Iván, a rettentő

Szép dolog a házasság, ám nem a legszerencsésebb, ha az ifjú pár legközelebbi (és távolabbi) hozzátartozói így vagy úgy, de cukormázba burkolva a saját érdekeiket helyezik a szerelmesek boldogsága elé. Mindenki akar egy szeletet, de akkor mi marad? Vasvári Emese filmjében a hét törpe helyett már csak hét farkas akad.

Vasvári Emese több filmből is kiveszi a részét az idei filmszemlén: amellett, hogy Dömötör Tamás Czukor Show című játékfilmjében és Almási Réka Team Buildingjében is feltűnik, saját rendezésű tévéfilmjével is ringbe száll. A színésznő a rendezésen túl a forgatókönyvírói teendőket is magára vállalta, sőt, még egy mellékszerepben is megjelenik. A filmmel kapcsolatban az első dolog, ami az ember eszébe jut, hogy egyszerűen zavarba ejtő. Már az első filmkockák láttán zavartan fészkelődünk, hogy jó vetítésre ültünk-e be, mert a kép minősége és a feliratozás korántsem egy mezei tévéfilmre enged következtetni. (Tévéfilm ide vagy oda, azért a hasonló alkotások készítői is megpróbálhatnának egy vizuálisan optimális betűtípust találni.) A film kiindulópontja, hogy a harmincas éveiben járó Inez (Szabó Márta) lázasan készül néhányéves kora óta nem látott fiú ikertestvére, Iván (Kamarás Iván) esküvőjére. Az Angliában felnőtt öcs és a filmsztár nővér, Frida (Vasvári Emese) az angol apával, míg Inez magyar anyjukkal maradt: az elszakítottság traumáját ennek köszönhetően egész életében magával hordozta. Mivel Iván magyar lányt vesz el, itthon tartják meg az esküvőt: a Károlyi-kertben tartott összejövetelen így lehetősége nyílik Ineznek közelről is megszemlélni a testvért és az ő választottját.

Az igazán zavarba ejtő történések, megoldások ettől a pillanattól következnek: mintha a film egyszerre utazna szürrealista mesében, fantasy-ben, és nem utolsó sorban a romantikus drámák, sorozatok paródiájában. Eleinte még úgy tűnik, hogy a film megpróbálja magát komolyan venni, de a történet atmoszférája rövidesen felülírja az ez irányú igyekezetet. Külön gyöngyszem például Kamarás Iván feltűnően hosszú, az ünnepi asztalnál csak úgy foghegyről felvezetett monológja az ember választásairól és a felelősségről, illetve a Dallasból, Barátok köztből és nem utolsó sorban a westernekből ismert, baljósan összehúzott szemhéjakkal, hosszasan egy irányba meredő tekintete. Az Aliz és a hét farkas némi képzavarral idézi meg a Piroska és a farkast, Hófehérkét és a hét törpéjét, na meg a Csodaországban kódorgó Alizt. Itt azonban meglehetősen zavaros, hogy kik is ezek a farkasok, bár kicsit utánaszámolva nagyjából mindenki, kivéve Alizt (Fátyol Kamilla). Szinte kivétel nélkül valamennyi szereplő az ifjú pár boldogságát irigyli, vagy Ivánra, vagy Alizra fáj a foga: Aliz régi (hős)szerelme (Menszátor Héresz Attila) például a kerítésen keresztül dalol el egy Nick Cave-szerenádot, míg a lány gyerekkori barátnője (Péter Kata) boszorkányos intrikákkal próbálja meg befolyásolni a történéseket.

Tragikomédiába oltott paródia, amely az emberi önzés és irigység örök érvényét demonstrálja - mondhatnánk a film furcsán bizarr modorában, de a definiálást érdemes mindenkinek a film megnézése után magában elvégeznie.