Istenfélő zombik

  • TóCsa / PORT.hu

Az évek során már számos világvége-forgatókönyv látott napvilágot, de még a sok nukleáris holokauszt, vízözön, földrengés vagy vírus mellett is meglepőnek számít egy olyan verzió, melyben Istennek lesz elege az emberiségből és egy részünket zombivá változtatja, hogy a maradék bátrak körbebástyázott zugaikban harcoljanak az élőhalottak ellen.

Kár az imáért
Aki lapozgatott már Bibliát, annak természetesen nem lesz meglepő, hogy Isten haragja mindig kegyetlen, de sosem elvakult. Amikor épp zombi-légiók támadását indítja az emberiség maradéka ellen, akkor is hagy egy kiskaput fajunk számára: ha egy lepukkant sivatagi csehóban dolgozó, folyamatosan dohányzó pincérnő megszüli a ki tudja kitől fogant gyerekét, akkor a gyermek majd átvezetheti az emberiséget a sötétségen. Szép dolog az egyszerűség mellett letenni a voksunkat, na de pont egy tahó pincérnő??? Valószínűleg ecc-pecc-kimeheccel döntött a sorsunkról odafent.
A Légió egy kis költségvetésű mozi, így ne várjunk tőle a 2012-hez hasonló effektorgiát, vagy nagyvárosok apokaliptikus totálképeit: az egész egy út menti, sivatagi benzinkúton, és a mellette üzemelő kricsmiben játszódik. Itt dől el az emberiség jövője, ami nem túl biztató ránk nézve.

Csoportterápia
A zombifilmek egyik alapszabálya Az élőhalottak éjszakája óta, hogy legyen a sztoriban valamiféle társadalmi mondanivaló, amit főleg a kisebb-nagyobb emberi csoportosulások együttműködésén/együtt nem működésén keresztül lehet bemutatni. Scott Stewart rendező is próbál belső feszültséget szítani szereplői között, de látszik, hogy az effekt-iparból érkezett: nem a szereplői érdeklik igazán, hanem a pokoli látványvilág megteremtése, így az egész nincs igazán átgondolva a részéről. Alaposan kidolgozott belső konfliktusok nélkül a Légió egyszerű csihi-puhivá válik, ahol egy állig felfegyverzett túlélőcsoport tömegével lövi ki a feléjük tartó zombihadakat egy renegát angyal segítségével. Mindez fél órában talán még érdekes is lenne, na de másfélben?

Summa
Ha a film cselekménye előre predesztinálja a B-kategóriát, talán nem kéne erőltetni a vallásos vonalat a maga bibliai utalásaival, mert egy falon mászkáló, vámpírfogú öregasszony látványa után hülyén veheti ki magát egy bibliai idézet. Természetesen a horrortól sosem állt távol a vallásos magyarázat, de az ilyesmi inkább a jól átgondolt történettel bíró, nem B-kategóriás alkotásoknak (Az ördögűző, Ómen) áll jól. Egy-két nevet (Paul Bettany, Charles S. Dutton) leszámítva a színészválogatott is jól láthatóan a másodvonalból érkezett, ami a mellékszereplők esetében még nem is akkora baj, de az emberiség sorsát a vállain hordozó két fiatal szerepét hogyan lehetett rábízni két olyan színészre (Lucas Black és Adrianne Palicki), akik pont úgy néznek ki, mint akik most estek ki nyolc feles után egy falusi diszkóból? Az ő semmitmondó tekintetük a film legfélelmetesebb pontja, és ehhez még csak speciális effektus sem kellett.

Kinek ajánljuk?
- Akik szerint már ránk fér egy Apokalipszis.
- Akik szerint a zombik is Isten teremtményei.
- Renegát angyaloknak.

Kinek nem ajánljuk?
- Akik szerint a világvége olyan, mint amit a 2012-ben láthattunk.
- Akik egy zombifilmtől társadalmi mondanivalót is várnak.
- Akik nem szeretik, ha egy horrorban a félelmetesnek szánt részek inkább röhejesek.


4/10