Riszálják úgyis

Kilóg-e Pedró segge?

Mármint a gatyából...

...hiszen az egész olyan, mintha Almodóvar súlyos anyagi válságba került volna, ezért írt egy low-budget filmtervet, amit egyetlen helyszínen felvéve az egészet meg lehet valósítani, rakott bele sok parádézó meleget, két fogadott gyermeke, a világsztárrá lett Penélope Cruz és Antonio Banderas pedig eljöttek cameózni egy Orbit-reklámnál is nyúlfarknyibb játékidőnyit, hogy nevükkel és jelenlétükkel emeljék a film marketingértékét. Ez történt, vagy puszta bohémkodásból ment le a rendező minimálba, transzvesztita apácákkal kacérkodó pedofil családanyák mélydrámája helyett habosra vert vígjátékot készítve a nagyközönségnek, hadd csurogjon le a szájuk szélén, fene tudja. De a Szeretők, utazók még a jól beharangozott vígjáték-mivolta ellenére is okoz meglepetéseket, ez kinek milyen előjellel csapódik majd le.

[img id=456334 instance=1 align=left img]Szállj velem!

Én például remekül szórakoztam, pedig ennyire eltúlozva még Bajor Imrénél sem láttam a meleg-sztereotípiákat; tisztára, mint egy píszíség előtt Kelet-Európában felvett Őrült nők ketrece. A kabarétréfák színvonalát azért szerencsére meghaladja a cselekmény, és annak bonyolítása, sőt tulajdonképpen ezt a sok karaktert megalkotni a maguk háttérével, aztán közös nevezőre hozni őket egy repülőn utazva, azért igényel némi szakértelmet az írás terén, bár mesterműnek viccből se nevezzük. Korrekt munka, az igaz.

Két csapat passzolgat magának a saját térfelén, az utasokat is főként a szex-szerelem vonalon kötődnek részint a földön maradtakhoz, részint pedig egy idő után már egymáshoz is, illetve hasonló a helyzet a személyzettel is, csak ott mindenki férfi. Direkt szexjelenetet (illetve hát nyilván az se úgy direkt) viszont csak hetero vonalon mutat a kamera (egy Almodóvar-filmben! Hallatlan!), míg a melegek mind idiótán affektáló hisztis libák, így erősítve az elcseszett transzvesztita kabaré feelinget.

Becsavarodva

Még ha az nem is állítható, hogy Almodóvarnak mindenről az jutna eszébe. A gegek tárgya hol a kábítószer, amit egy utas a végbelébe rejtve csempészett fel a repülőre, vagy a médium, aki még sosem volt férfival, szóval… szóval de, mégis minderről az jut eszébe. Mert hogy ilyen színes brigád ez, amelyik fennragad egy műszaki hiba miatt a légtérben, és elkezdenek szépen mind végigmenni azon a bizonyos elkerülhetetlen jellemfejlődésen. Egyébként pedig Almodóvar a forgatókönyv buktatótit látványos trehánysággal küszöbölte ki, pl. az összes többi utas le van szedálva, ezért nem szólnak bele a történtekbe; az erkélyről kiejtett telefon a férj szeretőjének táskájába esik, mert az épp arra biciklizett stb. Ezekről a rendező jól tudja, hogy hülyeségek, ki is jelentette, hogy ez egy irreális komédia, ezzel együtt alibimegoldások. A legalibibb pedig maga a kijelentés, hogy ez egy irreális komédia. Szóval komolytalan, de isten bocsássa meg, jól áll neki.

Kinek ajánljuk?
- Akik szerették a Kikát, meg a Szenvedélyek labirintusát is.
- Akiknek az ondós viccek még beleférnek.
- Akik értékelik a mediterrán életszeretet hangulatát.

Kinek nem?
- Aki Antonio Banderast vár – mert rajta van a stáblistán.
- Aki melodrámát vár – mert eddig ezt kapta a rendezőtől.
- Aki musicalt vár – mert ezt látta az előzetesben.

7/10