Pénzt és életet. Ennyit akar a film főszereplője, Henry (Paul Newman) a ravasz, intelligens és tapasztalt öreg bankrabló, aki egy peches véletlen miatt került börtönbe. A szabadulása érdekében fondorlatos módon gutaütést színlel, hogy egy szanatóriumba kerülhessen. Ápolója, a csinos Carol nővér (Linda Fiorentino) hamar rájön a turpisságra, de mivel házassága romokban hever, megörül a különös jövevénynek. Végre egy olyan emberrel találkozik aki nem ragadt bele az őt körülvevő posványba. Mindketten szabadságot akarnak. Az öregember és a fiatal lány is. A szabadsághoz, a szebb jövőhöz pedig pénz kell. A közös pont pedig egy rablás, amibe beszáll Wayne (Dermot Mulroney), a férj is. A Pénzt és életet zavarba ejtően más, mint az amerikai filmek általában. A moziba betérő néző egy minden részletében briliáns kalandfilmet láthat, amelyben azonban nincsenek látványos akciójelenetek, sem pedig hullahegyek. Ellenben vannak emberek, mégpedig gondolkodó és érző emberek. A feszültséget és izgalmat nem a folyamatos akciók, hanem a folyamatos érzelem - gondolkodás - döntés hullámzások hozzák létre. A szereplők jellemábrázolása mély és pontos. A főhőst játszó veterán színész, Paul Newman (Butch Cassidy és a Sundance kölyök, A nagy balhé, A pénz színe) a rokonszenves kókler sokarcú és intelligenciától átitatott személyiségét könnyeden ölti magára, hiszen jó néhány hasonló figurát alakított már hosszú pályafutása során. A nővérke szerepében Linda Fiorentino (Men in Black) méltó partnere. A két szereplő a "zsák a foltját" módon talál egymásra, így játékuk folyamatos, be nem fejeződő párbeszédet teremt. A Pénzt és életet rendezője, a brit Marek Kanievska ( Fagypont alatt ) és az operatőr Tom Burstyn nem túlzó látványosságra, hanem a személyek és események érzékletes megmutatására törekedett. Leforgatták az utóbbi évek egyik legjobb kalandfilmjét, amely mesterien ötvözi a hagyományokat s az új filmes látásmódot, technikai lehetőségeket, kerülve minden sablont és közhelyet. A műfaj új klasszikusát köszönthetjük.