Orosz Dénes a filmcímben egy szóval összefoglalja, miről is akar beszélni nekünk: a mai késő húszas és harmincas korosztály fordulatos párkapcsolati társasjátékáról és az ahhoz kapcsolódó parákról.
Félni ÉS megijedni
András (Csányi Sándor), a többre hivatott szappanopera-szerző, és Lilla (Tompos Kátya), a bölcsészkari tanársegéd öt éve vannak együtt, többé-kevésbé boldogan. Igaz, a kezdeti szenvedély és izgalom helyét átvette már a megszokás, sőt, az unalom, de van helyette biztonság és megértés. Vagy nem is olyan nagy az egyetértés? Az új, közös lakásba való beköltözés Lillából fészekrakási ösztönt vált ki, András azonban még nem igazán készült fel komoly döntések meghozatalára. Nem csoda hát, ha sokként éri barátnője bejelentése, hogy gyermeket vár.
Kedv! Remények! Lillák!
Nem elég azonban a hír okozta heveny megrázkódtatás, és az elköteleződéstől, a családalapítástól való krónikus félelem, amikor András munkából hazaérve betoppan a lakásba, egy vadidegen nő fogadja a jól megszokott helyett. A nőt azonban szintén Lillának hívják, elmondása szerint Andrástól vár gyereket, és minden jel szerint egyébként is alaposan ismeri őt. A férfinak ideje sincs felocsúdni, másnap egy másik ismeretlen Lilla mellett ébred, akit újabb és újabb Lillák követnek, akik látszólag mind régóta jóban vannak vele. Hiába osztja meg kétségbeesetten a híreket legjobb barátjával, Kornéllal, ő mindig a régi Lillát látja, és kezd kételkedni cimborája háborítatlan elmeállapotában.
Para, vagy normális jelenség?
A rendező újszerű, formabontó megközelítéssel mesél a változékony, 21. századi párkapcsolatokról, a főleg hímnemű egyedeket sújtó oltár- és babaparáról. Egyszerre talányos és izgalmas a Lillák furcsa láncolata, és ez a látásmód eredetiségével üdítően hat - legalábbis a magyar romantikus vígjátékok sorában. Mert azért hasonló identitás-problémás megoldásokat láthattunk már, hogy csak a Nyisd ki a szemed!-ből készült Vanília égboltot említsük.
Orosz Dénes nyitva hagyja a kérdést, hogy András a nagy ijedtség közepette vajon ténylegesen lepattant-e várandós barátnője mellől, és csak saját lelkiismerete megnyugtatására ruházza fel lillasággal aktuális futó kalandjait, vagy esetleg fizikailag hűséges maradt, ám lélekben azért végigette az étlapot. Akár így, akár úgy, Lillától semmiképpen nem tudott teljesen elszakadni, és romantikus komédiáról lévén szó, talán azzal sem árulunk el nagy titkot, hogy a film végére a tékozló fiú hazatér, és négy gyerekig meg se áll.
Illene kibillenni
Igaz, az ilyen típusú filmek elsősorban nem a tökéletes lélektani megalapozottság igényével lépnek fel, mégis zavaróan hat, hogy a főhőst oly kevéssé billenti ki szokásos egykedvűségéből, hogy hazatérve teljesen új tapétát és berendezést, valamint mellékesen egy abszolút új nőt talál. Eleinte ugyan kicsit hánykolódik, de ezt sem igazi átéléssel, aztán hamar napirendre tér a gyakori szoftverfrissítések felett. Az sincs kellőképpen alátámasztva, hogy a nagy gyerekpara után mitől válik emberünkből egy csapásra nagycsaládos mintaapuka. Mert ez a helyes hozzáállás, az igazi érték, és ezt akarja közvetíteni a film? Igen, eme szándékot valóban csak üdvözölni lehet, ám ez dramaturgiailag nem elégséges a figura jellemfejlődésének hitelessé tételéhez.
Sándor és a nők
Mindez azonban nem az Andrást játszó Csányi Sándor hibája, sőt, szemmel láthatólag sokkal testhezállóbb számára ez a szerep, mint a Csak szex és más semmi szívtipró bonvivánjáé. Nem mintha a sármjával lenne baj, de bizonytalankodó, függetlenségét féltő pasiként valahogy sokkal természetesebben játszik. A Lillákat alakító színésznőket mind csak dicsérni lehet, a pszichológust megszemélyesítő Péterfy Borit külön is érdemes kiemelni. A mellékszereplők is remekelnek, így például a barátot játszó Mészáros Béla, vagy az egyik Lilla újgazdag apját alakító Safranek Károly. Hozzá kapcsolódik egyébként a film legviccesebb jelenete is, ami pedig kevéssé illeszkedik szervesen a cselekményszálba.
Kinek ajánljuk?
- A pozitív végkicsengés miatt a harmincas férfiaknak biztatásul.
- A pozitív végkicsengés miatt a harmincas nőknek biztatásul - csak épp másért.
- Csányi Sándor-fanoknak.
Kinek nem?
- Akik szeretnének végre egy olyan romantikus vígjátékot látni, aminek nincs a végén menetrendszerű happy end, akármi történt is előtte (ők elég nehéz helyzetben vannak).
- Akiket idegesít, ha nem teljesen logikus és egyértelmű, hogy mi miért történik, és ki kicsoda is valójában.
- Akik Tompos Kátya miatt néznék meg a filmet, ő ugyanis viszonylag kevés időt tölt a vásznon.
6/10