Kényszerleszállás

zene: Alan Silvestri
vezényel: Alan Silvestri
kiadás éve: 2012
kiadó: Paramount Pictures
játékidő: 23:25

A "Kényszerleszállás" egy remek kis lélektani mozi, melyet élmény volt megnézni, és csak ajánlani tudom mindenki figyelmébe. Ugyanakkor biztos vagyok abban, hogy amennyiben nem Robert Zemeckis neve alatt futott volna, még kifogástalanabbnak vélném - a rendező iránti elfogultságom azonban rontott az összhatáson, véleményem szerint ugyanis Zemeckis jobban is össze tudta volna hozni. Denzel Washington ügyesen formálja meg Whip Whitaker pilótát, aki egy bravúros kényszerleszállást követően akár ünnepelt hőssé is válhatna. Azonban közbeszól az, hogy a gépen tartózkodó száznégy főből hatan életüket veszítik, amiért felelőst kell találni, és nem merülhet fel sok lehetőség: vagy a pilóta, vagy a repülőgépgyártó cég lehet az. Mindennek a tetejébe a vizsgálóbizottság birtokába egy orvosi szakvélemény is kerül, miszerint a repülőút során Whitaker alkohol és drog együttes hatása alatt állt. Az ital- és kábítószerfüggő férfi tehát hiába hajtott végre olyan tettet, melyet utána egyetlen pilóta kollégája sem tudott véghezvinni a szimulációs gyakorlatok során, úgy tűnik, könnyedén nyakába varrhatják az egész balesetet...

Miközben a filmet néztem, a katasztrófát egyfajta apropónak tartottam, amire az a kérdés lett felfűzve, hogy hol a határ? Hiába adott egy őstehetség akkor, amikor munkáját beárnyékolják az olyan káros szenvedélyek, melyek adott esetben nemcsak önmagára, hanem közvetlen környezetére is veszélyesek lehetnek. És vajon mikor jön el az a pillanat, amikor elkerülhetetlenné válik a tetteinkkel való szembesülésünk?

Zemeckis természetesen újfent barátjához, Alan Silvestrihez fordult segítségért, aki egy olyan kompozícióval állt elő, mely többek között azon szempontokból is rokonítható a duó egy korábbi projektje, a "Számkivetett" aláfestésével, hogy hasonló hangulattal bírnak, s finoman szólva sem sikerültek hosszúra. E dráma aláfestésében a nagyzenekar meglehetősen visszafogottan van jelen, a hangsúly ugyanis a zongorára tevődik, amivel elsősorban a Washington által alakított pilótában lezajló folyamatot, és az alkoholizmusával való szembesülését kívánta érzékeltetni a szerző. Silvestrire a drámai, illetve lélektani részek megerősítése hárult, ám munkája csupán a szerencsétlenség bekövetkezte után kerül terítékre (a kényszerleszállás során mindössze az effektek és a párbeszédek hangsúlyaival operáltak az alkotók), mely megoldással azt kívánták nyomatékossá tenni, hogy az eset mindössze egyfajta prológusa főszereplőnk megpróbáltatásainak. "Meg kellett találni a módját annak, zeneileg hogyan mossuk össze az addig látottakat a soron következőekkel. Valami zsigeri dologban gondolkodtunk, nem olyan dallamokban, melyek rögtön magukkal ragadnak" - nyilatkozta később a komponista, aki végül úgy látott neki műve felépítésének, hogy azzal lassan, fokozatosan érzékeltesse Whitaker személyiségét. A karakter mámoros, valamint könnyedebb pillanatai - továbbá díler barátja, a John Goodman által kiválóan megformált Harling - pedig olyan dalok bevonásával lettek tükrözve, mint Joe Cocker "Feelin’ Alright"-ja, a Barenaked Ladies "Alcohol"- ja, a The Rolling Stones "Sympathy for the Devil"- je, illetve a Red Hot Chili Peppers "Under the Bridge" című száma, melyek hibátlanul élnek együtt a látottakkal.

Míg Denzel Washington olyan rangos díjak jelöltje volt ezen szerepe révén, mint például az Oscar vagy a Golden Globe, addig Alan Silvestri BMI-szobrot vihetett haza csendes, lassú folyású és meglehetősen nyomasztó aláfestésével. A szerző alig több mint húszpercnyi muzsikát készített a film számára, ám mindez fizikális formában sosem látott napvilágot - még a betétdalokkal kombinált korong megjelentetése is elmaradt, éppúgy, mint annak idején a "Számkivetett" esetében. A stúdió az ebből eredő hiányt kétféleképpen oldotta meg: részint 2012 novemberének elején, az alkotás hivatalos weboldalán tette elérhetővé a muzsikát, emellett pedig néhány promo albumot is készítettek a díjkiosztók bizottsági tagjai, illetve egyes kritikusok számára, melyen ugyanazon anyag kapott helyet.