Kelekótya karácsony

  • stein / PORT.hu

Mivel a John Grisham-márkanév mindeddig egyet jelentett a jó mesterember módjára összetákolt bírósági krimikkel és thrillerekkel, némi meglepetést okozhat, hogy a szerző legújabb filmje messze esik a tárgyalótermek üzelmeitől. Persze a mester most sem adta alább, s csavart egyet a karácsonyi meghittséget ünneplő családi vígjátékok sémáján.

Nem kis merészséggel elsőként rögtön magát a karácsonyt hagyta ki filmjéből, pontosabban arról van szó, hogy történetének hősei, az ünnepekre magukra maradt Krank-szülők úgy döntenek, hogy a karácsonyi költekezés és egyéb más ünnepi megpróbáltatások helyett inkább egy trópusi hajóutat választanak. Nincsenek többé ajándékhegyek és drága karácsonyi képeslapok, nincs pazar vacsora és karácsonyfa, s elmarad a kötelező adakozás is, lesz viszont napfény, hajókázás, és koktél, nem is beszélve arról, hogy az aprócska programmódosításnak köszönhetően a Krank-háztartás jelentős megtakarítással zárhatja az esztendőt. Krankék számításába mindössze egyetlen hiba csúszik: merész döntésükkel nemcsak az ünnepeknek, de gyakorlatilag valamennyi ismerősüknek, szomszédjuknak és kollégájuknak is hadat üzentek, ráadásul az utolsó előtti pillanatban megcsörren a telefon, és a vonal másik végéről szeretett kislányuk tudatja velük, hogy útban van hazafelé. Krankéknek tehát szűk egy napjuk van hátra, hogy bepótolják mindazt, amire máskor egy egész hónap áll a rendelkezésükre.

A családi vígjátékok és a cinikusabb hangvételű fekete komédiák e furcsa keverékében két hétpróbás komikus, Jamie Lee Curtis és a Télapu-filmekből ismert Tim Allen igyekszik megőrizni méltóságát a burleszk-szerű jelenetekben, s eltökélt Nem-Karácsonyozókként felvenni a kesztyűt a karácsonypárti szomszédok hadával. Joe Roth korábbi filmjéhez, az Amerika kedvenceihez hasonlóan nehezen találja az átmenetet a hasra esések és a humor kifinomultabb formái között, mindenesetre elég igyekvő ahhoz, hogy már csak a nagy számok törvényei szerint is egyszer-egyszer célba találjon. A Kelekótya karácsony ugyanolyan szezonális áru, mint a kirakatokban ilyentájt megszaporodó élvezeti cikkek: semmi szükségünk rá, de nehéz kihagyni.