik, úgy csinál, mintha a lányokat stírölné az utcán, de amikor szerelme megérkezik a házba, lehull róla az összes hetero máz. Szinte drámai mélységekben járunk, amikor Tommaso találkozik Albával, az egyetlen nővel, akivel talán képes lenne kapcsolatban élni – ha nem lenne szerelmes. Nicole Grimaudo képes úgy nézni, hogy a moziban az összes hetero férfi vele akarja kitapétázni a garázst.

Elena Sofia Ricci elsősorban tévés színészként ismert, igazi kaméleon. Itt is nagyszerűt domborít. Luciana kettős életet él: nappal erősen rövidlátó nő, aki nem hajlandó szemüveget venni, de a nap közben kávéskanállal és apró kortyokkal adagolt alkohol estére igazi démont varázsol belőle, aki vadító szerkóban, nyitott ablaknál várja az ő besurranó tolvaját.

Lehetne még itt hosszan sorolni a neveket, de egyszerűbb, ha leszögezzük: a castingos jól dolgozott, jobbnál jobb karakterszínészeket sikerült összeszednie Özpeteknek.

Summa summárum

A Szerelem, pasta, tenger képlete: Tudatlan tündérek mínusz művészfilm-jelleg. Igazi sikerfilm született, jó párbeszédekkel, remek színészekkel és jellegzetesen olasz vagy olaszok által énekelt angol zenével. Lehet, hogy Özpetek legközelebb valódi közönségfilmet rendez?

Kinek ajánljuk?
- Az olasz nyelv szerelmeseinek.
- Akik képesek már a film legelején arra koncentrálni, hogy ki kinek kije.
- Özpetek-fanoknak.

Kinek nem?
- Homofóboknak.
- Mélyebb tartalomra vágyóknak.
- Az olasz temperamentum ellenségeinek.

10/10